Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Coca Cola - sponsor oficial al UE

organizatia_franceza_pentru_apararea_drepturilor_consumatorilor_foodwatch_a_lansat_o_petitie_on-line_pentru_a_determina_coca_cola_sa_opreasca_sponsorizarea_ue.jpg

Organizatia franceza pentru apararea drepturilor consumatorilor 'Foodwatch' a lansat o petitie on-line pentru a determina Coca Cola sa opreasca sponsorizarea UE.
Organizatia franceza pentru apararea drepturilor consumatorilor 'Foodwatch' a lansat o petitie on-line pentru a determina Coca Cola sa opreasca sponsorizarea UE.
Image source: 
www.foodwatch.org

Le Figaro publică o anchetă despre cum multinaţionalele prezente în România sposorizează preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, în legalitate.Un ONG francez de apărare a drepturilor consumatorilor - Foodwatch,  denunţă suportul oferit de Coca Cola preşedinţiei Consiliului UE, în prezent ea fiind asigurată de România. Atât Coca-Cola cât şi oficialii ţării resping orice conflict de interese. «Parteneri oficiali» sunt şi Mercedes-Benz, compania de electricitate Enel şi gigantul petrolier OMV Petrom.

Organizaţia Foodwatch este o asociaţie franceză de protecţie a consumatorului şi denunţă parteneriatul existent între Coca-Cola şi România, în condiţiile în care România asigură până în luna iunie preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. În cadrul parteneriatului, Coca Cola, prin filialele locale, a oferit, spre exemplu, băuturi şi mici cadouri pe durata unei recepţii oficiale a Băncii Naţionale a României, pe 31 ianuarie, scrie Le Figaro care, a stat de vorbă cu directoarea acestui ong francez.

Karine Jacquemart cere oprirea imediată a acestor sponsorizări pe motiv că este vorba de un conflict de interese. Pentru Foodwatch, Coca Cola ar putea profita de poziţia sa privilegiată în România pentru a-şi exercita influenţa şi pentru a-şi apăra interesele în Europa. “Nu putem să amestecăm societăţi care îşi apără interesele private şi Uniunea Europeană căci trebuie să apărăm interesul general. Cum am putea să menţinem independenţa şi neutralitatea responsabilor europeni în condiţiile în care există astfel de parteneriate”, se întreabă directoarea Foodwatch.

Asociaţia cere o mai mare transparenţă la nível european precum şi o reglementare a acestor acorduri între state şi societăţi private.

Un astfel de parteneriat nu are nimic ilegal, atenţionează Le Figaro. Consiliul Uniunii Europene susţine că nimic nu împiedică legal astfel de practici.

În plus, şi alte state au recurs la astfel de parteneriate în trecut. Letonia a fost susţinută deja de BMW, Air Baltic şi Microsoft în 2015 în timp ce companii similare au fost partenerii Estoniei în 2017.

Intervievat de Le Figaro, ministrul român de Externe susţine că a fost reglementat anul trecut modul în care companiile private pot oferi «mijloacele financiare ori materiale şi serviciile necesare pentru a susţine România pe durata în care asigură preşedinţia Consiliului Uniunii Europene ».

Compania Coca-Cola Franţa a explicat de partea sa că parteneriatul a fost încheiat în urma unei selecţii publice şi transparente, conform obligaţiilor decise de autorităţile române.

Pentru responsabila Foodwatch, Karine Jacquemart, reglementarea autorităţilor din România la acest capitol nu este deloc clară: “iar când lucrurile rămân neclare, responsabilii politici şi multinaţionalele ce le influenţează cred că nu trebuie să mai facă public nimic. Dar, dacă punem un proiector pe acest subiect opac, sperăm să atragem atenţia aleşilor europeni pentru a clarifica astfel de parteneriate în cadrul Uniunii Europene», explică responsabila franceză.

Foodwatch a publicat o petiţie prin care cere oprirea parteneriatului în România. Publicată marţi, ea a strâns până joi seară peste 29.000 de semnături.  

466