Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dieselgate: Industria auto trişează. Guvernele o sprijină, susţin ONG-urile

dieselgate.jpg

"Statele membre au decis să permită producătorilor emisii duble față de normele maxime"

Producătorii auto japonezi Mitsubishi și Nissan au recunoscut că au falsificat testele pentru consumul de combustibil în cazul a peste 600 de mii de maşini. În numai câteva ore, acţiunile Mitsubishi au scăzut cu 15 procente, iar producătorul a pierdut în jur de 1,2 miliarde de dolari din cota sa de piaţă. Este un nou caz care zguduie industria auto, după Volkswagen.

Aceste situații pun în dificultate și Comisia Europeană, care trebuie să se împartă între discursul ecologist și menținerea relației cu o industrie care generează sute de mii de locuri de muncă. La acest moment, producătorii auto depășesc, cu acordul Uniunii Europene, anumite limite ale emisiilor poluante. Decizia este însă la statele membre. De multe ori guvernele naționale sunt cele care intervin și schimbă regulile jocului, în favoarea industriei, spune, la RFI, Julia Poliscanova, manager la Transport&Environment, o organizație neguvernamentală internațională, cu sediul la Bruxelles:

 

Julia Poliscanova:  Cazul Mitsubishi a arătat că industria auto trișează. E ca un aisberg care iese din mare. Nu e o singură companie, nu e vorba numai de anumite emisii poluante. Vorbim deja de o practică la nivel global. Producători europeni, japonezi, mașini pe motorină, pe benzină, SUV-uri și mașini mici. E tot mai evident că o industrie întreagă trișează.

Rep: Cum reușesc să trișeze? E atât de simplu?

J.P.: Sunt două probleme majore. În primul rând, testele de emisii se fac în laborator și sunt ușor de manipulat. Testările ar trebui făcute în condiții de condus propriu-zis, exterior, iar Comsia Europeană asta încearcă să impună statelor membre. Apoi, testările sunt făcute în laboratoarele producătorilor auto. Dacă nu vor fi verificări efectuate de specialiști independenți, în locuri independente, atunci nu vom scăpa niciodată de trișori.

Rep: Comisia Europeană pare prinsă cumva între ciocan și nicovală, între presiunea activiștilor de mediu și lobbyul industriei auto. Poate fi vorba și de un discurs dualist al Bruxellesului? Și de un eventual compromis?

J.P.:   Nu Comsia, ci statele membre au avut și au ultimul cuvânt. Comisia a făcut propuneri, autoritățile naționale le-au relaxat substanțial! După scandalul Volkswagen, executivul comunitar a propus tocmai ca testele să nu se mai facă în laboratoare, ci pe drum, unde nu se mai pot folosi atât de ușor softuri și dispozitive pentru trișat. În plus, din 2013 trebuiau să se aplice limitele de poluare negociate în 2007. Producătorii și statele membre n-au făcut-o nici până astăzi. La acest moment, în medie, mașinile diesel emit de cinci ori mai multe noxe decât limita maximă admisă. Din 2017, se vor face noi teste, în termenii propuși de Comsia Europeană. Însă și de data aceasta, statele membre au decis să permită producătorilor emisii duble față de normele maxime. Guvernele naționale țin cont mai mult de interesele industriei decât de sănătatea publică și interesele cetățenilor.

Rep: Un guvern dintr-o țară mai mică, eventual cu resurse limitate, va replica și va susține că pierderile economice ar putea fi devastatoare pentru cetățenii săi. Și în România, industria auto are un rol extrem de important în economie.

J.P.:  Da, argumentul e valabil . Însă numai pe termen scurt. Sunt țări care depind de uzinele auto, de locurile de muncă pe care acestea le generează. Asta poate să invoce și guvernul României. Dar nu putem ignora ce se întâmplă pe Glob. Uzinele, inclusiv cele din România, furnizează piese pentru întreaga Lume.  Generic, cererea în Europa stagnează. Nu însă și cea de pe piețele internaționale. Pe de altă parte, europenii sau japonezii, după aceste scandaluri, întorc spatele mașinilor diesel și se orientează din ce în ce mai mult spre mașinile hibrit sau mai puțin poluante. România păstrează slujbele din sectorul auto, pentru moment. Însă dacă nu ține cont de inovare și de trendurile din piață, dacă  industria auto rămâne tributară dieselului și emisiilor poluante, atunci acele slujbe vor dispărea, iar pierderile vor fi dureroase.

Rep: Mai mult de 100 de mii de europeni au semnat o petiție adresată Comisiei Europene. Câtă influență  poate avea un astfel de demers?

J.P.:  E un instrument important, pentru că le arată guvernelor că nu pot lua decizii în spatele ușilor închise și nu pot relaxa testele după bunul lor plac. Omenilor le pasă și e important să existe tot mai multe petiții de acest fel. Problema cu această petiție e că a fost făcută un pic prea târziu. Decizia fusese luată și abia la anul va putea fi revizuită. Dar trebuie să le arătăm politicienilor că sunt și alți oameni care au nevoie de protecție, nu numai industria auto. Ultimele date ale Agenției Europene de Mediu arată că în jur de 72 de mii de oameni mor premuatur, în fiecare an, din cauza emisiilor de oxid de azot. Cine produce în primul rând aceste emisii? Motoarele diesel. Deci aceste emisii omoară oameni. Și noi suntem mai preocupați de păstrarea unui anumit număr de slujbe, în loc să ne gândim la sănătatea oamenilor, pe termen lung. 

 

Ascultă aici interviul cu Julia Poliscanova