Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sezon Franţa-România: două spectacole realizate de Ioana Păun la Valenciennes

domestic-products-marina-ungureanu-683x1024.jpg

"Domestics products", text Xandra Popescu, regia Ioana Paun, la Teatrul Le Phenix, Valenciennes, un proiect purtînd marca "Pôle européen de création"
"Domestics products", text Xandra Popescu, regia Ioana Paun, la Teatrul Le Phenix, Valenciennes, un proiect purtînd marca "Pôle européen de création"
Image source: 
Le Phenix

Sezonul Franţa România înseamnă un veritabil periplu al artiştilor români, şi de fapt al creativităţii româneşti, în diverse oraşe ale Franţei. "Arhitecţii" acestui eveniment fără precedent, Andrei Tărnea şi Jean-Jacques Garnier au procedat la un fel de "repartiţie" echitabilă a manifestărilor pe întregul teritoriu al hexagonului. Matei Vişniec a stat de vorbă cu regizoarea Ioana Păun, două dintre spectacolele ei fiind programate la Valenciennes, în nordul Franţei.

Parisul nu are, într-adevăr, monopulul sezonului, deşi găzduieşte multe evenimente importante. Altele s-au desfăşurat însă (sau urmează  să se desfăşoare) în oraşe precum Lyon, Bordeaux, Marsilia, Orléans, Angers, Mulhouse, Montpellier. Valenciennes este un oraş situat în nordul Franţei, la numai zece kilometri de graniţa cu Belgia, într-o regiune care a prosperat pe vremuri datorită minelor de cărbuni. Acestui oraş numărînd peste 43 000 de locuitori i se spunea, cîndva, datorită vestigiilor sale culturale, "Atena nordului". Oraşul a traversat momente dificile după închiderea bazinelor miniere, şi probabil din această cauză teatrul său poartă un nume simbolic: “Le Phenix”.

Două spectacole venite din România pot fi văzute între 28 februarie şi întîi martie pe această scenă naţională, regizate de Ioana Păun, artistă care abordează cu talent, spirit critic şi militantism asumat multe problematici sociale. “Domestic products”, pe un text de Xandra Popescu, scrutează fenomenul decalajelor economice de pe planetă prin povestea unei femei venită din Filipine ca să lucreze în România, ca îngrijitoare de copii într-o familie. Al doilea spectacol, “Organisme modificate genetic”, porneşte de o situaţie care ar putea fi definită ca un fapt divers, moartea unei femei musulmane într-un sat din România, şi scrutează antagonismele din societate.

Pe Ioana Păun am întîlnit-o în timp ce venea de la aeroportul Roissy Charles de Gaulle ca să ia trenul de la Gare de Nord spre Valenciennes. Într-o cafenea care şi ea are un nume simbolic, Paris Nord Café, Ioana mi-a vorbit despre un alt proiect în plină desfăşurare, cu teatrul de la Valencienne, în care este vorba despre mecanismele radicalizării în rîndurile tinerilor, subiect foarte actual în Franţa şi în alte ţări europene. Să o ascultăm pe Ioana Păun în ambiaţa cafenelei pariziene la ora prînzului.

Voi reveni la spectacolele Ioanei Păun după ce voi avea bucuria de a le vedea. Semnalez între timp că spectacolul "Organisme Modificate Genetic" este programat între 2 şi 4 aprilie şi la Lyon.