Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dieselgate: Renault Franţa vizat de o anchetă pentru înşelăciune agravată

constructorul_auto_francez_renault_este_banuit_ca_ar_fi_modificat_sistemul_de_depoluare_a_vehiculelor_proprii.jpg

Constructorul auto francez Renault este banuit ca ar fi modificat sistemul de depoluare a vehiculelor proprii.
Constructorul auto francez Renault este banuit ca ar fi modificat sistemul de depoluare a vehiculelor proprii.
Image source: 
Loc Venance, AFP

Autoritatea franceză din domeniu a observat că sistemele de depoluare, folosite pentru două mărci Renault, nu funcţionau în anumite condiţii.

 

Grupul Renault este bănuit că ar fi manipulat motoarele autoturismelor diesel pentru a diminua emisiile de oxizi de azot, un gaz foarte toxic, în cadrul testelor de omologare.  

Încă din octombrie 2017, magistraţii au cerut teste suplimentare pentru a confirma ipoteza că ar exista dispozitive frauduloase. Au fost testate două modele Renault: Captur şi Clio IV.

Autoritatea franceză din domeniu susţine, într-un raport editat recent şi obţinut de Le Monde, că a fost constatată “existenţa unei modificări a dispozitivelor de depoluare pentru a permite adaptarea procedurii de omologare, de natură diferită, în funcţie de condiţiile de utilizare reală a unui autoturism”.

Experţii au observat că cele două sisteme de depoluare folosite de Renault nu funcţionau în anumite condiţii.

Mai exact, ar fi fost manipulat dispozitivul de reciclare a gazului de eşapament. Dispozitivul înceta să funcţioneze la anumite temperaturi.

Totodată, ar fi fost modificat şi mecanismul care ar trebui să filtreze particulele nocive. Acest mecanism nu funcţiona la o viteză mai mică de 50km/h. Adică, el nu funcţiona în oraşe, unde populaţia este cel mai expusă oxizilor de azot din atmosferă. Anual, particulele fine sunt la orginea a 48.000 de decese premature în Franţa.

Experţii francezi care au realizat testele estimează că în cazul în care cele două mecanisme ar fi funcţionat normal, aceste vehicule ar fi produs, în special în traficul urban francez, jumătate din oxizii de azot emişi.

Contactat de jurnaliştii Le Monde, grupul Renault a precizat că nu poate comenta un raport la care nu are acces şi susţine că niciunul din serviciile sale nu încalcă legea, europeană ori naţională, referitoare la omologarea autoturismelor. Grupul explică faptul că «vehiculele Renault nu sunt echipate cu aplicaţii prin care ar putea fi fraudate dispozitivele de depoluare».

Si totuşi, există unele chestiuni ce pot fi interpretate, între autorităţile europene şi statele membre, vizavi de normele privitoare la condiţiile de omologare a vehiculelor, sunt de părere consilierii grupului Renault.

Iar pentru a nu lăsa loc interpretărilor, judecătorii responsabili cu dosarul «dieselgate» au cerut în luna martie explicaţii de la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene pentru a putea aplica legea europeană în acest dosar.

Mai exact, magistraţii francezi cred că poate fi într-adevăr interpretat un regulament european din anul 2007 care defineşte procedurile de omologare a autoturismelor.

Acesta impune constructorilor de automobile anumite cerinţe tehnice de limitare a emisiilor poluante şi în special a oxizilor de azot, pentru a ameliora calitatea aerului. Regulamentul vizează maşini aflate în centrul scandalului «dieselgate», puse în circulaţie înainte de 2015 şi care răspund normelor euro 5 şi euro 6.

În total, judecătorii parizieni au adresat zece întrebări Curţii de Justiţie a UE.

Un articol din regulament prevede că este interzisă utilizarea unui dispozitiv de reducere a eficacităţii sistemelor de control a emisiilor poluante. Articolul prevede şi excepţiile în care poate fi folosit totuşi un astfel de dispozitiv  - cu scopul de a proteja motorul şi pentru a asigura securitatea maşinii. Iar inginerii Renault au invocat exact aceste două argumente.

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene nu a răspuns încă judecătorilor francezi.

120