Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ski: Stațiunile alpine franceze caută resursele pentru a se moderniza

franta_detine_cel_mai_vast_spatiu_skiabil_din_lume_dar_si_cel_mai_bine_echipat_chiar_daca_acesta_reprezinta_doar_1_din_suprafata_muntoasa_potrivit_asociatiei_domeniilor_skiabile_din_franta.jpg

Franta detine cel mai vast spatiu skiabil din lume dar si cel mai bine echipat chiar daca acestea reprezinta doar 1% din suprafata muntoasa, potrivit asociatiei domeniilor skiabile din Franta
Franta detine cel mai vast spatiu skiabil din lume dar si cel mai bine echipat chiar daca acestea reprezinta doar 1% din suprafata muntoasa, potrivit asociatiei domeniilor skiabile din Franta
Image source: 
www.domaines-skiables.fr

Stațiunile de ski franceze se modernizează cu greu. Hexagonul a fost detronat de Statele Unite și Austria în topul domeniilor skiabile cel mai frecventate din lume. Franța a fost lider mondial în sectorul domeniilor de ski și serviciilor destinate acestui sport timp de aproape 30 de ani. 

În sezonul 2015-2016, Statele Unite au înregistrat o creștere a numărului de turiști skiori în stațiunile montane.

O tendință ce a continuat și în sezonul 2016-2017 când în America au fost cu 1,5 % mai mulți turiști skiori în timp ce Franța înregistra un minus de 1,5% iar Austria o creștere de 4%. Experții sunt de părere că trebuiesc luate măsuri pentru ca Franța să revină în cursă: să înnoiască clientela, să investească în modernizarea domeniilor de ski și să găsească soluții pentru a se adapta lipsei ninsorilor.

Concurența europeană înseamnă Austria dar și Italia, notează publicația Le Figaro. Elveția este un competitor sérios dar francul elevețian ține departe destui clienți. Autria atrage germanii dar și polonezii, slovacii și cehii – aceștia din urmă sunt fidelii stațiunilor austriece deoarece în școli studierea skiului este materie obligatorie.

Franța nu mai atrage turiștii europeni la acest capitol pentru că este considerată scumpă. Britanicii sunt primii clienți străini ai Franței. În schimb Austria investește masiv în comunicare și promovare prin intermediul tour-operatorilor britanici.

Skiul este mândria Austriei, țară ce numără mai puțin de 9 milioane de locuitori. Dar, În medie, Franța înregistrează 10 milioane de turiști skiori în cele 250 de stațiuni specializate pentru practicarea acestui sport. Aceștia cheltuie 9 miliarde de euro.

Pe de altă parte, stațiunile austriece sunt ușor accesibile în timp ce domeniile franceze se regăsesc la câteva ore de condus dinspre Lyon, Marsilia ori Geneva. Provocarea este europeană, înainte de a fi mondială, este de părere șeful domeniilor skiabile din Franța, Laurent Reynaud. Cei care vor veni de pe alte continente pentru a skia în Europa sunt totuși minoritari, arată statistica.

Chiar dacă nu skiază, tot mai mulți chinezi vin să urce pe Mont Blanc. Dar, între timp, se apropie și Jocurile Olimpice de Iarnă din Beijing din 2022 iar președintele Xi Jinping dorește să pună pe piste 300 de milioane de chinezi. A demarat déjà construcția de noi stațiuni în China chiar dacă nu vor fi realizate mari domenii.

În 2014, în timpul unui congres al responsabililor domeniilor skiabile din Franța, au existat déjà voci care atenționau că este nevoie de investiții în transport, cazare și servicii hoteliere. Un semnal de alarmă care a fost auzit. În 2016, administrația din regiunea Auvergne-Rhône-Alpes a deblocat 30 de milioane de euro pentru realizarea unor instalații care să asigure zăpadă artificială.

Investesc masiv în Alpi și particularii. Clienții acestora sunt turiștii brazilieni și israelieni. Dar, în același timp se dezvoltă și turismul de afaceri. În Franța, sezonul trecut, 73% dintre clienți au fost francezi, 10% britanici, 6% belgieni, 4% olandezi iar 7% de alte naționalități.

Autoritățile franceze se gândesc să ajute financiar proprietarii de imobile situate în zonele turistice să își renoveze cladirile pentru a face stațiunile mai atractive. Apoi, sunt și proprietari care își închiază locuințele profesioniștilor din turism. An de an însă, aproximativ 3.000 de astfel de spații de cazare ies din circuitul turistic, chiar dacă oricum ele nu erau folosite decât în medie 3 săptămâni pe an. Pentru a le face atractive turiștilor, societatea franceză Compagnie des Alpes - cea care exploatează cele mai mari stațiuni de ski din Franța - a investit 75 de milioane de euro în renovarea a 500 de apartamente situate în 33 de stațiuni de ski.

12% dintre francezi skiază dar doar 7,5% petrec câteva zile la ski.   

236