Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Grupul Renault-Nissan-Mitsubishi întoarce pagina erei Carlos Ghosn

renault.jpg

Jean-Dominique Senard, presedintele Renault, Thierry Bolloré, director general Renault, Hiroto Saikawa, patronul executiv de la Nissan, si Osamu Masuko, PDG-ul de la Mitsubishi, la Yokohama, în Japonia, 12 ianuarie 2019.
Jean-Dominique Senard, presedintele Renault, Thierry Bolloré, director general Renault, Hiroto Saikawa, patronul executiv de la Nissan, si Osamu Masuko, PDG-ul de la Mitsubishi, la Yokohama, în Japonia, 12 ianuarie 2019.
Image source: 
REUTERS/Kim Kyung-Hoon

Înalţii responsabili de la Renault, Nissan şi Mitsubishi Motors s-au reunit azi la Yokohama, în Japonia. Ocazie cu care şi-au afişat solidaritatea şi dorinţa de a da un „nou start” alianţei lor. Care era obiectivul acestei reuniuni?

Obiectivul reuniunii responsabililor celor 3 constructori de maşini era să se tragă învăţămintele erei Carlos Ghosn şi să se întoarcă pagina acestor două decenii de leadership a fostului patron franco-libanezo-brazilian.

Prima decizie luată de noul comitet tripartit: consiliul operaţional al alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi nu se va mai reuni la Amsterdam, sediul filialelor care au servit interesele personale ale lui Ghosn. De acum încolo, comitetul se va întruni fie la Paris, fie la Tokyo, semn că puterile se vor reechilibra.

Directorul de la Nissan, Hiroto Saikawa, cel care l-a împins spre ieşire – şi în închisoare – pe Carlos Ghosn, vede în noua distribuire a puterilor un adevărat parteneriat în care fiecare este pe picior de egalitate cu ceilalţi. S-a vorbit dealtfel la Yokohama despre un acord „win-win-win”, adică în care fiecare dintre cei trei parteneri este câştigător.

Jean-Dominique Sénard, preşedintele Renault şi noul număr unu al comitetului tripartit, a evocat şi el un nou start şi şi-a invitat colegii la Paris la sfârşitul acestei luni. Semn că Sénard chiar vrea să întoarcă pagina erei Ghosn, el nu va pretinde preşedinţia constructorului japonez Nissan, aşa cum făcuse predecesorul său.

După aproape 4 luni de suspiciuni, reproşuri şi blocaj provocate de arestarea şi încarcerarea lui Carlos Ghosn în ziua de 19 noiembrie, „reuniunea de la Yokohama este şi o speranţă de ieşire din criză pentru cei 450.000 de salariaţi ai celor trei societăţi” scrie ziarul Le Monde.

Trei firme, Renault, Nissan şi Mitsubishi care au vândut anul trecut aproape 11 milioane de automobile. Alianţa formată acum aproape 20 de ani de primele două, căreia i s-a alăturat apoi şi a treia, va avea de acum încolo un nou consiliu operaţional din care vor face parte 4 responsabili, 4 administratori: preşedintele de la Renault şi directorii generali ai celor trei constructori. Noul organ director se vrea „mai fluid şi mai rapid”.

Nicio schimbare în capitalul celor trei nu este prevăzută. Cu alte cuvinte, raportul de capital rămâne acelaşi ca şi până acum: Renault deţine 43% din Nissan, Nissan are 15 procente din Renault – fără drept de vot – şi Renault deţine 34% din Mitsubishi. În fine, nu se mai evocă proiectul de integrare-fuziune a celor trei firme, aşa cum îşi dorea Carlos Ghosn înainte de răsturnarea sa de la putere.

Grupul Renault-Nissan-Mitsubishi întoarce pagina erei Carlos Ghosn
147