Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Japonezul Kore-Eda, cu o bulversantă cronică familială, premiat cu La Palme d’or 2018

thumb_61604_media_image_926x584.jpg

Cate Blanchett, presedinta juriului de la Cannes 2018, îi înmâneazà La Palme d'or japonezului Hirokazu Kore-Eda
Cate Blanchett, presedinta juriului de la Cannes 2018, îi înmâneazà La Palme d'or japonezului Hirokazu Kore-Eda
Image source: 
Alberto Pizzoli/AFP

Sâmbătă s-a încheiat la Cannes cea de-a 71-a ediţie a Festivalului de film. Juriul prezidat de actriţa australiană Cate Blanchett i-a atribuit La Palme d’or unui film japonez realizat de Hirokazu Kore-Eda. Franco-elveţianului Jean-Luc Godard i s-a acord, lucru inedit, o Palme d’or “specială” iar premiul de interpretare masculină i-a revenit italianului Marcello Ponte din filmul “Dogman” de Matteo Garrone. Atribuirea premiului pentru interpretare feminină a fost precedat de un discurs anti-Weinstein rostit de actriţa Asia Argento, una dintre primele care l-a acuzat de viol pe producătorul american.

Japonezul Hirokazu Kore-Eda a obţinut aşadar mult-râvnita Palme d’or 2018. Realizatorul filmului «Shoplifters» a cucerit juriul prezidat de Cate Blanchett. In pelicula sa, a 6-a prezentată la Cannes, niponul explorează din nou legăturile familiale, tema sa de predilecţie. In cronica sa bulversantă despre viaţa unei familii sărace, Kore-Eda pune din nou în scenă mulţi copii pe care «îi filmează cu mare tandreţe» notează criticii.

Despre copii săraci, copii ai străzii, este vorba şi în «Capharnaüm», peliculă profund umanistă a libanezei Nadine Labaki, laureată cu premiul juriului. In discursul ei, regizoarea din Beirut – urcată pe scenă cu copiul care joacă în film rolul principal – a ţinut să spună că «crede cu adevărat în puterea cinemaului. Filmele nu sunt făcute doar pentru divertisment sau ca să ne facă să visăm, sunt făcute şi să ne facă să reflectăm. Filmele sunt realizate pentru a ne arăta şi partea invizibilă, pentru a spune ce nu putem spune. Nu putem să continuăm să întoarcem spatele şi să nu vedem suferinţa acestor copii care se zbat cum pot în acest capharnaüm care a devenit lumea în care trăim» conchide Nadine Labaki discursu rostit pe cu ocazia primirii permiuui juriului de la Cannes.

Harvey Weinstein persona non grata, pe veci, la Cannes

Discurs emonţionant a rostit şi Asia Argento. Actriţa italiană a urcat pe scena marelui teatru Lumière din Palatul Festivalurilor şi a povestit cum «în 1997 a fost violată, la Cannes, de producătorul Harvey Weinstein. Aveam 21 de ani. Harvey Weinstein nu va mai fi niciodată binevenit aici la Cannes» a prezis în încheiere una dintre primele acuzatoare ale fostului mogul de la Hollywood. O ată acuzatoarea a lui Harvey Weinstein actriţa franceză Léa Seydoux, făcea parte din juriul competiţiei oficiale de la Cannes.

Un juriu care i-a acordat premiul pentru interpretare feminină actriţei necunoscute Samal Eslyamova din Kazakhstan, eroina – şi singura protagonista – a filmului “Ayka”, regizat de ruso-kârghâzul Serghei Dvorţevoi. Un film sub formă de one-woman show în care o vedem pe Ayka şi copilul ei, abandonat imediat după naştere. Viaţa mizerabiă a acestei tinere mame se inspiră din statisticile oficiale care arată că la Moscova, în 2010, aproape 250 de copii au fost abandonaţi de mame venite din Kârghâstan.

Premiul pentru interpretare masculină a fost atribuit italianului Marcello Fonte, eroul filmului “Dogman” de Matteo Garrone. Actorul calabrez de 39 de ani, descris drept un “Buster Keaton al timpurilor moderne”, este un cvasi-necunoscut, figurant până acum sau dar în roluri mici, descoperit de Garrone întâmplător, acum un an, într-un centru social.

Show Benigni la Cannes, Sting şi Shaggy pe covorul roşu

Inaintea atriburii premiului pentru interpretare masculină, a urcat pe scena de la Cannes Roberto Benigni ca să înmâneze recompensa compariotului său. Actorul din “La vita e bella” a cucerit din nou invitaţii de la Cannes făcând pe scenă un adevărat show. “Sunt complet emoţionat, întregul corp îmi tremură, inima îmi bate repede, ca un uragan. Aş vrea să vă suflu în faţă bucuria mea, sunt fericit ca un pepene, aş vrea să vă sărut pe toţi” a terminat Benigni sub ropotele de aplauze din Grand Théatre Lumière.

Regizorul polonez Pawel Pawlikowski, penru filmul “Cold War”, “Război rece”, a primit premiul pentru regie pentru acest fim sublim, turnat în alb şi negru şi format pătrat. “Pentru prima dată de multă vreme se premiază aici un film polonez. O veste bună pentru ţara noastră bătrână în care veştile bune sunt rare” a spus cineastul de la tribuna caneză într-o aluzie clară la situaţia actuală din Polonia.

Despre situaţia actuală, dar din SUA, ne vorbeşte şi Spike Lee în filmul “BlacKkKlinsman”, povestea inspirată de povestea adevărată a unui poliţist infilltrat în Ku Klux Klan în anii ’70. Filmul lui Lee este un pamflet contra rasismului, antisemitismului şi extremei drepte în care regizorul îl vede pe Donald Trump ca rezultat al politicii şi discursurilor lui David Duke, fost senator republican şi fondator al Klanului.

Anul acesta, juriul condus de Cate Blanchett, cu avizul favorabil al organizatorilor Festivalului, a decis să acorde şi o Palme d’or specială franco-elveţianului Jean-Luc Godard, în competiţie cu película “Le Livre d’image”.

Tot în premieră, anul acesta ceremonia de înmaânare a premiilor s-a încheiat cu un mini-concert pe covorul roşu al Palatului Festivalurilor dat de Sting şi Shaggy.

Japonezul Kore-Eda, cu o bulversantă cronică familială, premiat cu La Palme d’or 2018
917