Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Postarea Twitter care a schimbat totul

primul_twitter_transmis_de_la_un_eveniment_important_9_ianuarie_2009.jpg

Primul twitter transmis de la un eveniment important, 9 ianuarie 2009
Primul twitter transmis de la un eveniment important, 9 ianuarie 2009
Image source: 
twitter/Janis Krums

În urmă cu zece ani, un tweet revoluţiona modul de transmitere a informaţiilor. Pe 15 ianuarie 2009, un internaut publica pe Twitter fotografía unui avion care ameriza de urgenţă pe râul Hudson. Era debutul unei revoluţii, aminteşte cotidianul Le Monde.

“Există un avión în râul Hudson. Mă aflu în ambarcaţiunea care va recupera pasagerii. E nebunie.” - scria Janis Krums în urmă cu zece ani, în timp ce asista la acest eveniment ieşit din comun. Ce nu ştia, în schimb, că propriul mesaj va marca debutul unei revoluţii în lumea informaţiilor.

În după-amiaza de 15 ianuarie 2009, americanul în vârstă de 23 de ani se găsea la bordul unei ambarcaţiuni când a văzut un Airbus A320 amerizând de urgenţă pe râul Hudson, în plin New York. Reflexul său ar părea banal astăzi dar la acea vreme era rar: omul a fotografiat avionul şi a postat imaginea pe Twitter. Atunci, iphone nu avea decât 2 ani iar Twitter, cu cele câteva luni în plus era oarecum o reţea relativ confidenţială.

Fotografia a reprezentat o premieră a unui eveniment extraordinar, o amerizare care a inspirat între timp şi pe Clint Eastwood care a realizat împreună cu Tom Hanks un film.

Tweetul a marcat o ruptură: a fost prima dată când nu presa tradiţională transmitea o astfel de informaţie ci un cetăţean echipat cu un smartphone.

În ciuda unui număr mic de abonaţi – aproximativ 170 – fotografía lui Janis Krums a făcut turul reţelei Twitter înainte să fie reperată de jurnalişti. La aproximativ 30 de minute după ce a publicat imaginea, autorul ei era intervievat în direct pe MSNBC. A fost debutul unei serii lungi de interviuri.

A fost momentul care a schimbat totul, povestea în 2013 pentru CNBC, Biz Stone, unul dintre fondatorii reţelei de socializare Twitter.

Astăzi, dacă un astfel de eveniment ar avea loc pe râul Hudson cel mai probabil că ar fi reprodus – filmat şi retransmis în direct pe Facebook, Twitter, pe You Tube, Instagram etc de un număr impresionat de oameni. De turiştii din ambarcaţiunile aflate pe râu, de locuitorii din clădirile aflate în apropiere, de pasagerii din avion în timp ce imaginile ar putea fi vizionate în direct de milioane de internauţi din lumea întreagă, care, bineînţeles ar comenta operaţiunea de salvare în acelaşi timp în care jurnaliştii ajunşi la faţa locului transmit şi ei în direct.

În iunie 2009, presa descoperea oportunitatea, graţie telefonului mobil şi a unei reţele de socializare, că poate intra în contact cu martori aflaţi cât mai aproape de un eveniment. Dar în acelaşi timp, era momentul în care presa trebuia să renunţe la una din privilegii şi motive de a exista: de a fi prima care transmite o informaţie. Sau cel puţin un anumit tip de informaţie.

Zece ani după, frumosul vis s-a transformat oarecum în coşmar. Nu doar pe Twitter dar şi pe alte reţele de socializare sunt difuzate, cu o viteză uimitoare, informaţii de multe ori neconforme cu realitatea, observă Le Monde.

Twitter anunţa în octombrie pierderea a 9 milioane de utilizatori.