Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Margareta Niculescu, marea doamnă a artelor marionetei, s-a stins din viaţă…

avt_margareta-niculescu_3077.jpg

Margareta Niculescu
Margareta Niculescu
Image source: 
Credit foto: Christophe Loiseau

Un spirit vizionar care a revoluţionat arta marionetei a decedat în Franţa, este vorba de Margareta Niculescu. Regizor şi pedagog de origine română, Margareta Niculescu a condus timp de mulţi ani Teatrul Țăndărică de la Bucureşti, iar în Franţa de numele ei este legată crearea unui instituţii cu totul speciale, Şcoala naţională superioară a artelor marionetei.

Dacă există un Paradis al marionetelor, cu siguranţă că Margareta Niculescu se află acum acolo, încercînd poate să-i insufle o nouă viaţă. Luni 20 august primarul oraşului Charleville-Mézières i-a adus un omagiu Margaretei Niculescu subliniind că această mare doamnă a teatrului de păpuşi "a contribuit la reînnoirea profundă a artelor marionetei, a acestei practici artistice şi a percepţiei pe care o are publicul în raport cu marioneta". Nu întîmplător citez ceea ce spune primarul Boris Ravignon pentru că în oraşul său, Charleville-Mézières, situat în regiunea Ardenilor, a trăit şi a activat Margareta Niculescu. În acest oraş artista de origine română a condus Institutul internaţional al marionetei, şi a creat, împreună cu Jacques Félix, Scoala naţională superioară a artelor marionetei, a cărei derectoare a fost între 1987 şi 1998.

In Franţa toate generaţiile de artişti şi de mînuitori de marionete care au ieşit din această şcoală pronunţă cu enorm respect numele Margaretei Niculescu. Ea a fost o celebritate în acest mediu destul de special, în care s-a dezvoltat şi teatrul de marionete pentru adulţi. Oraşul Charleville-Mézières găzduieşte din 1961 un festival al marionetei, dar care pînă în 1972 a avut o rezonanţă locală. El a devenit ulterior cel mai important festival din lume axat pe marionete, iar acest lucru i se datorează în mare parte tot Margaretei Niculescu.

Intr-un interviu acordat cotidianului Le Monde în 2011 Margareta Niculescu arată însă că la Bucureşti, în 1958, a fost fondat primul Festival mondial de marionete, şi că în unele ţări din est, România şi Cehoslovacia în special, acest gen a cunoscut o veritabilă reînnoire. Iată în ce constă marea "revoluţie" în materie de marionete, în care s-a angajat şi Margareta Niculescu, în România şi ulterior în Franţa, citez din ce spunea regizoarea de origine română în Le Monde: “Marea idee care continuă să irige şi să hrănească şi astăzi această artă este aceea de a contrazice dogma în virtutea căreia marioneta ar fi o copie a fiinţei umane. Cînd marioneta a început să se manifeste ca metaforă s-a deschis un cîmp artistic imens, ameţitor: toate materialele, toate obiectele, toate formele, toate imaginile, toate jocurile posibile între figurine şi spaţiu, între obiect şi manipulatorul său au devenit posibile, la intersecţia cu alte arte – teatru, muzică, arte plastice”.

Născută la Iaşi în 1926, Margareta Niculescu a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică de la Bucureşti, iar la 23 de ani a preluat Teatrul Țăndărică pe care l-a condus între 1949 şi 1986. Au fost fără îndoială ani complicaţi în care “navigaţia” unui artist pasionat nu era uşoară, între presiunile politice ale regimului comunist şi convingerile estetice. Margareta Niculescu a navigat însă cu brio şi a reuşit apoi şi performanţa de a marca prin talentul şi forţa ei pe plan european şi mondial arta marionetei.

 

 

748