Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sezonul Franţa – România: spectacole româneşti la Paris

focus-290715.jpg

Scenă din spectacolul „Antisocial” de Bogdan Georgescu
Scenă din spectacolul „Antisocial” de Bogdan Georgescu
Image source: 
Credit foto: Teatrul National "Radu Stanca" Sibiu

În cadrul sezonului cultural comun Franţa-România săptămîna aceasta este cu totul excepţională pentru că aduce la Paris mai multe spectacole şi filme româneşti. Reamintim că acest sezon, lansat pe 27 noiembrie, va dura pînă în iunie anul viitor. El este prilejuit de Centeranul Marii Uniri, dar şi de preluarea de către România, la începutul anului viitor, a preşedinţiei Uniunii Europene. Matei Vişniec şi Mirella Patureau ne spun mai multe despre ce va putea descoperi publicul francez săptămîna aceasta în materie de creativitate artistică românească.

Matei Vişniec: Bogdan Georgescu, Gianina Cărbunariu, Alexandru Pirici, grupul Iza sunt vedetele la categoria teatru, dans şi muzică. In paralel, cinematograful Reflet Médicis a programat, prin complicitatea Institutului Cultural Român, o panoramă a filmului românesc. Intre 13 şi 16 decembrie figurează pe afiş 11 filme de lung metraj, două filme documentare şi unul de scurt metraj. Vom reveni la toate aceste evenimente, mai ales că regizori şi actori români au făcut deplasarea la Paris pentru discuţii cu publicul.

Pentru moment, împreună cu criticul de teatru Mirella Patureau, ne concentrăm pe primul dintre spectacole, cel semnat de Bogdan Georgescu şi intitulat Antisocial. El deschide de fapt o ministagiune a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu pe scena pariziana de la Théâtre des Abbesses. Mirella Patureau a văzut deja „Antisocial” şi ne introduce în demersul militant, original al regizorului.   

Mirella Patureau: Spectacol pe care l-am descoperit pe scena teatrului național sibian, în cadrul prestigiosului Festival Internațional de teatru din Sibiu, și care face parte dintr-o trilogie, deacum închegată, titlul reia dealtfel o replică finală din Antisocial, care anunța așa dar suita, #CâtDeDeparteSuntemDePeșterileDinCareAmIeșit?  Au urmat #minor și apoi Mal praxis, cu teme diferite, despre care vom vorbi poate altă dată.Trei texte care fac parte dintr-un proiect de artă activă care combină tehnici de devising (improvizație colectivă), teatru documentar și observațional, explorînd așadar noi tipuri de teatralitate și structuri dramatice. Trebuie amintit deasemenea că este vorba de o co-producție a Teatrului Național "Radu Stanca" și Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, interpeții fiind la acea dată încă studenți în actorie. Care este scopul artei active, concept de la care se revendică Bogdan GeorgescuɁ Acela, după spusele sale, de a transforma viața de toate zilele într-o operă de artă colectivă, de a aduce pe scenă realități în general ignorate, minore sau marginalizate, pentru a crea în spectatori o stare de conștientizare și de a construi o comunitate în jurul unui proiect. Și mai exact, la un moment dat Bogdan Georgescu afirma într-un interviu : «Mă implic, deci exist»,

Pentru a-l defini mai bine, cîteva date. Născut în 1984, Bogdan Georgescu, absolvent al Universității de teatru din București, este regizor și dramaturg specializat în teatru comunitar. Susține în 2013 o teză de doctorat, intitulată "Teatru comunitar și arta activă". A inițiat tangaProject și e membru fondator al „Ofensivei generozității”. A beneficiat de cîteva burse în străinătate, printre proiectele de Artă activă, cităm RahovaNonstop, Construiește-ți comunitatea!, Turneu la țară, Teatrul Nescris din Șanț. În 2015 publică volumul  All inclusive, la Editura Charmides, și care cuprinde șapte texte, dezvoltate impreună cu comunități în perioada 2009–2013. Toate textele sale pleacă de la o documentare directă și experiențe legate de viața socială contemporană.  Pînă unde poate merge un spectacol de teatru cînd pleacă de la un fapt brut, în ce măsură trebuie să depășească un articol de ziar, în ce măsură o poate face cu mijloacele teatrului, sunt întrebările pe care le ridică un astfel de spectacol.

Antisocial, pleacă de caz real, aparent minor, al unor elevi exmatriculați de la un prestigios liceu din Cluj. Elevii au creat un grup secret pe Facebook unde profesorii sunt ridiculizați, scandalul ia amploare, reluat în presă și de opinia publică. Conflictul poate părea în primul rînd intergenerațional, intre digital native și generația ce a învățat alfabetul din cărți. Spectacol performance, Antisocial a fost creat în iunie 2015 prin tehnici de artă activă, împreună cu actorii. Dacă se trecea succesiv între cele trei tabere în conflict, elevi, profesori, și părinți,  reuniți pe scaune în jurul unei mese lungi, ca de sală de clasă sau de  cancelarie, rolurile erau jucate de aceiași interpreți. Schimbarea se făcea prin cortine de lumină și cîteva modificări ale planului de joc. Era formidabil să urmărești acești foarte tineri interpreți, pe atunci încă studenți, devenind mereu alții prin voce, ton sau prezență.

Și îmi face plăcere să-i amintesc pe toți, în ordine alfabetică, ca la școală, la primul lor spectacol pe o scenă pariziană : Cristina Blaga, Paul Bondane, Anton Balint, Călin Mihail Roajdă, Alexandra Șerban, Cristi Timbuș și Gabriela Pîrlițeanu. Antisocial a efectuat şi o lungă serie de turnee prin țară, peste 20 de orașe și licee vizitate.

Si după fiecare spectacol discuțiile s-au prelungit și deplasat în sală. Temele propuse la dezbatere erau numeroase, libertatea de expresie, violarea intimității, calomnie, corupție, lipsă de profesionalism și se sfîrșeau cu o întrebare: cît de departe suntem de peșterile din care am ieșit? Astăzi, în sala de la Théâtre des Abbesses nu știu în ce măsură publicul francez va fi gata să intre în discuție - spectacolul se joacă în limba română cu surtitraje -  dar fără îndoială  nu va lăsa pe nimeni indiferent. O stare activă de conștientizare, trăim de multă vreme cu toții în aceeași lume mondializată și informatizată.