Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce prinde mai bine de Halloween, istoria sau mitul? Agathon: România face o mare greşeală că nu ştie să-l "vândă" pe Dracula

Statul român face o mare greşeală că nu profită de legătura dintre Halloween şi mitul Dracula. O spune la RFI fostul ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii. El îi ironizează pe cei care pledează pentru demitizarea domnitorului Vlad Ţepeş.

Unele agenţii oferă de Halloween pachete turistice axate pe mitul contelui Dracula, în decorul unor castele şi cetăţi medievale, precum Bran, Târgovişte sau Sighişoara.

Dan Matei Agathon crede însă că problema e la nivel naţional şi că România nu ştie să valorifice mitul Dracula. "Agenţiile de turism nu ratează ocazia de a-şi face o promovare şi de a vinde locuri. În ultima perioadă au intrat şi pensiunile. Au spart valul cele din Bran-Moeciu, datorită faptului că mulţi sunt atraşi de Halloween la castelul Dracula, la castelul Bran. Este oarecum firesc, se face imediat o legătură între Halloween şi Dracula, o legătură care mie îmi place", spune fostul ministru al Turismului.

El crede că "este o mare greşeală că nu se profită de interconectare (între mitul Dracula şi Halloween-n.r.), poate ar fi benefică. Noi avem tentaţia ca la nivel naţional să aşteptăm să vină evenimentul peste noi şi după aia să spunem aoleu, dar ce rău îmi pare că nu am reuşit noi să atragem atenţia asupra lui. Există numai interesul direct al turoperatorilor".

 

"Avem arma şi nu ştim ce să facem cu ea"

 

România a preferat în ultimii ani să promoveze imaginea istorică a domnitorului Vlad Ţepeş şi nu să marşeze pe mitul Dracula. Dan Matei Agathon crede că "este o tâmpenie! Ea a pornit de la o serie de intelectuali subţiri, fini, care nu coboară din turnul lor de fildeş şi care tot timpul spuneau că Dracula este o legendă, Vlad Ţepeş este istorie, să vindem istoria. Eu am încercat tot timpul să demonstrez că marile figuri istorice, de la Mircea cel Bătrân la Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare sau Mihai Viteazul sunt mari pentru noi, pentru Europa nu reprezintă mai nimic. Ideea aia că sunt pavăza creştinătăţii, că n-au lăsat hoardele barbare să invadeze România este o idee prizonieră a unui trecut de tip comunist, în care se învăţa că România este cea mai frumoasă, cea mai deşteaptă şi cea mai cea din toate cele posibile. Trebuie să schimbăm mentalitatea. Este inadmisibil ca tigrii mici sau mai mari din Asia să pună la punct o industrie Dracula, cu o cifră de aproape un miliard de dolari şi în România să găseşti numai kitsch-uri legate de Dracula şi vândute prin colţuri pe lângă castelul Bran sau pe lângă hotelul Dracula din vârf de munte!".

"E un brand pentru care ar fi trebuit să plătim miliarde de euro ca promovare şi noi nu ştim să-l ambalăm, să-i punem o fundă şi să-l vindem cât se poate de bine (...). Într-o bătălie acerbă din turismul modern de astăzi, care se duce cu 150 de ţări, se folosesc toate armele. Or noi avem arma şi nu ştim ce să facem cu ea", conchide Agathon.

Dan Matei Agathon, intervievat de Cosmin Ruscior, despre Dracula şi Halloween