Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


În lipsa comenzilor, Airbus ia în calcul oprirea construcţiei de noi A380

airbus_a380_este_cel_mai_mare_avion_civil_de_transport_din_lume.jpg

Airbus A380 este cel mai mare avion civil de transport pasageri din lume
Airbus A380 este cel mai mare avion civil de transport pasageri din lume
Image source: 
REUTERS/Regis Duvignau

Imensul avion A380 îşi găseşte cu greu cumpărători, astfel că Airbus ia în calcul oprirea producţiei. Comenzi erau aşteptate să vină din China şi din Dubai. În lipsa lor, producţia se va opri, ceea ce ar declanşa un adevărat seism industrial.

În prezent componentele Airbus A380 sunt realizate în Franţa, Germania, Spania, Marea Britanie şi Belgia. Este cel mai mare avion civil de transport de pasageri şi al treilea cel mai mare din industriua aeronauticii.  A380 are o capacitate maximă de 853 de scaune dar companiile aviatice au comandat, în mare parte, A380 cu o capacitate de 550 de scaune.

Conform preţului de catalog din acest moment, un A380 costă 445,6 milioane de dolari.

La mai puţin de zece ani de la lansarea lui, A 380 pare a fi condamnat. O soluţie este aşteptată din partea companiei Emirates, a explicat directorul comercial al constructorului european Airbus. De altfel scenariul era invocat deja de câteva luni, în absenţa comenzilor. De această dată însă, chiar şi cele mai optimiste voci din grup au început să vorbească despre o oprire a producţiei.

De altfel compania Emirates este primul client al A380, cu 142 de avioane dintr-un total de 317 avioane comandate. Emirates are operaţionale 100 de aparate, iar achiziţionarea de noi avioane A380 este o decizie ce nu poate fi luată prea lejer.

Responsabilii Airbus susţin că li s-au cerut garanţii că producţia va continua. "Ei vor garanţii, în timp ce Airbus doreşte comenzi – astfel că situaţia se învârte într-un cerc", au explicat şefii companiei cu sediul central în Franţa. Fiecare depinde de celălalt.

Iar o decizie de oprire a acestui program ar însemna o măsură inedită în cazul unui aparat de zbor care se află în circulaţie de mai puţin de zece ani. Ar însemna un fiasco al aeronauticii mondiale. 

Ce ar însemna însă o oprire: constructorul nu va mai produce componentele necesare pentru realizarea de noi avioane. În următorii zece ani vor produce doar piesele necesare avioanelor care sunt folosite de diversele companii aeriene.

Eşecul ar însemna discreditarea industriei europene care a investit aproape 10 miliarde de euro în acest program.

O oprire a producţiei ar presupune şi sfârşitul unui vis, născut la finele anilor ’90 când fondatorii Airbus doreau să concureze Boeing pe toate segmentele de piaţă, chiar şi pe cel al imenselor aparate de zbor.

Deocamdată Airbus reduce producţia – 12 aparate sunt prevăzute pentru 2018, cu trei mai puţin decât în 2017 iar în 2019 vor fi realizate doar 8. Apoi, va fi păstrată, în măsura în care va fi posibil, o cadenţă de 6 avioane pe an, dar la acest capitol încă o decizie finală nu a fost luată.

O încetinire a ritmului de producţie ar însemna că Airbus prelungeşte cu zece ani durata de viaţă a acestui program. Unul lansat prea devreme, după cum cred responsabilii care vor să rămână optimişti şi speră că există încă şanse pentru ca acest super aparat să se impună. Asta pentru că va fi nevoie de avioane tot mai mari pentru a face faţă creşterii de trafic aerian.