Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Un roman francez pe tema unor coşmaruri interbelice româneşti

9782260030003ori.jpg

Image source: 
Credit foto: Editions Julliard

Presa literară franceză salută apariţia unui roman semnat de Lionel Duroy despre perioada interbelică din România şi despre acei ani sumbrii cînd fascismul cîştiga sistematic teren, în spaţiul public şi în spirite. Romanul, foarte consistent, numărînd 500 de pagini, se numeşte "Eugenia" şi a apărut la editura "Julliard". Cotidianul Le Figaro l-a prezentat sub titlul "România pe vremea asasinilor".

Lionel Duroy, astăzi în vîrstă de 69 de ani, a avut o remarcabilă carieră de jurnalist, printre altele la cotidianul "Libération", înainte de a se dedica integral literaturii. Primul roman semnat de el a apărut în 1990. În 2013 el a avut un succes deosebit cu un roman intitulat "Iarna bărbaţilor" (L’Hiver des hommes), avînd drept cadru Bosnia Herţegovina din anii războiului civil. Cartea a fost recompensată cu premiul Renaudot acordat de liceeni, precum şi cu premiul Joseph-Kessel. Cronicile publicate la "Eugenia" în suplimentele literare ale cotidienelor Le Monde şi Le Figaro salută faptul că Lionel Duroy a trecut de la o scriitură mai degrabă intimistă, ţinînd de autoficţiune, la fresca istorică.

Eugenia, personajul principal din romanul cu acelaşi nume, este o tînără jurnalistă care, în România, în anii 30 şi 40, observă cum fascismul cangrenează viaţa cotidiană şi cum antisemitismul îi împinge pe unii români la crimă. Într-un mediu în care evreii sunt priviţi ca fiind "altfel decît românii", tînăra Eugenia refuză însă "rinocerizarea" (ca să preiau un termen de la Eugen Ionescu). De altfel autorul francez amestecă în cartea sa realitatea cu ficţiunea, pentru că pe lîngă Eugenia Rădulescu apar în roman şi "personaje reale", chiar Eugen Ionescu, dar şi Mihail Sebastian, Emil Cioran, Mircea Eliade, Antoine Bibesco…

Mihail Sebastian are un rol central, întrucît romancierul francez imaginează o poveste de dragoste între scriitorul român cu origini evreieşti şi Eugenia. Iar eroina evocă pagini din jurnalul (real) ţinut de Mihail Sebastian în epoca interbelică, pînă la moartea sa, în 1945, la vîrsta de 38 de ani, cînd a fost călcat la Bucureşti de un camion sovietic.  

Iată ce scrie în Le Figaro criticul Alice Ferney despre romanul lui Lionel Duroy: "Eugenia este povestea unei conştiinţe morale în România anilor 1930 şi 1940. O conştiinţă care se trezeşte la o tînără născută în 1917 la Iaşi, important oraş universitar. Studentă, şi apoi jurnalistă, Eugenia înainte de a intra în rezistenţă alături de comunişti, este martora febrei antisemite şi a venirii la putere a Gărzii de fier, a pogromurilor de la Iaşi şi Bucureşti, a războiului dus de România alături de Germania nazistă."

În suplimentul literar al cotidianului Le Monde, romanul este prezentat de Raphaële Leyris sub următorul titlu "Scriitorul Lionel Duroy faţă în faţă cu tăcerea ucigaşilor" (L’Ecrivain Lionel Duroy face au silence des meutriers). Autorea articolului arată că Mihail Sebastian avusese intenţia de a scrie un roman despre perioada războiului, aşa cum a trăit-o el ca scriitor român dar şi ca evreu. Ori, ne spune Raphaële Leyris, romanul "Eugenia" aproape că vine să acopere această lacună, să compenseze faptul că Mihail Sebastian nu a mai avut timp să-şi scrie romanul.

Lionel Duroy, pe lîngă fresca pe care ne-o propune şi informaţiile teribile legate de persecuţiile evreilor (cu un accent special pe pogromul de la Iaşi care a făcut peste 13 000 de morţi) încearcă să analizeze şi mecanismele interioare ale conştiinţelor. Cum se poate ca în aceeaşi familie unul din fraţi să intre în rezistenţă (este cazul Eugeniei) iar altul să adere la Garda de fier (ceea ce se întîmplă în roman cu fratele Eugeniei)?

Personal îmi propun să citesc întîi romanul pentru a evalua şi calităţile sale artistice. Dar constat că acest subiect delicat, perioada interbelică şi coşmarurile ei, nu este foarte des abordat de scriitorii români. Este poate un mesaj faptul că un scriitor francez s-a lansat în abordarea temei, un mesaj care trebuie decodificat în România.