Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Vinexpo: Invazie chinezească pe piaţa vinurilor

La Bordeaux şi-a închis porţile Vinexpo, cel mai important salon de vinuri şi spirtoase din lume. O ediţie găzduită odată la doi ani în Franţa şi terminată într-o notă optimistă–48 de mii de vizitatori au fost contabilizaţi în cinci zile de salon-la care China şi-a consolidat poziţia de actor tot mai important pe piaţa vinurilor.

Peste 48 de mii de vizitatori, 1.200 de jurnalişti şi 2.400 de expozanţi din cele 44 de ţări reprezentate, printre care şi România–salonul Vinexpo a demonstrat că sectorul băuturilor alcoolizate şi în particular a vinurilor o duce bine, dacă nu chiar foarte bine.

Semn al bunăstării acestei lumi aparte: cina de închidere, cea mai căutată de participanţi, botezată "Fête de la fleur" ("Sărbătoarea florii") a reunit "doar" 1.500 de invitaţi la château Lagrange, mare vin de Saint-Julien, proprietar al grupului japonez Suntory. Fiecare dintre participanţi a plătit totuşi, neoficial, circa 500 de euro. Bani în schimbul cărora oamenii au mâncat cu tacâmuri din argint, în farfurii de porţelan şi au băut cele mai bune vinuri în pahare din cristal. 200 de ospătari şi 80 de enologi au asigurat serviciul, în timp ce ambianţa muzicală a fost asigurată în direct de un tenor. Totul s-a terminat în grădinile "château"-ului cu un foc de artificii.

 

Chinezii la Vinexpo

 

Revenind însă la succesul lui Vinexpo, s-a remarcat o creştere evidentă a numărului de chinezi, japonezi, canadieni şi englezi. Dacă o treime dintre vizitatorii străini au fost asiatici, printre aceştia, chinezii domină de departe. De altfel, la această ediţie 2013 s-a notat şi prezenţa a 18 expozanţi chinezi la salon, faţă de doar doi la precedenta ediţie franceză din 2011. Chiar dacă o parte dintre aceşti expozanţi a venit la Bordeaux cu alcool din orez-Vinexpo e un salon de vinuri, dar şi de băuturi alcoolizate-China nu se mai mulţumeste doar să importe vin, ci chiar şi produce şi tot mai mult. Cu aproape 600 de mii de hectare de vie, China a devenit al patrulea cel mai mare producător mondial în spatele Spaniei, Franţei şi Italiei. Ca să-şi arate interesul şi implicarea în viticultură, China a avut anul acesta la Vinexpo chiar şi un pavilion întreg dedicat regiunii viticole Sichuan.

Nu numai China s-a remarcat însă anul acesta. Pentru prima dată şi-au făcut apariţia la Bordeaux şi expozanţi din Turcia, Japonia şi Mexic. Cu alte cuvinte, criza are un impact, însă doar asupra bătrânei Europe: spaţiul ocupat la Vinexpo de marii producători precum Spania şi Italia s-a redus substanţial, lăsând însă loc unor nou-veniţi de pe meridiane uneori foarte îndepărtate.

 

România la Vinexpo

 

Mai fidelă evenimentului, România a fost prezentă şi ea cu circa 20 de firme: Corcova, Crama Ceptura, Domeniile Săhăteni şi Halewood sunt doar câţiva dintre viticultorii români veniţi să-şi arate produsele la Bordeaux.

În 2014 vor fi organizate în mod excepţional trei ediţii. Prima, tradiţională, în mai, la Hong Kong, a doua în vară, la Beijing şi apoi, în premieră la Tokyo, în noiembrie. ”Aşa vom fi şi mai aproape de noile pieţe în plină expansiune”, afirmă organizatorii.

1089