Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Iran : Giganţi francezi își fac bagajele

peugeot_206_este_unul_din_modelele_psa_foarte_bine_vandut_in_iran.jpg

Peugeot 206 este unul din modelele PSA foarte bine vândut în Iran
Peugeot 206 este unul din modelele PSA foarte bine vândut în Iran
Image source: 
© Behrouz Mehri, AFP

Pe 6 august vor intra în vigoare primele sancţiuni americane contra Teheranului, consecinţă directă a retragerii Statelor Unite din acordul nuclear iranian. Sancţiunile vor fi impuse sectorului aeronautic civil şi auto. În a doua etapă, în noiembrie, vor fi afectate sectoarele energie, petrol, gaz, petrochimie, financiar. Le Figaro a întocmit lista giganţilor francezi care împachetează.

Preşedintele Donald Trump a repetat deja: societăţile care vor derula activităţi în Iran după aceste date, vor fi sancţionate, indiferent de naţionalitate: îngheţarea bunurilor, înscrierea pe lista neagră-  ceea ce determină interzicerea accesului pe piaţa americană, amenzi… ameninţări grave care nu sunt ignorate de societăţile franceze.

Printre primii care şi-au anunţat intenţia de a pleca din Iran este grupul petrolier Total.

Grupul şi-a pierdut orice speranţă că va putea beneficia de vreo excepţie din partea responsabilor americani pentru câmpul gazier SP 11 – cel mai mare din lume. În 2016, Total s-a asociat cu un grup chinez şi cu companía naţională iraniană de gaz pentru a dezvolta un imens câmp gazier, un contract de 2 miliarde de dolari pentru prima fază a şantierului. În cazul unei retrageri, acordul prevede ca grupul chinez să preia participaţia franceză şi să continue proiectul. Total a investit, până acum, 100 de milioane de dolari. Total îşi va face bagajele până pe 4 noiembrie. Bănci americane sunt implicate în cvasi-totalitatea operaţiunilor financiare, acţionari americani reprezintă mai bine de 30% din acţionariatul său.

“Nu se poate conduce un grup internaţional prezent în 130 de ţări fără acces la lumea financiară americană. Legea americană se aplică iar noi trebuie să părăsim Iranul”, explica recent şeful Total, Patrick Pouyanné.

O alt gigant francez este grupul auto PSA – constructorul Peugeot, Citroën şi Opel. În iunie, PSA anunţa că a demarat procesul de încetare a activităţilor în Iran. Este unul din grupurile franceze foarte expus sancţiunilor în acest sector. În 2017, una din filialele PSA în Iran a vândut aici 450.000 de vehicule, 12% din vânzările mondiale. Filiala americană realizeză însă 20% din cifra de afaceri în Statele Unite astfel că nu au dorit să rişte deloc.

Si tot pe 4 noiembrie îşi sistează activitatea în Iran gigantul francez al industriei energetice – Engie. Grupul nu deţine nicio infrastructură acolo dar echipele sale lucrează pentru clienţi iranieni.

O altă societate afectată de ieşirea americană din acordul nuclear iranian este numărul 3 mondial în transportul maritim. "Concurenţii chinezi ezită încă dar poate au o altă relaţie cu administraţia Trump, dar noi vrem să respectăm regulile", declara recent preşedintele director-general al grupului CMA-CGM, Rodolphe Saadé. Grupul a semnat în 2016 un acord cu Iranul pentru a exploata liniile martime şi pentru a utiliza terminalele portuare. Armatorul este însă prezent şi în Statele Unite de unde şi decizia de a pleca din Iran. De notat că şi numărul unu mondial în sector, grupul danez Moller-Maersk a decis să îşi oprească activităţile în Iran dar şi numărul doi – un grup italiano-elveţian.

Constructorul feroviar Alstom avea ambiţii mari în Iran. În 2016 semna un acord cu Organizaţia de Dezvoltare Industrială a Iranului pentru a dezvolta transportul urban şi marile linii feroviare. Mai exact, construía vagoane de metrou şi de tren. Alstom deţine 60% din proiect. Are loc întoarcerea sancţiunilor americane iar proiectul este pus deoparte. Alstom va respecta dreptul internaţional, declară pentru Le Figaro purtătorul de cuvânt al companiei franceze.

În schimb, constructorul Renault spune că nu îşi va abandona societatea deschisă în Iran, chiar dacă va fi diminuată activitatea. În momentul în care piaţa se va redeschide, am putea avea un oarecare avantaj, declara în iunie PDG Renault, Carlos Ghosn. Dorim o relaţie de lungă durată cu Iran, spunea responsabilul Renault.

Danone speră că va putea rămâne în Iran – sectorul agroalimentar nu pare a fi atins de sancţiunile americane, susţine administraţia acestei companii ce produce lactate şi apă. Pentru lactate, Danone are o fabrică proprie în Iran.