Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bilanţ cu tentă politico-socială al Festivalului de la Cannes

palkmares_cannes.jpg

Laureatii editiei a 71-a a Festivalului de film de la Cannes
Laureatii editiei a 71-a a Festivalului de film de la Cannes
Image source: 
Stephane Cardinale - Corbis / Getty Images

S-a terminat şi a 71-a ediţie a Festivalului de film de la Cannes. O ediţie de la care filmele româneşti au lipsit – cel puţin în principalele secţiuni. Nu au lipsit însă filmele cu substrat politic sau social. Un bilanţ, o trecere în revistă a palmaresului.

Copii maltrataţi sau abandonaţi au fost subiectul numărul unu recompensat de juriul din acest an, în majoritate feminin şi condus de actriţa australiană Cate Blanchett. Tema se regăseşte în La Palme d’or atribuită japonezului Hirokazu Kore-Eda pentru filmul «Shoplifters», în pelicula «Capharnaüm» al libanezei Nadine Labaki, recompensată cu premiul juriului dar şi în «Ayka», filmul ruso-kârghâzului Serghei Dvorţevoi în care am putut-o descoperi pe Salma Yeslyamova, laureata kazakhă a premiului pentru interpretare feminină.

Ziarul Le Monde enumeră alte teme socio-economice care au fost pe placul juriului anul acesta : revanşa afro-americană cu filmul «BlacKkKlansman» al lui Spike Lee, recompensat cu Marele Premiu, istoria epocii sovietice cu «Cold War» al polonezului Pawel Pawlikowski, premiat pentru cea mai bună regie. Au fost sprijiniţi şi cineaştii cu domiciliu forţat – iranianul Jafar Panahi, premiat pentru scenariu cu filmul «Three Faces» - sau cei care au pus în scenă parabola cristică privind nedreptatea lumii cu filmul «Lazzaro Felice» al italiencei Alice Rohrwacher, şi ea premiată ex-aequo pentru scenariu. Mai pe un ton sarcastic, Le Figaro notează că în selecţia oficială, pe lângă copii maltrataţi, am avut parte şi de «sindicalişti depresivi, sugaci abandonaţi, leproşi egipteni, producătoare de filme porno gay, mafioţi chinezi şi nelipsiţii serial-killeri».

#metoo şi spectrul lui Harwey Weinstein au planat deasupra Festivalului

Intregul palmares arată aşadar o deschidere spre nenorocirile lumii. In plus, o tentă puternic revendicativă s-a auzit şi văzut de-a lungul festivalului, în particular în contextul post-Weinstein. Această primă ediţie a competiţiei după revelaţiile sexuale privindu-l pe producătorul american a fost marcată de mişcarea #metoo şi tot ce decurge din ea. A fost mai întâi urcarea pe treptele palatului, pe covorul roşu, al celor 82 de femei din lumea cinemaului – în frunte cu Cate Blanchett şi franţuzoaica Agnès Varda – care au cerut o egalitate salarială în lumea celei de-a 7-a arte. Punctul culminant al revendicărilor a fost atins sâmbătă seara în cursul ceremoniei de premiere când actriţia Asia Argento, una dintre primele victime ale lui Harvey Weinstein, a urcat pe scenă. După ce le-a reamintit celor 2.300 de prezenţi – şi în faţa camerelor de filmat din lumea întreagă – că acolo, la Cannes, a fost violată de Weinstein în 1997 pe când avea doar 20 de ani, Argento a arătat cu degetul spre sală şi a spus : «Acum întreaga comunitate i-a întors spatele, chiar şi cei care nu au denunţat niciodată aceste fapte. Printre voi, în acest public, există unii care ar trebui să fie arătaţi cu degetul din cauza comportamentului lor faţă de femei, un comportament nedemn de această industrie, de orice industrie. Stiţi bine care sunt aceeia dar mai important este că şi noi ştim care sunteţi aceeia» şi-a terminat Asia Argento discursul din Palatul Festivalurilor cu pumnul ridicat. Cum notează acelaşi Le Monde citat mai sus, «în acest context greoi, preocupările artistice au trecut poate pe planul doi».

Printre celelalte imagini forte – şi poate mai lejere - ale celei de-a 71-a ediţii, care vor rămâne în memorie, să n-o uităm pe actriţa americană Kristen Stewart, membră a juriului, care într-o seară ploioasă – cum au fost dealtfel multe anul acesta la Cannes – a urcat desculţă pe covorul roşu. Dress code-ul obligatoriu la Cannes prevede frac şi papion pentru bărbaţi, pantofi cu toc şi rochie de seară pentru doamne. Pe covorul îmbibat de apă al Palatului festivalurilor, actriţa rebelă a preferat să se descalţe luându-şi riscul să fie descalificată. Pedepsiţi ar fi putut să fie şi cei care-şi făceau selfie pe covorul roşu. Regulile noi îl interzic dar iarăsi, unii şmecheri au reuşit să scape de sub vigilenţa organizatorilor şi a agenţilor de securitate. Spike Lee cu un baschet negru la un picior şi altul alb la celălalt, nu a trecut nici el neobservat la Cannes. La fel nici cele două uriaşe inele de la fiecare mână, unul pe care scria «Love», altul cu «Hate» înscris. In fine, apelul pentru stoparea atacurilor din Gaza de acum o săptămână, lansat de o actriţă libaneză pe covorul roşu şi prezenţa pe acelaşi covor, o zi mai devreme, a 16 actriţe de culoare franceze care au denunţat sub-reprezentarea persoanelor de culoare în filmele din Franţa, demonstrează încă o dată puternica influenţă şi prezenţă a politicii anul acesta la Cannes.

Bilanţ cu tentă politico-socială al Festivalului de la Cannes