Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ecologie: trebuie să ne culpabilizăm cînd zburăm cu avionul?

fly.jpg

Pentru acelaşi traseu un avion emite de 15 ori mai multe gaze poluante decît trenul
Pentru acelaşi traseu un avion emite de 15 ori mai multe gaze poluante decît trenul
Image source: 
AFP/File

Perioada caniculară prin care trece o parte a Europei în aceste zile readuce în actualitate numeroase teme legate de protecţia mediului înconjurător. Una dintre ele este legată de raporturile noastre cu zborurile aeriene. În ţările scandinave a apărut un fel de curent anti-avion, care are şi un nume, „flygskam”. Cuvîntul sugerează sentimentul de ruşine de care sunt cuprinşi unii călători în avion.

Dacă facem portretul robot al „consumatorului” occidental aproape că ajungem la concluzia că el este un monstru. Un monstru în raport cu mediul înconjurător pe care îl distruge zi de zi, prin modul său de viaţă. Cînd cumpără produse venite de la mare distanţă, cînd optează pentru produse excesiv ambalate, cînd nu îşi triază cum trebuie deşeurile, cînd utilizează prea multe aparate casnice, cînd recurge la aer condiţionat, cînd îşi cumpără o maşină cu mai mulţi cai putere decît are nevoie consumatorul nostru contribuie la emiterea în atmosferă a unor mari cantităţi de gaze cu efect de seră...

Dar simbolul cinismului începe să devină avionul, mai precis deplasarea cu avionul. Se ştie deja că pentru acelaşi traseu un avion emite de 15 ori mai multe gaze poluante decît trenul. De unde şi reflexul, pentru mulţi scandinavi, de a opta pentru tren, chiar dacă acest lucru înseamnă mult mai multe ore pierdute.

Revista L’Obs publică în numărul de săptămîna trecută un dosar pe acest subiect, cu întrebări dintre cele mai insolite. Oare putem considera că epoca de glorie a transporturilor aeriene a apus? In anii 80 avionul era un simbol al luxului, al modernităţii, al progresului. Intre timp sectorul aviatic a devenit însă un devorator al stratului de ozon. Specialiştii spun că la orizontul anului 2050 transporturile aeriene vor constitui al doilea emiţător de bioxid de carbon. Mai precis, 15 la sută din totalul gazelor toxice emise în atmosferă vor veni de la avioane.

In acest an 2019 numărul total de pasageri pe zborurile aeriene este de aproximativ patru miliarde şase sute de milioane. În 2037 numărul pasagerilor s-ar putea să crească la opt miliarde două sute de milioane.

Numeroase asociaţii de apărare a mediului înconjurător pledează pentru o schimbare a modului de comportament în ce priveşte deplasările şi vacanţele. De exemplu, week-end-urile... A pleca de la Paris la Lisabona, sau de la Berlin la Roma, cu avionul, doar pentru două zile, parcă devine un gest iresponsabil. Un fel de egoism, un fel de inconştienţă. E ca şi cum ai spune: după mine potopul! Mulţi responsabili politici şi şefi de intreprindere reflectează la înlocuirea zborurilor pe distanţe scurte cu deplasările în tren.  Dezvoltarea fără precedent a zborurilor low-cost nu este o veste bună pentru umanitate, planetă şi generaţiile viitoare.

Va veni ziua, spun unii experţi, cînd la nivel mondial va trebuie plafonat numărul de avioane şi de zboruri. Si poate că într-o zi,  cînd  Inteligenţa artificială va fi asociată gestiunii destinelor umane, oamenilor li se va atribui de la naştere dreptul de a avea un număr limitat de călătorii cu avionul în timpul vieţii. De exemplu, în 2050, fiecare cetăţean al planetei va beneficia de dreptul de a lua de zece ori un zbor pe distanţă lungă...

Există şi speranţa că treptat tehnologia va evolua şi că vor fi construite avioane din ce în ce mai puţin poluante. Un avion sută la sută electric, capabil să ducă cu el şi un număr mare de pasageri, rămînă însă, pentru moment, o utopie.  

Adolescenta Greta Thunberg, devenită un simbol al mobilizării tinerilor în favoarea protecţiei mediului înconjurător, invitată la Forumul economic de la Davos, a preferat să ia trenul de la Stockholm şi să facă traseul în 32 de ore. Cu avionul el ar fi fost de numai două ore şi ceva. Iată deci un exemplu "pozitiv". Poate că oamenii trebuie, după ce s-au lăsat manipulaţi de beţia vitezei, să adopte un alt raport cu timpul pentru a  prezerva  singura lor casă comună, planeta Terra.