Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


A380: un vis tehnologic abandonat din cauză de neadaptare la realitate

airbusa380.jpg

A380 - cel mai mare avion de pasageri construit vreodată
A380 - cel mai mare avion de pasageri construit vreodată
Sursa imaginii: 
Lionel Bonaventure/AFP

Avionul european de tip A380 capabil să transporte între 500 şi 850 de pasageri a fost un vis tehnologic care s-a încheiat. Firma Airbus anunţă, după 12 ani de la lansarea acestui proiect, că opreşte construirea de noi aparate din lipsă de comenzi. Acest avion avea toate calităţile ca să se impună pe piaţa mondială dar… cei care l-au conceput au pierdut totuşi pariul.

Toţi cei care au călătorit cu acest gigant l-au lăudat fără reţinere: avionul era confortabil, nu făcea zgomot, avea o perfectă stabilitate în zbor iar preţurile acceptabile… Într-o primă fază comenzile au fost de altfel numeroase pentru că el prezenta o fişă a rentabilităţii fără precedent: costuri mai mici pentru zboruri pe distanţă foarte lungă, consum de energie mai mic pe număr de pasageri şi poluare mai redusă. Acum el intră în muzeul aviaţiei, alături de un alt avion care a reprezentat un mit la vremea sa, Concorde.

Întrebarea care se pune este: unde s-au păcălit creatorii acestui aparat, cel mai mare avion de pasageri construit vreodată? El a fost conceput pentru zboruri între mari oraşe şi deci între mari aeroporturi. Airbus a mizat mult pe faptul că pe planetă au apărut imense aglomeraţii urbane, cam 20 dintre ele (cele mai multe situate în Asia) numără în jur de 20 de milioane de locuitori. A380 era capabil să parcurgă fără escală 15 000 de kilometri, un alt atuu important. Problema care a apărut în viaţa practică ţine însă de faptul că multe destinaţii nu puteau fi acoperite de acest gigant al aerului, şi că pasagerilor nu le plac escalele. Extrem de convenabil pentru legătura dintre marile oraşe ale lumii, gen Paris - New York sau Paris - Dubai, el a început să fie ocolit de călătorii avînd drept destinaţii oraşe mai mici, preferînd să plece cu avioane de talie mai mică dar care erau directe.

De altfel mari comenzi au fost anulate după o vreme, ceea ce a penalizat producţia aparatului. Cotidianul Libération consideră că A380 a avut un destin aproape tragic. Iar firma înregistrează în prezent pierderi de 10 miliarde de euro. Unele probleme au apărut şi la nivelul asamblării avionului, cu elemente fabricate în 12 locuri din Europa. Primii clienţi au primit de altfel aparatele cu întîrziere şi firma a plătit penalizări. Comentatorii specializaţi spun că Boeing, concurentul american al lui Airbus, a avut o strategie mai bună dezvoltînd prototipul 777 cu două reactoare care are o mai mare mobilitate, fiind mai mic dar capabil să acopere distanţe lungi.

Să existe oare şi un element psihologic în eşuarea proiectului A380? Oare călătorii, instinctiv, pe aceeaşi distanţă, să prefere un avion de talie normală, pînă la 400 de locuri, decît unul cu capacitate dublă? A380 nu a avut nici un accident, dar poate că mulţi călători s-au gîndit la ceea ce ar putea fi, ca dramă, o prăbuşire a unui astfel de gigant. O singură dată s-a produs un incident cu acest avion între Sidney şi Singapore, cînd unul dintre cele patru reactoare ale avionului a căzut în pană şi aparatul s-a întors, fără probleme, din drum.

Airbus a avut însă şi de cîştigat în urma acestui proiect, la nivelul imaginii internaţionale şi al experienţei tehnologice. Patronul firmei, Tom Enders, care va fi înlocuit anul acesta, declară pentru Le Figaro că Airbus, cu cei 130 000 de salariaţi, este în plină expansiune. Printre altele, şi oraşul Toulouse a cîştigat în faimă tehnologică şi vizibilitate internaţională datorită lui A380, chiar dacă aparatul se retrage oarecum prematur de pe scena aeronautică internaţională.