Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa lansează proiectul pentru un nou portavion

portavion_cdg.jpg

Portavionul francez "Charles-de-Gaulle"
Portavionul francez "Charles-de-Gaulle"
Image source: 
rfi.fr

Florence Parly, ministrul francez al Armatelor, a lansat programul de studiu în vederea construirii unui nou portavion. Trebuie ştiut că e nevoie de circa 15 ani pentru a pune pe hârtie şi apoi construi un portavion. Franţa dispune actualmente de un singur portavion pe nume Charles-de-Gaulle, intrat în funcţiune în 2001.

In urma unor vaste operaţiuni de modernizare care au durat un an şi jumătate, portavionul Charles-de-Gaulle va pleca din nou pe mare la începutul anului 2019. Vasul-amiral al flotei franceze „se va pensiona” însă la orizontul anului 2038. Era deci timpul să se plănuiască succesiunea sa.

Florence Parly, ministrul francez al Armatelor a profitat de Euronaval, marele salon al marinei militare, pentru a anunţa lansarea programului pentru viitorul portavion.

Faza de studii, la care participă mai marii sectorului – firme precum Thalès sau MBDA - va dura un an şi jumătate şi va costa circa 40 de milioane de euro. In 2020, şeful statului va anunţa „decizii structurante”. Până atunci, proiectanţii noului vas vor trebui să răspundă la o serie de întrebări: la ce tip de misiuni va lua parte portavionul, cum îi va fi propulsia – nucleară sau clasică – şamd.

Chestiunea propulsiei va fi primordială întrucât un portavion nuclear poartă şi o mare dimensiune politică. Filiera nucleară este foarte la punct în Hexagon fiind una dintre cele de vârf ale industriaşilor francezi. In schimb, propulsia nucleară are inconvenientele ei: termene de fabricaţie mai lungi, oprire la mal câte 18 luni o dată la zece ani şi, evident, costuri mult mai ridicate – între 15 şi 20% - decât propulsia clasică. Intre două moduri de propulsie, preţul unui portavion variază între 5 şi 7 miliarde de euro.

Arhitecţii noului portavion vor lua în calcul şi eventualele schimbări la nivel de aparate de zbor. Avioane mai grele, mai mari, vor necesita o punte de decolare mai largă şi mai lungă ca şi hangare mai voluminoase. Intregul vas, dacă se merge spre unul cât mai mare, ar putea cântări 70.000 de tone contra „doar” 42.000 pentru actualul Charles-de-Gaulle. Le Figaro, ziar care consacră un lung articol acestei chestiuni, ne spune că din motive tehnice, limita viitorului vas este fixată de bazinul Vauban din portul Toulon în care se va construi şi care măsoară 422 de metri lungime şi 40 lăţime.

Actualul portavion Charles-de-Gaulle poate îmbarca 2.000 de marinari şi 40 de aparate – 35 de diverse avioane şi 5 elicoptere. El poate propulsa cel mult un avion la fiecare 30 de secunde şi poate asigura o sută se zboruri zilnic.

Florence Parly nu a exclus ca viitorul vas – operaţional cel devreme în 2035 şi teoretic bun până în 2080 - să fie construit în cooperare cu alte state şi nici nu a a spus nu prezenţei unor eventuale avioane europene pe puntea sa. Rămâne totuşi în memoria francezilor eşecul unei cooperări în trecut cu britanicii.

Foarte puţine state din lume – 6 în total - sunt echipate cu portavioane sau alte nave ce pot transporta aparate zburătoare. Franţa, cu 4 nave – un portavion şi 3 portelicoptere – este a doua cea mai bine echipată ţară din lume după SUA. Americanii sunt însă mult în faţă cu 19 vase de acest tip din care 11 portavioane. China, care are două portavioane dar unul singur în serviciu şi un al treilea în construcţie, este ţara cu cele mai mari şanse să o ia înaintea Franţei la acest capitol.

Franţa lansează studiile pentru un nou portavion