Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


"Hard Brexit"-un prefect francez trage semnalul de alarmă

prefect.jpg

Prefectul regiunii Hauts-de-France, Michel Lalande, 1 august 2017
Prefectul regiunii Hauts-de-France, Michel Lalande, 1 august 2017
Image source: 
Philippe Huguen/AFP

Potrivit unei note semnate de prefectul departamentelor din nordul Franţei, trimisă ministerului de interne şi publicată de ziarul Le Monde, "în cazul în care Marea Britanie şi UE se despart fără vreun acord, atunci sfidările vor fi uriaşe". De ce?

Impactul unui "hard Brexit", unui Brexit dur, va fi considerabil. O spune Michel Lalande, prefectul departamentelor din nordul Franţei într-o scrisoare trimisă zilele trecute superiorului său, ministrul francez de Interne Gérard Collomb.

Din textul de 20 de pagini pe care ni-l rezumă Le Monde reiese că în cazul unei ieşiri a Marii Britanii din UE fără acord, regulile aplicabile persoanelor şi mărfurilor vor trebuie complet revizuite. Lucru care necesită mijloace umane suplimentare şi echipamente noi. "Cu cât răspunsurile aduse nu vor fi la înălţimea problemei, cu atât gestionarea ordinii publice va fi mai durabil afectată" avertizează prefectul făcând, printre altele, aluzie la cozile imense susceptibile să se formeze în oraşele portuare prin care se scurge importantul trafic spre Regatul unit.

In cazul în care premiera Theresa May rupe cu vecinii ei fără să semneze un contract de divorţ, consecinţele vor fi tangibile la nivelul circulaţiei persoanelor. Cert, şi azi se fac controale de ambele părţi ale frontierei întrucât Marea Britanie nu face parte din spaţiul Schengen. In cazul unui "hard Brexit", britanicii vor avea însă nevoie de viză. Acelaşi lucru şi pentru francezi şi ceilalţi europeni care vor dori să treacă de cealaltă parte a Canalului mânecii.

Aplicate automobiliştilor, aceste măsuri vor impune pasagerilor să iasă din maşini, lucru care va congestiona şi mai mult capacităţile de primire, déjà foarte limitate, pe fiecare sit. Incă de la sfârşitul lui martie 2019, durata medie de control se va dubla, impactând astfel fluiditatea la punctele de trecere ale frontierei: Calais, Dunkerque, Coquelles. Pentru a absorbi astfel de fluxuri, e nevoie de efective suplimentare - 250 de oameni - pe care însă prefectul, lucid, ştie că nu are cum să le obţină până pe 29 martie.

In joc este şi competitivitatea platformelor portuare şi logistice franceze

Un alt impact potenţial scos în evidenţă de prefect este circulaţia bunurilor. Un divorţ fără acord ar implica automat restabilirea controalelor sanitare şi fitosanitare pentru animalele vii şi produsele de origine animală sau vegetală. Ori aceste operaţiuni trebuie efectuate în instalaţii special amenajate şi agreate, lucru care nu se poate face decât în cel puţin 18 luni…Numărul "loturilor" de controlat la Calais şi Dunkerque ar atinge anual cifra de 970.000. O sarcină de muncă pentru care e nevoie de 195 de agenţi suplimentari!

In fine, un "no deal" ar implica reintroducerea formalităţilor vamale. Volumele despre care vorbim sunt imense: 32 de milioane de oameni şi peste 4 milioane de camioane trec anual prin porturile de la Calais şi Dunkerque şi prin tunelul pe sub Canalul mânecii. In acest caz, este esenţială informarea firmelor care până acum nu aveau niciun contact cu administraţia vămilor.

Conştient de greutatea misiunii, ministrul conturilor publice Gérald Darmanin a promis angajarea a 700 de vameşi în cursul acestui mandat prezidenţial. E adevărat că a preveni ambuteiajele la punctele de trecere spre Marea Britanie nu e doar o chestiune de ordine publică. E în joc şi competitivitatea platformelor portuare şi logistice franceze, confruntate cu concurenţa ţărilor din nordul Europei.

"Hard Brexit"-un prefect francez trage semnalul de alarmă