Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Google are 20 de ani

Google, celebrul motor de căutare pe internet, a împlinit 20 de ani. Creat oficial pe 4 septembrie 1998 de Serghei Brin şi Larry Page, doi studenţi de la Universitatea Stanford din California, Google a devenit azi un adevărat imperiu. O supraputere care provoacă îngrijorare şi supărare nu doar la Bruxelles şi la Casa albă.

Google nu este doar cela mai mare motor de căutare din lume. Firma, filială din 2015 a gigantului Alphabet, este şi un imperiu financiar, lider mondial al publicităţii on-line. Anul trecut, 86% la sută din veniturile lui Google, adică peste 95 de miliarde de dolari, au fost generate de publicitate. Pe de altă parte, din anul 2000 şi până azi, Google a cumulat beneficii de 125 de miliarde de dolari, lucru care demonstrează sănătatea financiară extraordinară de care se bucură firma.

Motorul de căutare imaginat şi creat acum două decenii de Serghei Brin şi Larry Page într-un garaj din Menlo Park, California, avea la origine un singur ţel: acela de a organiza informaţia de pe internet, reaţea mondială proaspăt apărută atunci şi în plină dezvoltare. Numele de Google vine dealtfel de noţiunea de „gogol” care este numărul care începe cu cifra 1 şi este urmată de o sută de zerouri, sau 10 la puterea 100. Numele se referă deci la practic infinita informaţie pe care cei doi plănuiau s-o ordoneze. Contrar legendei însă, idea genială din spatele lui Google nu este a lui Brin şi Page. Cei doi doar au reluat şi ameliorat un algoritm al informaticianului John Kleinberg. Acesta din urmă pusese la punct un sistem pentru a măsura importanţa unei informaţii în raport cu o alta observând de câte ori fiecare dintre ele a fost citată ca sursă. O tehnică pe care creatorii Google o vor aplica pentru a da naştere clasificatorului PageRank.

In 2016, cel mai recent an citat de firmă, Google a indexat peste 130.000 de miliarde de pagini internet. In fiecare zi, motorul Google trece în revistă, caută în 20 de miliarde de site-uri internet diferite. Zilnic se fac peste 3,3 miliarde de căutări pe Google, adică vreo 40.000 pe secundă. Google deţine astfel cvasi-monopolul căutărilor pe internet cu o parte din piaţă de peste 90 de procente în timp ce motoarele Bing, Yahoo şi chinezul Baidu îşi împart resturile....

Youtube, Android, Chrome – tot atâtea „unelte” care-i aparţin lui Google

Căutarea de informaţii pe internet nu este însă azi decât o parte din activităţile lui Google. Prin cumpărarea societăţii DoubleClick, Google a căpătat o poziţie dominată pe piaţa publicităţii on-line. Serviciul de cartografiere Google Maps este folosit lunar de un miliard de oameni. 200 de ţări sunt recenzate din care 50 cu sistemul Street View. Browser-ul, navigatorul pe internet, Google Chrome ocupă şi el două treimi din piaţă fiind urmat mult în urmă însă de Firefox şi Explorer. Platforma YouTube, proprietatea lui Google, revendică aproape 2 miliarde de utilizatori lunari. In fine, 86% din telefoanele inteligente din lume funcţionează sub sistemul Android, şi el proprietatea lui Google, contra doar 14 procente pentru iOS, sistemul de operare al mobilelor Apple.

Această dominaţie a firmei nu este însă pe placul tuturor. Donald Trump, preşedintele SUA, a acuzat recent Google că deturnează informaţiile care-i sunt favorabile. Uniunea europeană de partea ei a amendat de mai multe ori Google pentru practici anti-concurenţiale. 2,4 miliarde de dolari anul trecut, 4,3 miliarde în iulie anul acesta, în vizorul autorităţilor de la Bruxelles fiind sistemul Android şi comparatorul de preţuri Google Shopping.

Inutil de spus că şi în aceste condiţii, creatorii Google Serghei Brin şi Larry Page sunt demult miliardari. Introdusă în bursă în 2004 contra 50 de dolari, acţiunea Google valorează azi circa 1.200.

Misiunea pe care şi-a fixat-o Google: „organizarea informaţiilor la scară mondială în scopul de a le face accesibile şi utile tuturor”

Misiunea fixată de Google este dificilă. Să luăm exemplul Chinei, ţară în care Google şi-a deschis birouri în 2006. Motorul de căutare devine foarte popular chiar dacă el nu oferă chiar toată informaţia căutată. Intr-adevăr, la cererea guvernului comunist de la Beijing, anumite rezultate ale căutărilor sunt cenzurate, precum cele referitoare la revolta din piaţa Tienanmen din 1989. In faţa acestei situaţii, Google renunţă la China continentală în 2010 şi se mută la Hongkong. Accesul la motorul american este complet tăiat de autorităţi care favorizează astfel emergenţa motorului local Baidu. In iulie anul acesta, angajaţi de la Google s-au indignat când au aflat că există un proiect secret de motor de căutare destinat pieţei chinezeşti. PDGul firmei a trebuit să dea explicaţii afirmând că „trebuie să ne gândim serios ce putem face în China pentru a ne îndeplini misiunea”.

O misiune care nu este îndeplinită nici măcar în toate statele democratice. Astfel, de-a lungul anilor şi în funcţie de anumite decizii de justiţiei, Google a acceptat să suprime din lista rezultatelor sale o serie de pagini şi site-uri. Astfel, cele destinat descărcării ilegale de muzică sau filme nu mai sunt recenzate mai peste tot în lume; cele neonaziste au dispărut din Germania, şamd.

Suntem deci încă departe de promisiunea de a „face accesibile toate informaţiile tururor”....