Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Unul din ultimele faruri Eiffel din lume a fost repus în funcțiune, într-un mic port francez

far_franta.jpg

Farul de la intrarea în portul Moguériec, Sibiril, Finistère, Franța, după renovare, 21 aprilie 2023
Sursa imaginii: 
© FRED TANNEAU / AFP via france24

Este unul dintre ultimele trei faruri Eiffel care mai există în lume: micul far de la intrarea în portul Moguériec, construit în 1876, a fost reinstalat recent pe digul portului breton, după ce a fost restaurat, cu fonduri europene și cu susținerea localnicilor, transmite France24 care citează AFP.

A treia oară a fost cu noroc: în zorii zilei de vineri 21 aprilie a.c., nava de balizaj maritim Armorique, din Serviciul pentru Faruri și balizelor din Brest, a reușit în sfârșit să depună lanterna la capătul digului.

"Să-l vedem din nou pe chei este minunat, este minunat. Este cu adevărat o ușurare", spune entuziasmată Marie-Line Bruneau, directoarea unei școli de șoferi din Normandia.

Tânăra, care își petrece toate vacanțele la Moguériec, un orășel cu doar 400 de locuitori, a condus 400 de kilometri, apoi s-a trezit în zori, trei zile la rând, pentru a asista la acest moment. "Farul este simbolul locului, ne-am dorit foarte mult să-l revedem la locul lui", spune ea.

Viitorul micului far a fost amenințat în 2015, când Direcția Interregională Nord-Atlantic Canal Nord-Vest (DIRM NAMO, care supraveghează serviciul de Faruri și balize) a decis să nu-l restaureze, în principal din motive financiare.

"Pericolul accesului în far pentru agenții de întreținere nu poate fi neglijat", a precizat DIRM NAMO pentru AFP.

În Moguériec, această decizie "a creat o mare neliniște", își amintește Arnaud Lampire, președintele asociației "Sauvons le phare de Moguériec" (Să salvăm farul din Moguériec –n.t.) .

Căci istoria acestui mic far, înalt de aproximativ zece metri și greu de 7,5 tone, este cu totul specială.

În 1876, rezultat al unei colaborări între inginerul Gustave Eiffel și industriașul Louis Sautter, a fost conceput în atelierele Eiffel din Levallois-Perret. În același an, după ce a navigat pe Sena, a fost instalat în portul Honfleur (Calvados) din Normandia.

”Farul din Honfleur”, de Georges Seurat, 1886, ulei pe pânză. Foto: Wikipedia

A fost pictat de Seurat, celebrul maestru al pointilismului, și a servit, de asemenea, ca loc de joacă pentru tânărul compozitor Erik Satie. După ce a scăpat de bombardamentele celui de-al Doilea Război Mondial nu a mai fost folosit o perioadă, apoi a fost instalat definitiv în 1960 în portul Finistère, pe atunci primul port de languste din Franța, la cererea pescarilor.

”Plătit de pescari"

"Practic a fost plătit de pescari prin introducerea unei taxe pe valoarea peștelui debarcat", își amintește domnul Lampire.

Dar, odată cu uzura, își pierde din strălucire. "Farul era foarte vechi, foarte ruginit. Ori era restaurat, ori aruncat la gunoi", spune Olivier Thébault, șef de lucrări la uzina metalurgică Crézé din Saint-Jacques-de-la-Lande, lângă Rennes, unde a fost renovat.

O restaurare care a durat șase luni și care a trebuit să fie finanțată cu 540.000 de euro din donații și "fonduri europene, regionale, departamentale și de stat", notează primarul din Sibiril (Finistère), Jacques Edern, salutând "entuziasmul locuitorilor comunei și nu numai" care a permis conservarea "acestui obiect de patrimoniu maritim".

Pentru că "este într-adevăr un far în stil Eiffel", cu "aceleași nituri ca și Turnul Eiffel", notează domnul Thébault, admirând construcția în verde și alb. "Avem finisajele originale, balustradele, cupola, scara interioară, girueta... Două treimi sunt originale, am păstrat tot ce am putut”.

Farul său geamăn, alb și roșu (pentru port), restaurat în anii 2010, a călătorit și el bine de la destinația sa inițială din Honfleur: servește acum ca observator în Menton (Alpes-Maritimes), la peste 1.000 km de Moguériec.

"Douăsprezece faruri Eiffel au fost construite pentru a fi instalate în Franța între 1875 și 1878, din care au rămas doar trei: Menton, Fromentine (Vendée) și Moguériec", spune dl Lampire.

Chiar dacă farurile au fost înlocuite în epoca modernă de sistemele GPS, farul de la Moguériec va continua să își îndeplinească funcția tradițională. "Nu va fi un far decorativ", promite domnul Edern.

 

Traducere de Axenia Dociu după articolul publicat de france24.com

Editor: Șerban Georgescu