Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Trei ani după „Dieselgate”, Europa continuă să fie poluată de 43 de milioane de vehicule „murdare”

diesel.jpg

Autostrada A7 din Franta, 4 august 2018
Autostrada A7 din Franta, 4 august 2018
Image source: 
Philippe Desmazes/AFP

Trei ani după scandalul „Dieselgate”, Europa continuă să fie poluată de 43 de milioane de maşini „murdare”. Iată ce reiese dintr-un raport publicat marţi dar la care ziarul Le Monde a avut déjà acces.

Tendinţa subliniată în raportul publicat de Le Monde este următoarea: creşte simţitor distanţa dintre norme, care devin tot mai dure, şi emisiile reale de gaze nocive, care ele persistă.

Trei ani după scandalul „Dieselgate”, motoarele diesel nu mai sunt căutate. Vânzările de maşini echipate cu astfel de motoare au scăzut în Franţa şi Europa la sub 40% din totalul vânzărilor. Preţul motorinei la benzinărie se apropie încet dar sigur de cel al benzinei. In fine, mai multe oraşe – inclusiv Parisul, în 2024 – au programat interzicerea acestor maşini pe străzile lor.

In ciuda acestor măsuri dar şi a scandului zis „Dieselgate” izbucnit în septembrie 2015 după revelaţiile Agenţiei americane a mediului, vehiculele poluante nu s-au evaporat, notează Le Monde. Reamintim că atunci s-a descoperit că firma Volkswagen, (VW) îşi echipase motoarele diesel cu softuri trucate, capabile să păcălească controalele anti-poluare.

In raportul publicat marţi 18 septembrie 2018 de ONGul „Transport et Environnement” la care a avut acces Le Monde, se pot citi următoarele. „43 de milioane de maşini diesel murdare sunt mai departe în circulaţie în Uniunea europeană. Cele mai multe dintre ele – aproape 9 milioane – se află în Franţa, ţară în care motoarele diesel au devenit norma încă din anii ‚70. Pe locul doi european se clasează Germania lui VW cu puţin peste 8 milioane de astfel de maşini „murdare”. In fine, Regatul unit şi Italia se clasează pe locurile 3, respectiv 4”. Precizăm că este vorba de maşini sau camionete care emit niveluri excesive – cel puţin de trei ori mai mult decât normele – de dioxid de azot. Un gaz extrem de toxic, cu particule fine şi ozon, la originea a 400.000 de morţi anual în UE.

In fine, cifrele de mai sus, oricât de impresionante par, ele nu iau în calcul decât vehiculele „recente” adică cele în circulaţie după 2009. Ori, se ştie, pe drumurile europene mai circulă milioane de alte automobile diesel mai vechi de 9 ani.

După ce a compilat datele colectate de la diverse state şi agenţii, ONGul „Transport et Environnement” ajunge la concluzia că în ciuda normelor tot mai drastice şi a scandalului „Dieselgate”, numărul de maşini „murdare” a continuat să crească în 2017. Cu alte cuvinte, „cu toate că normele se înăspresc, emisiile reale cresc. Asta pentru că vehicule din generaţiile vechi, cele mai poluante, sunt lăsate mai departe în circulaţie. Semn că Europa poate că încă nu a tras toate învăţămintele de pe urma lui „Dieselgate”. Constructorii îşi continuă lobbyul agresiv la Bruxelles” notează Le Monde citând o deputată ecologistă europeană.

Trei ani după „Dieselgate”, Europa continuă să fie poluată de 43 de milioane de vehicule „murdare”
608