Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Atelierul Brâncuşi din Paris: Spaţiu pentru Sezonul România – Franţa

Atelierul Brâncusi din Paris

Atelierul Brâncusi din Paris
Atelierul Brâncusi din Paris
Image source: 
Cristina Teaca

28 noiembrie 2018 – 14 iulie 2019  este perioada în care se va desfăşura Sezonul România – Franţa. Perioada coincide cu președinția României la Consiliul Uniunii Europene dar și cu celebrarea a două centenare: cel al Marii Uniri, implicit al României moderne, respectiv centenarul sfârșitului primului Război Mondial. Va fi perioada în care se va merge pe urmele istoriilor noastre, a latinității și francofoniei împărtășite de cele două ţări. Cristina Teacă a vizitat Atelierul lui Brâncuşi din Paris – unul dintre spaţiile ce va găzdui diverse evenimente de-a lungul celor şapte luni de Sezon România – Franţa.

În cele șapte luni, programul va cuprinde peste 300 de evenimente în principal culturale şi educaționale.

Sezonul va avea ramificații importante în afara capitalelor, în jurul principalelor centre regionale din cele două țări. Pentru România diverse acţiuni vor avea loc în Brașov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galați, Iași, Timișoara, Sibiu şi Suceava. În Franţa, evenimente sunt în pregătire în Avignon, Bordeaux, Brest, Grenoble, Lille, Lyon, Marseille, Mulhouse, Nantes, Rennes, Strasbourg și Toulouse. Acestora li se adaugă cele 250 de orașe și localități înfrățite ale celor două țări.

Atelierul lui Brâncuşi, de la Centre Pompidou din Paris, va găzdui mai multe evenimente cu ocazia Sezonului România – Franţa.

L-am însoţit pe scriitorul român Florin Toma, aflat în vizita în Paris, la Atelierul lui Brâncuşi:

“Aici se află, după părerea mea, ultimul val de civilizaţie al artei universale. Florenţa, după părerea mea, a fost primul val de civilizaţie pe care l-a cunoscut omenirea. După Florența, cu toată unda civilizațională a Renașterii, aici, la Brâncuși, suntem martorii unui al doilea val de civilizație. Modernismul inconform.

Vedem ce a putut scoate, ce a ieşit din mâinile şi din mintea acelui tip interesant, un cetăţean din Gorj, un om simplu… ca să ajungă să esenţializeze zborul. Pentru că dacă vă uitaţi la Pasărea Măiastră – în ea nu este reprezentarea unei păsări, este concepţia despre zbor. Este un fel de Henri Coandă, pe linia de inginer, zborul transpus în perfecţiunea artei. Uitaţi-vă apoi la Domnişoara Pogany: povestea este cum a reuşit să acopere cu ochiul un oval de femeie. Mă duce cu ochiul la struţ: ochiul este mai mare decât creierul pe care îl are. Legătura este următoarea: creierul este pastrat ca rezervă  într-o capsulă osoasă, pe când ochiul este foarte liber să facă legătura cu lumea. Creierul este aflat în tigvă, păstrează legătura cu el, cu omul, cu persoana, cu intimul fiecărui om în parte. Iar ochiul este excrescenţa care realizează legătura cu lumea. Ochiul acestei femei este locul prin care intrăm în creierul, în mintea şi în existenţa acestei femei. De aceea nu se poate face transplant de ochi. Pentru că ar trebui să se facă legătura între 800.000 de filamente nervoase. Nu se pot bandaja  800.000 de terminaţii nervoase.

Apoi, Foca …Negresa. A reuşit să esenţializeze capul omenesc punând în faţă ochiul şi apoi zborul, starea. Aş zice că în această alveolă din mijlocul Parisului se găseşte o renaştere – o a doua renaştere a artei universale.”

Vizitatori la Atelierul Brâncusi din Paris

Vizitatori la Atelierul Brâncusi din Paris
Vizitatori la Atelierul Brâncusi din Paris
Image source: 
Cristina Teaca

Ne aflăm într-un spaţiu în care a fost recreat de fapt atelierul şi în care se regăsesc zeci de opere şi ustensilele cu care a lucrat Constantin Brâncuşi. Spaţiul este luminos şi accesibil, aflat în faţa Centrului Pompidou iar înăuntru găsim turişti nu doar francezi dar şi din alte ţări ori continente, curioşi să vadă îndeaproape munca marelui sculptor:

« Nu mai ştiu unde am văzut lucrările lui Brâncuşi deoarece m-am plimbat foarte mult, dar ştiu că le-am văzut alături de nume precum Picasso şi mi-a rămas în cap. Am observat că atelierul său se găseşte chiar lângă Centrul Pompidou, în inima Parisului.  Sunt foarte încântată, dacă înţeleg bine este atelierul său, recreeat aşa cum îl dorea. Iar acest lucru mă emoţionează chiar dacă nu sunt artist.  Doresc foarte mult, atunci când privesc lucrările unui artist, să înţeleg ce anume avea în cap atunci când le-a făcut. Iar acum, aflându-mă în faţa atâtor lucrări impresionante, mă întreb ce anume s-a aflat în mintea lui Brâncuşi când le-a creat.

Atelierul este impresionant deoarece atunci când ne aflăm într-un atelier, de obicei găsim o masă, unele obiecte personale şi una sau două lucrări. Aici, la atelierul Brâncuşi, găsim exact invers: foarte multe opere de artă. Ïn plus, este foarte frumos. Am o preferinţă pentru atelierul 1 comparativ cu numărul 2 dar nu pot explica de ce."

În atelier intră zilnic şi turişti români:

« Suntem turişti în Paris. Plimbându-ne în zona Centrului Pompidou am descoperit atelierul lui Brâncuşi, nu ştiam că este amplasat aici.

Este o mândrie să te afli ca vizitator în Paris şi să poţi să descoperi în inima Parisului un astfel de atelier mai ales că este reconstituit exact aşa cum l-a lăsat Brâncuşi, înainte să îl doneze statului francez, cu un an înainte de moartea sa.»

Atelierul este deschis zilnic, între 14 şi 18, cu excepţia zilei de marţi, când este închis iar accesul este gratuit.

o_sculptura_din_seria_muza_adormita_s-a_vandut_in_anul_2017_cu_peste_57_de_milioane_de_dolari_la_o_licitatie_organizata_de_casa_christies_la_new_york.jpg

O sculptură din seria „Muza adormită” s-a vândut în anul 2017 cu peste 57 de milioane de dolari, la o licitaţie organizată de Casa Christies, la New York.
O sculptură din seria „Muza adormită” s-a vândut în anul 2017 cu peste 57 de milioane de dolari, la o licitaţie organizată de Casa Christies, la New York.
Image source: 
Cristina Teaca
778