Poetul şi filozoful francez Michel Deguy invitat la Cafeneaua critică animată de Ion Bogdan Lefter

Michel Deguy
Michel Deguy
Maché de la poésie

Festivalul Internaţional de Poezie de la Bucureşti i-a conferit oarecum un statut de invitat de onoare, săptămîna aceasta, poetului francez Michel Deguy. Revista Secolul XXI i-a dedicat un întreg număr acestui mare poet care este şi filozof şi universitar. Joi 16 mai Michel Deguy este invitat la Cafeneaua critică.

Michel Deguy s-a născut în mai 1930, deci putem spune că are o vîrstă venerabilă. Opera sa este publicată la edituri prestigioase din Franţa, Gallimard şi Seuil. În anii 90 el a condus Colegiul internaţional de filozofie. Michel Deguy şi-a pus semnătura pe numeroase cărţi de poezie, iar una dintre cele mai recente, "Dulapul îndrăgostit", îmi aminteşte de universul lui Emil Brumaru. În 2009 el a publicat un volum de texte poetice intitulat "Sfîrşitul lumii", iar în 2016 un volum intitulat "Viaţa subită".

Michel Deguy este şi un militant, în primul rînd în sfera poezie. El a fondat în 1977 o importantă revistă cu un titlu inspirat Po&sie. Sensibilitatea sa politică se situează la stînga iar în 2012 şi-a pus semnătura pe o scrisoarea colectivă publicată în cotidianul Le Monde în care pleda, împreună cu alţi intelectuali francezi, în favoarea candidatului socialist François Hollande la prezidenţiale.

Poemele şi eseurile lui Michel Deguy au fost traduse destul de mult în româneşte, iar primul care l-a făcut cunoscut publicului românesc pe Michel Deguy este scriitorul Dumitru Țepeneag, stabilit în Franţa de peste 50 de ani. Există de altfel o prietenie literară între Michel Deguy şi Dumitru Țepeneag, ceea ce face că poetul francez s-a familiarizat de mult cu Bucureştiul şi chiar cu viaţa literară românească.

Joi 16 mai, Michel Deguy este invitat la Cafeneaua critică animată de criticul Ion Bogdan Lefter pentru lansarea numărului din revista Secolul XXI care i-a fost dedicat. Mai participă criticul Mircea Martin, scriitorul Dumitru Țepeneag, poetul Constantin Abăluţă şi Alina Ledeanu, preşedinta Fundaţiei Culturale Secolul XXI.

In 2018 Michel Deguy a publicat un ciclu de poeme filzofice. Citez două versuri din unul din aceste poeme: "Sufletul nemuritor trăind / însufleţeşte şi moartea". Poate că dacă am citi în fiecare zi cîte un poem, sau măcar cîteva versuri inspirate dintr-un mare poet, fiecare dintre zilele noastre ar cîştiga în sens şi conţinut. Poate că acesta este şi principalul mesaj al Festivalului Internaţional de poezie de la Bucureşti.

Vă invităm să aflaţi mai multe lucruri despre cum a "crescut" acest festival în ultimii zece ani din interviul următor pe care ni l-a acordat la RFI criticul şi profesorul universitar Ion Bogdan Lefter.

101