Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sectorul aviatic francez acumulează tot mai multe probleme

terminalul_2f_al_aeroportului_roissy_charles_de_gaulle_paris.jpg

Terminalul 2F al Aeroportului Roissy Charles de Gaulle, Paris
Terminalul 2F al Aeroportului Roissy Charles de Gaulle, Paris
Image source: 
Getty Images/Andrew Holt

În luna iulie, avioanele ce au decolat din Paris au avut o întârziere medie de 25 de minute. Iar întârzierea la decolare ar putea deveni şi mai mare în săptămânile următoare. Aşadar, dacă traseul vacanţei implică un zbor din Paris, trebuie să vă înarmaţi cu răbdare. La nível european, o cincime din toate zborurile înregistrează o întârziere mai mare de 20 de minute.

Datele au fost contabilizate de Flightradar - o aplicaţie ce permite observarea în timp real a tuturor avioanelor civile, chiar şi elicopeterele aflate în aer ori în faza de decolare sau de aterizare.

Eamonn Brennan, directorul Eurocontrol, autoritatea ce se ocupă de controlul traficului aerian european se aşteaptă ca avioanele să plece cu o întârziere de până la 35 de minute în perioada de vară. Lipsa personalului uman, în special a controlorilor aerieni dar şi o carenţă a mijloacelor materiale şi tehnologice sunt de vină pentru aceste întârzieri.

60% din întârzierile ce au loc în spaţiul aerian european se produc ca urmare a penuriei de personal în serviciile de navigaţie aeriană, 25% sunt imputabile condiţiilor meteo iar 10% grevelor.

Iar la capitolul greve, Franţa este campioana mondială. În intervalul 2004 – 2016 au fost contabilizate 254 de zile de grevă ale controlorilor aerieni, o cifră imensă dacă ne uităm la locul 2 din acest clasament - controlorii din Grecia s-au aflat în grevă, în acelaşi interval, timp de 46 de zile.

Rezultatul : Franţa este responsabilă de o treime din întârzierile aeriene în Europa.

În cinci ani, traficul aerian a crescut cu 30%  iar singura cifră care a crescut direct proporţional este cea a întârzierilor înregistrate. De fapt, o cincime din toate zborurile europene înregistrează o întârziere mai mare de 20 de minute.

Eurocontrol atenţionează că este nevoie de investiţii în infrastructura de control şi în oameni.

2 miliarde de euro au fost investite din 2011 pentru modernizarea infrastructurilor de control, în Franţa. Nu s-a investit la fel de mult în angajarea de noi oameni iar cele care scot bani din buzunar sunt aceleaşi companii care refuză să îşi mărească personalul: societăţile aeriene europene achită anual 1,6 miliarde de euro despăgubiri pasagerilor, ca urmare a întârzierilor înregistrate dar şi pentru diverse taxe de exploatare generate tocmai de întârzieri.

Lunile în care aeroporturile franceze au adevărate probleme de punctualitate sunt decembrie, iunie, iulie, august – sunt exact lunile de vacanţă aşadar.

Vă întrebaţi ce ar mai putea să va strice vacanţa. Ei bine, când împachetaţi bagajele, atenţie la ceea anume aşezaţi în bagaje. Controalele pe aeroporturile franceze sunt extrem de minuţioase şi puteţi oricând să rămâneţi fără obiecte dragi dar care sunt interzise în cabina avionului.

Vestea bună este că le puteţi recupera, contra cost bineînţeles. Ïn funcţie de cât de drag este obiectul confiscat de autorităţile vamale franceze, puteţi fie abandona acel obiect – el va fi automat distrus, fie achita între 20 şi 30 de euro pentru a-l găsi în cutia poştală în momentul în care reveniţi din vacanţă.

Deoacamdată serviciul este disponibil în aeroportul Roissy Charles de Gaulle. 13 % din pasagerii care folosesc acest aeroport parizian se văd nevoiţi să renunţe, din motive de securitate, la cel puţin un obiect din bagajul de mână înainte de a se îmbarca la bordul unui avion. Anul trecut s-au adunat 14 tone de articole. Toate au fost distruse, călătorii neputând face nimic.