Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Teatrul de păpuși din Salzburg: Magia începe la capătul firului

teatru_papusi_austria.jpg

Spectacol la Teatrul de păpuși din Salzburg, Austria, 14 februarie 2023
Sursa imaginii: 
© JOE KLAMAR / AFP via France24

La Teatrul de păpuși din Salzburg, optsprezece mâini lucrează în umbră pentru a da viață personajelor. Mișcările figurinelor sunt de o precizie uimitoare, iar emoțiile lor, palpabile.... O artă veche de un secol care necesită ani de pregătire...

Eduard Funck (foto jos), cu ochelarii săi rotunzi, mustața subțire și părul dezordonat, este unul dintre cei care trag sforile "la doi metri deasupra scenei".

"Este ca și cum ai cânta la un instrument muzical: nu te gândești la corzi în timpul spectacolului", căci îți cunoști partitura, explică artistul în vârstă de 34 de ani.

Dar care este arma secretă? O mică cruce pentru a manevra păpușile, care poate fi ținută într-o singură mână și care permite "personajelor să se sărute sau să se îmbrățișeze", ceea ce "nu este întotdeauna posibil cu o altă tehnică".

Această tehnică nu se învață în nicio școală: învățarea are loc aici și este nevoie de mai mulți ani de pregătire pentru a o stăpâni. Mai ales că unele personaje complexe pot avea zeci de sfori, necesitând astfel până la cinci specialiști pentru a le manevra pe toate.

Foto: © JOE KLAMAR / AFP

Oamenii "s-au cam săturat de lumea virtuală"

Tot păpușarii sunt cei care construiesc marionetele: ei dedică zilnic ore întregi făpturilor din lemn care, înainte de a juca în sala barocă, stau cu sutele în ateliere.

Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, Micul Prinț, Flautul fermecat: fiecare marionetă este sculptată, pictată și îmbrăcată de către acești artiști pentru a da viață basmelor și muzicalurilor.

Foto: © JOE KLAMAR / AFP

“Este o meserie ieșită din comun", spune Eduard Funck, de profesie costumier.

Teatrul, care are 19 angajați, a înregistrat o creștere a numărului de spectatori în ultimii ani. Oamenii "s-au cam săturat de lumea virtuală" și manifestă din nou interes pentru "ceea ce se poate atinge, auzi și vedea", adaugă el.

Ilse Laubbichler, o spectatoare în vârstă de 79 de ani, fidelă teatrului încă din copilărie, este entuziasmată de "această artă cu adevărat frumoasă", în care îi inițiază acum și pe nepoții ei.

"Îmi plac figurinele, mișcările lor grațioase și faptul că totul poate fi reprezentat scenic, fie că este vorba de o balerină, de un dragon sau de tradiționalul Kasperl (personaj faimos, un fel de Guignol germanic –n.r.) ", explică ea.

Din 1961, teatrul de păpuși, care este practicat de mii de ani în multe țări, are chiar propriul festival mondial la Charleville-Mézières, în regiunea Ardeni din Franța.

Dar Austria nu este îngrijorată de această concurență. "Mi se pare dificil să concurezi cu o instituție veche de un secol", zâmbește Funck.

Mai ales că Teatrul din Salzburg, orașul lui Mozart, este singurul din lume unde sunt reprezentate opere veritabile ...

 

Traducere de Cornelia Mohora, după articolul publicat de France24