Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Franţa: o metodă “revoluţionară” pentru ca tinerii să consume produse culturale

38bc8c8dbd099e044d6534cf0e4c04fe041ced2f.jpg

Ministra culturii, Françoise Nyssen
Ministra culturii, Françoise Nyssen
Sursa imaginii: 
Credit foto: AFP/Archives

În Franţa, un nou dispozitiv de natură să favorizeze accesul tinerilor la cultură este calificat de ministrul de resort drept “revoluţionar”. Tinerii avînd 18 ani vor primi de la stat un credit de 500 de euro, sub forma unei aplicaţii pe telefonul portabil, pentru a avea acces la produse culturale de o mare diversitate.

Sistemul va fi experimentat în patru departamente franceze urmînd ca de la toamnă să fie extins la scară naţională. În jur de 800 000 de tineri vor putea beneficia de el. Guvernul a deblocat pentru moment 5 milioane de euro pentru această primă fază de experimentare, dar în momentul generalizării sistemului va debloca 400 de milioane de euro. Prin respectivul “passe culturel” (sau abonamen cultural), tinerii îşi vor putea cumpăra cărţi şi muzică, avea acces la filme, diverse spectacole sau competiţii sportive, ba chiar şi la restaurant.

Ministra culturii, Françoise Nyssen, constată că termenul "cultură", în accepţia tinerilor, nu are acelaşi conţinut precum în accepţia specialiştilor sau a oamenilor de cultură. Din punctul de vedere al tinerilor sfera divertismentului se suprapune cu cea a culturii. Ei consideră, de exmplu, că se află într-o logică de iniţiere culturală atunci cînd fac un stagiu de gastronomie sau se duc la un parc de distracţii precum Disney sau Asterix. Tot cultură înseamnă pentru ei a merge la un meci de fotbal sau la un spectacol de hip-hop, a merge într-o călătorie în Spania sau a practica jocurile video.

Ceea ce le pune o problemă celor care au iniţiat respectivul abonament. Important ar fi ca prin acest "abonament" tinerii să-şi deschidă orizontul, de exemplu cei care sunt pasionaţi mai ales de sport să fie incitaţi şi să intre într-o sală de expoziţie. Mai există şi problema controlului, pentru că în Italia a fost experimentat un "abonament" de acest gen, dar s-au produs nişte lucruri neplăcute. Mai precis, unii tineri posesori de astfel de abonamente au preferat să-şi vîndă altora accesul la respectivele facilităţi culturale, decît să profite personal de el.

O întreagă echipă de specialişti lucrează însă în Franţa pentru ca greşelile sistemului italian să nu se repete. Incitarea tinerilor în direcţia "consumului cultural" este însă o cauză naţională, iar Ministerul Culturii încearcă să-şi asocieze cît mai mulţi parteneri în această "revoluţie", cum spune ministrul culturii, doamna Françoise Nyssen. De notat că ea vine cu adevărat din sfera culturii întrucît a creat, în urmă cu 30 de ani, una dintre cele mai importante edituri franceze.