Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Reforma căilor ferate franceze se va face prin ordonanţe

sncf.jpg

Guvernul francez a lansat reforma SNCF
Guvernul francez a lansat reforma SNCF
Image source: 
REUTERS/Christian Hartmann

In Franţa, guvernul a lansat delicata reformă a căilor ferate. Premierul Edouard Philippe a prezentat foaia de parcurs şi, în ciuda avertismentelor sindicatelor, a anunţat că vrea o reformă urgentă, înainte de vară. Cu alte cuvinte, va utiliza din nou ordonanţele de urgenţă.

De ce te temi, nu scapi. Acest proverb se potriveşte perfect sindicatelor feroviare franceze. Ca să-şi reuşească repede reforma căilor ferate, guvernul de la Paris a anunţat că va folosi practic aceeaşi metodă ca şi cu reforma codului muncii. Aceea a ordonanţelor de urgenţă.

Ca să dea impresia că lasă loc şi unei concertări cu sindicatele, premierul Edouard Philippe a precizat că la mijlocul lui martie va fi prezentat parlamentului un proiect de lege privind reforma SNCF. Liniile forte ale reformei nu vor fi însă negociabile, se precizează în anturajul şefului executivului. Un şef decis aşadar să ţină piept puternicelor sindicate feroviare. Ca să limiteze la maximum riscurile unui conflict social de amploare, guvernul vrea să avanseze repede, ba chiar foarte repede. « Principiile de bază vor fi adoptate înainte de vară » spune Philippe care-şi justifică astfel probabila recurgere la ordonanţele de urgenţă.

Printre aceste principii de bază se numără acela al statulului feroviarilor. Până acum, a fi angajat la SNCF era ca o asigurare de job pe viaţă. Odată intrat în rândul feroviarilor – circa 180.000 actualemente - nu mai ieşeai decât la pensie. O pensie pe care o puteai lua între 50 şi 55 de ani. O adevărată sinecură într-o ţară în care se iese la pensie la cel puţin 62 de ani. De acum încolo, guvernul vrea ca noua generaţie, noii angajaţi de la căile ferate, să intre în meserie ca oriunde altundeva, adică fără niciun avantaj.

Ca să liniştească spiritele - şi regiunile – într-un alt dosar sensibil al reformei, guvernul a precizat că nu se va atinge de liniile mici, deficitare dar utile unei anumite părţi a populaţiei din provincia profundă a Franţei. In fine, Edouard Philippe a estimat că reforma SNCF nu înseamnă privatizarea societăţii naţionale de căi ferate.

Cum au reacţionat sindicatele şi opoziţia după prezentarea reformei?

Nu în ultimul rând, premierul francez a subliniat necesitatea reformei operatorului care gestionează infrastructura şi a cărui datorie se ridică la aproape 50 de miliarde de euro. « Eforturile vor trebuie împărţite între societate şi stat, fiecare va trebui să-şi asume partea de responsabilitate pentru a asigura viabilitatea sistemului feroviar. Imi doresc un nou pact feroviar între Naţiune, SNCF şi angajaţii feroviari » a conchis Philippe.

Principalele sindicate ale feroviarilor au pus în gardă încă de zilele trecute guvernul contra utilizării unui « subterfugiu legislativ », acela al ordonanţelor. In cazul în care executivul chiar le va folosi, el « va purta întreaga responsabilitate a unui conflict major » mai ameninţă sindicaliştii. De partea sa, partidul republican – conservator, din opoziţie – din rândurile căruia provine premierul Edouard Philippe, a denunţat o « ofensă adusă democraţiei ». Alţi deputaţi au chemat la mobilizare, denunţând « trecerea în forţă » a guvernului. In fine, aleşii Franţei nesupuse, partidul extremei stângi, se declară frustraţi de faptul că premierul, în ciuda voinţei afişate de a dialoga, nu va trece reforma decât graţie ordonanţelor. La celălalt capăt al spectrului politic, Frontul naţional, partidul extremei drepte, s-a indignat şi el de metoda folosită de guvern dar s-a declarat favorabil unei « reforme a statului feroviarilor ».

Reforma căilor ferate franceze se va face prin ordonanţe