Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Creatori români din sfera numerică la Festivalul "Mirage" de la Lyon

mirage.jpg

Image source: 
Mirage Festival Lyon

"Turbulenţe" – este tema de anul acesta a unui festival care se desfăşoară la Lyon între 3 şi 7 aprilie, pus sub semnul confluenţei dintre artă şi noile tehnologii. Mai multe expoziţii şi performanţe sunt programate în acest context, cu un accent pe ceea ce organizatorii numesc "creaţia emergentă". România este şi ea prezentă în Festival.

Artă, inovaţie şi cultură numerică. Asocierea acestori trei termeni ne sintetizează intenţiile organizatorilor. "Mirage Festival" explorează de fapt, din 2013 încoace, legăturile care există între creaţia artistică şi tehnologie, şi chiar modul în care se influenţează reciproc. Este ştiut că în domeniul spectacolului regizorii, scenografii, compozitorii, maeştrii de lumini nu au ratat nici o întîlnire cu noile invenţii în materie de difuzare a sunetului şi a imaginii. Ecranele au invadat de multă vreme scena, iar proiecţiile au devenit aproape o banalitate în multe spectacole, uneori pînă la exces. Limbajele vizuale au evoluat, există chiar o sete de noutate în acest domeniu, care suscită şi noi emoţii de partea spectatorilor.

"Mirage Festival" propune, în decursul a cinci zile, şi dezbateri legate de impactul pe care noile tehnologii îl au asupra creaţiei artistice. "Scena emergentă românească" este oarecum invitata de onoare a acestei ediţii, în contextul Sezonului Cultural Franţa-România. Nona Inescu, Adrian Ganea, Cătălina Bolozan, Ioana Calen, Ştefan Pârlog sunt numai cîteva nume româneşti care figurează în programul festivalului. De fapt o delegaţie de 16 profesionişti şi artişti "emergenţi" români este prezentă la Lyon şi contribuţiilor lor pot fi descoperite sub formă de instalaţii, performanţe sau alte tipuri de intervenţii. Trei actori inconturnabili ai "ecosistemului numeric bucureştean" figurează printre colaboratorii actualei ediţii a festivalului "Mirage" de la Lyon – citim în caietul program: este vorba despre Modulab (Laboratorul de medii noi), festivalul Liminal şi centrul de cercetare CINETic.

Personal observ că România este plină de talente numerice care sunt uneori mai cunoscute în exterior decît la ea acasă. Ori, această avangardă tehnologică reprezintă într-un fel o imensă şansă pentru România. In orice caz,  aici la Lyon aceste talente sunt foarte generos puse în valoare, iar spectatorii sunt invitaţi să descopere bogăţia creaţiei numerice româneşti, în cadrul programului "Creative Romania", sub egida Sezonului Franţa-România, organizat de Institutul Cultural Francez.

Aş mai preciza că acest festival se desfăşoară într-un spaţiu cu totul şi cu totul excepţional numit Les Subsistances. Foste clădiri care aveau utilităţi militare, pe malul fluviului La Saône, au fost reconvertite într-un centru cultural de difuzare şi producţie artistică. Aici funcţionează şi un laborator de creaţie al Şcolii naţionale de arte frumoase din Lyon. Un sit agreabil, spectaculos, cu imense spaţii expoziţionale de peste 22 000 de metri pătraţi.

Suficient spaţiu deci pentru proiecţii, parcursuri numerice, inslalaţii sonore şi vizuale, spectacole şi concerte asociind toate gamele de efecte posibile. Nu întîmplător tema generală a festivalului este "Turbulenţe". Noile tehnologii sunt de natură să ne tulbure cotidianul, să ne transforme modul de percepţie a lumii înconjurătoare şi chiar modul de viaţă. Turbulenţe noastre existenţiale sunt datorate acum şi acestei revoluţii numerice care se află abia la început.