Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Festivalul de la Sibiu – dimensiunea francofonă

intre-ratiune-si-pasiune-1.jpg

Scenă din spectacolul "Între raţiune şi pasiune" în regia lui Jean-Pierre Baro
Scenă din spectacolul "Între raţiune şi pasiune" în regia lui Jean-Pierre Baro
Image source: 
credit foto: Théâtre du Rond-Point

Oraşul Sibiu are deja, datorită Festivalului de teatru, precum şi datorită faptului că a fost capitală culturală europeană în 2007, un renume internaţional. Anul acesta se întîlnesc pe străzile Sibiului artişti de pe patru continente. Inclusiv îndepărtata Australie este reprezentată cu un spectacol de cabaret-circ. În cele ce urmează vom evoca dimensiunea francofonă a festivalului.

Franţa a fost de la bun început prezentă în alchimia acestui festival, iar Constantin Chiriac s-a inspirat deseori din ceea ce se face la Festivalul de teatru de la Avignon sau la Festivalul de teatru de stradă de la Aurillac. De altfel cred că majoritatea companiilor de teatru de stradă care vin anual la Sibiu sunt originare din Franţa. Anul acesta deschiderea festivalului a fost încredinţată companiei Carabosse care ştie, ca nimeni alta, să mînuiască focul.

Tot din Franţa, la închiderea festivalului, va veni o mare actriţă, o vedetă cu renume internaţional, Isabelle Huppert, pentru un spectacol lectură. Pe data de 17 iunie ea va avea şi o discuţie cu regizorul Cristian Mungiu.

Isabelle Huppert a jucat în peste o sută de filme, a obţinut numeroase premii franceze şi internaţionale şi a fost preşedinta juriului la cea de-a 62-a ediţie a Festivalului internaţional de film de la Cannes. Ea va citi pagini din romanul "Amantul" de Margueritte Duras, unul dintre romanele franceze cu cel mai mare succes mondial. Publicat în 1984, acest roman a fost distins la ora respectivă cu premiul Goncourt.

Acest tip de spectacol-lectură este frecvent la Festivalul de la Avignon, unde de mulţi ani mari actori sunt invitaţi la un fel de experienţă senzorială şi emoţională unică: un mare nume citeşte dintr-o carte în faţa unui public numeros în incinta Palatului papal (unde capacitatea spaţiului este de două mii de locuri). Greu de imaginat o altă formă de omagiere mai intensă şi mai intimă a cuvîntului, a forţei literaturii. Si nici spectacole mai epurate, mai denundate, mai simple decît acestea nu pot fi imaginate, cînd un mare actor nu face decît să citească, în faţa unui public pe care l-a cucerit de mult, un fragment dintr-o mare carte…

Să revenim însă la Sibiu unde a sosit un alt oaspete important, este vorba de Jean-Michel Ribes, directorul Teatrului Rond Point des Champs-Elysées de la Paris. Jean-Michel Ribes est unul dintre cei mai interesanţi autori de teatru din Franţa, regizor deasemenea, iar teatrul pe care îl conduce şi-a asumat ca vocaţie de peste zece ani tocmai montarea de piese noi scrise de autori în viaţă.

Una dintre peisele lui Jean-Michel Ribes a fost programată sub formă de lectură la Sibiu, ea se intitulează Sulki şi Sulku au conversaţii inteligente. O piesă cu două personaje care stau de vorbă despre tot şi despre toate. De fapt, ei sunt două opere de artă vii într-un muzeu. Iar cînd nu îi priveşte nimeni încep să sporovăiască, ceea ce în franceză înseamnă "bavarder". Încearcă ei să înţeleagă lumea, să-şi înţeleagă condiţia sau de fapt vor să piardă timpul? O anumită ambiguitate impregnează acest text savuros, pe care l-am văzut jucat la Paris la Teatrul Rond Point. Iar cele două personaje îmi amintesc foarte multe de Caragiale, de Lache şi Mache.

Un spectacol-dezbatere care vine din Franţa mai este programat la Sibiu, el se intitulează "Între raţiune şi pasiune", textul îi aparţine lui Kery James iar regia este semnată de Jean-Pierre Baro. Autorul a imaginat de fapt o dezbatere extrem de vie, între doi avocaţi stagiari, pe tema problemelor care există în marile suburbii din Franţa. Si ele sunt numeroase, aceste probleme, începînd cu şomajul în rîndurile tinerilor, traficul de droguri, numeroasele cazuri de radicalizare islamistă, precum şi formarea unor "ghetouri" comunitare care au tendinţa de a intra într-un fel de viaţă paralelă faţă de Republica franceză, într-o logică de secesiune culturală.

Marea întrebare care apare în cursul dezbaterii este dacă statul este singurul vinovat al acestei situaţii, sau dacă mai sunt şi alte responsabilităţi care se cer căutate. Constantin Chiriac, directorul Festivalului de la Sibiu, care a văzut spectacolul la Paris, chiar la Teatrul Rond Point, a considerat că această temă are o rezonanţă importantă şi în România. Cu accentul pe întrebarea: trebuie să aşteptăm totul de la stat, sau există o marjă de manevră importantă pentru alte forme de acţiune, de iniţiativă, de remodelare a comunităţilor mai ales urbane…

Închei semnalînd un alt spectacol care vine din Franţa, "În adîncuri", după Maxim Gorky, în regia lui Eric Lacascade. Actor şi regizor, Eric Lacascade a condus succesiv mai multe instituţii teatrale importante din Franţa, la Caen, în Normandia, apoi la Toulouse. El s-a remarcat în special prin spectacolele montate după Cehov, iar acum iată-l apropiindu-se de universul unui alt mare scriitor rus, Gorky.  

 

 

Tags: 
247