Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La teatru, în Sezonul Franța-România

piece-antisocial-bogdan-georgescu-donnee-theatre-ville-paris-11-13-decembre_0_729_486.jpg

"Antisocial", de Bogdan Georgescu, spectacol programat la Théâtre de la Ville, Paris între 11-13 decembrie.
"Antisocial", de Bogdan Georgescu, spectacol programat la Théâtre de la Ville, Paris între 11-13 decembrie.
Image source: 
Credit foto: Bulboaca

Sezonul cultural Franța-România a fost inaugurat pe data de 27 noiembrie și, ca la teatru, după primele lovituri de gong, artiștii vor intra în scenă. Vă prezentăm secţiunea legată de teatru din cadrul acestui sezon extrem de variat și de bogat care şi-a propus deasemenea să lase clişeele deoparte. Ori, teatrul este un loc unde prin excelenţă clişeele sunt contestate, demolate, criticate. Detalii de criticul de teatru Mirella Patureau în dialog cu Matei Vişniec

Mirella Patureau: Printre zecile de "labelizări" (adică titluri incluse în program - și mă gîndesc aici la teatru, muzică, arte vizuale) iată ce aș dori să rețin în primul rînd: dacă multe nume sunt cunoscute sau consacrate de mult în artă sau muzică, am descoperit cu plăcere că teatrul aduce în primul rînd chipuri ale teatrului românesc contemporan, mai ales tînăra generație, cu spectacole pline de îndrăzneală, non conformiste. Au fost alese deci spectacole care aveau ceva de spus, cu energie și cu pasiune. Nu voi urmări calendaristic lunga litanie a spectacolelor, prefer să pun în evidență cîteva întîlniri importante sau care ilustrează tocmai această deschidere spre un repertoriu inedit, sau forme noi de spectacol.

Desigur, o uvertură de prestigiu este, reamintesc, cea a Teatrului Național Radu Stanca din Sibiu cu două spectacole, la Théâtre de la Ville din Paris, între 11 și  18 decembrie, cu două spectacole, înscrise pe linia noii generații teatrale, ceea ce este o constantă a teatrului sibian. Gianina Cărbunariu, de cîțva ani una din valorile confirmate ale scenei române,  astăzi director al teatrului Tineretului din Piatra Neamț, va semna textul și regia la Oameni obișnuiți, un spectacol construit după tehnicile de documentare și improvizație colectivă ; textul vorbește despre corupție la nivel european și fenomenul avertizorilor de integritate sau lanceurs d’alertes.

Cel de al doilea spectacol sibian este Antioscial, text și regie de Bogdan Georgescu, spectacol performance, creat cu actorii prin tehnici de artă activă, și care pleacă de la un caz real într-un liceu din Cluj.

Matei Vişniec: Gianina Cărbunariu este un nume care circulă mult prin teatrele din Europa de cîțiva ani,  în Suedia, Belgia, recent în Spania și mai ales prezentă de două ori în Festivalul In de la Avignon cu Solitaritate și Tigrul sibian. Pe Gianina Cărbunariu o vom regăsi în aprilie 2019 la Théâtre des Céléstins din Lyon cu Artists talk. Si tot aici, un spectacol de Ioana Păun, alături de Cătălin Rulea, decor și muzică, Video Vlad Petri,  OMG - Organisme Modificate Genetic, teatru și noi tehnologii.

Mirella Patureau: Publicul francez din Lyon va descoperi astfel două dintre cele mai virulente reprezentante ale dramaturgiei române contemporane, un teatru ca loc de confruntare politică, socială sau artistică. Colegă de generație, Alexandra Badea, cunoscută în România mai ales ca regizoare dar care a revenit recent ca dramaturg tot la Sibiu, scrie de multă vreme direct în franceză, jucată pe scene importante din Franța. Astel, ultimul său spectacol, Punct fără întoarcere, în repertoriul Teatrului de la Colline din Paris, face parte din repertoriul labelizat al Sezonului jucat la Bethune, în nordul Franței.

Tot din acest grup sau tip de teatru aș mentiona două spectacole de Mihaela Michailov, Copii răi, Sales gosses, pus în scenă încă din 2009, la prestigisoul festival Mousson d’été, ce va fi prezentat în lectură la Scena națională de la Aubusson între 28 noiembrie și 4 decembrie în cadrul unui proiect european intitulat Chipuri ale tineretului nostru în Europa. Mihaela Michailov face parte alături de regizorul Matthieu Roy din acest proiect, primul act fondator va găzdui între noiembrie 2018 și aprilie 2019 două din textele sale, Amintiri din epoca de școală și MASKAR, create la Replika, teatru educațional din București. În vreme ce un text de Fabrice Melquiot, Days of nothing va fi creat în acest teatru bucureștean, în franceză, în martie 2019. Un spectacol al companiei 28, franco-română, Căpcăuni, text de Yann Verburgh în regia lui Eugen Jebeleanu, va fi jucat între 28 ianuarie și 4 aprilie 2019 la Caen, la Festivalul Ecritures partagées și apoi într-un lung turneu prin Franța. Căpcăuni, un text extrem de puternic despre oroarea și crimele homofobiei, a fost deja jucat într-un larg circuit în Franța și prezentat în octombrie trecut la Arcub din București.

Tot în acest teatru bucureștean echipa Yann Verburgh și Eugen Jebeleanu vor crea în cadrul sezonului franco-român un text intitulat Itinerarii, sau într-o zi lumea se va schimba, un proiect european între Franța, România și Germania. Construit între mai multe epoci, este un proiect dedicat tineretului european de astăzi, cu visele, cu temerile și speranțele sale, unde trei limbi se confruntă, se înțeleg și se răspund, după spusele autorilor. Itinerarii  va avea o lectură în aprile la Chartreuse-lez-Avignon, premiera în mai 2019 la Arcub și apoi la Comédie de Valence, CDN în cadrul Festivalului Ambivalence(s), pentru a reveni la Festivalul Internațional de la Sibiu, în iunie viitor.

Matei Vișniec: Festival care se pregătește să primească în cadrul sezonului cultural peste 20 de spectacole venite din Franța, catalogul nu e încă definitv, vom reveni la o dată mai apropiată. Pînă aici am evoluat în teren bine cunoscut, aţi enumerat nume cunoscute. Ați avut însă şi surprize sau descoperiri în programările teatrale ale acestui dublu sezon Franţa – România.

Mirella Patureau : Bineînțeles. Am avut plăcerea să întîlnesc în această listă, extrem de diversă, un soi de inventar à la Prévert, în sensul bun al descoperirilor inedite, spectacole extrem de originale precum cele propuse de un inenarabil personaj, Leo Schuh sau de Julien Daillère, un tînăr francez care s-a îndrăgostit de limba română, a susținut un doctorat în teatru la Tîrgu Mureeș și acum joacă și scrie între două sau chiar trei limbi. Amestecînd cu succes franceza, româna și chiar maghiara, și de ce nu, engleza cu C’est bon. E OK. Rendben. This is just a story, creat la celebra Fabrică de pensule din Cluj și reluat deci în regiunea pariziană în februarie 2019. Leo Schuh, cu vagi ascendențe române, e mai "clasic", citînd într-o voioasă devălmășie Cioran, Paul Celan, Victor Hugo sau Shakespeare. Spectacolul său, Generația Hamlet proiect – O Autopsie a unei fantome pentru o Fabrică Re-Evolution, va fi jucat între decembrie 2018 și aprilie 2019, la Universitatea Paris 3 și Cergy-Pontoise, mai degrabă un pot-pourri de teme și promisiuni, lansate cu verva și inspirația unui erudit scamator de bîlci.

Dar mai sunt și alte surprize, rod al unor căutări pasionate, serioase. Mă gîndesc la sectacolul Nimic, dar doresc să mor, anunțat între 5 ianuarie și 20 martie la Marsilia, de Vlad Chiriță, regie și text, în colaborare cu Valentina Zaharia, actriță de talent care a putut fi văzută pe scene prestigioase, la Naționalul bucureștean sau la Unteatru, cea mai bună actriță la Gala Uniter 2008. Mai discretă, nu știu nimic despe regizoarea Sylvia Circu care propune la Théâtre de l’Opprimé în februarie o adaptare după Metamorfoza lui Kafka sub titlul Așteptînd să treacă viața, sau un alt spectacol al unui franco-belgian, Serge Kribus, Clara Haskil, preludiu și fugă la Théâtre de l’Onde, la Vélizy-Villacoublay.

Iată deci cîteva certitudini de la bun început și o mare doză de curiozitate și de interes. Suntem deabia la început.

151