
Special Paris
Securitatea aparatelor Boieng 737 MAX, sub semnul întrebării
b737.jpg

Aparatul care s-a prăbuşit era nou-nouţ, livrat de Boeing în noiembrie anul trecut. Perfect întreţinut, aparatul făcuse chiar în noaptea dinaintea accidentului un zbor Johannesbourg-Addis-Abeba. După ce a stat mai bine de trei ore la sol pentru verificările de rigoare, el a decolat din nou în zborul care avea să-i fie fatal. Pilotul aparatului era experimentat, avea peste 8 mii de ore de zbor la activ. El a lansat un SOS şi o cerere de a reveni la aeroport imediat după decolare dar nu se ştie încă de ce. Fără îndoială că faimoasele 2 cutii negre, care au fost déjà găsite, vor da indicaţii preţioase odată ce vor fi analizate. La ora actuală, nimic nu permite să spunem că avionul s-a prăbuşit din cauza unei probleme tehnice sau a unei erori umane.
In aşteptarea descifrării cutiilor negre, analiştii încep să-şi pună totuşi întrebări cu privire la caracteristicile tehnice ale aparatului, considerat a fi pentru mulţi piloţi prea sofisticat, prea automatizat. Intrebări care vin după ce acum nici 5 luni, la sfârşitul lui octombrie 2018, un aparat similar, model 737 MAX, al companiei indoneziene Lion Air, cu 189 de persoane la bord, s-a prăbuşit la puţin timp după decolarea sa de la Djakarta.
China a hotărât să-şi suspende începând toate zborurile cu acest model de Boieng. Compania Ethiopian Airlines, care mai are 6 alte aparate de acest tip în dotare, a decis şi ea să le imobilizeze la sol. La fel şi companiile Cayman Airways şi Royal Air Maroc.
Incă de la primul crash al unui 737 MAX, cel indonezian al lui Lion Air, federaţia piloţilor americani denunţase probleme legate de informaţiile eronate pe care le-ar da instrumentele de la bordul aparatului. Astfel, captorul de incidenţă - botezat AOA sau Angle of Attack Sensor - ar da ordine inverse calculatorului central în caz de decroşare a avionului.
Modelul 737 MAX, o adevărată reuşită comercială, o vedetă esenţială pentru constructorul Boeing. Până la sfârşitul lunii ianuarie, 350 de exemplare ale acestui bireactor monoculoar au fost predate diverselor companii. In total, firma americană a primit peste 5.000 de comenzi pentru acest model, echivalentul a peste 7 ani de producţie. Actualul model reprezintă astfel 64% din producţia totală a constructorului Boieng până în anul 2032. Tot atâtea motive care explică de ce accidentul din Etiopia este o lovitură grea pentru firma americană. Acţiunile Boieng au scăzut cu circa 10 procente pe bursele europene în urma acestui nou crash.