Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pana de la Facebook a permis utilizatorilor să vadă cum le sunt interpretate pozele

img_20190704_175001.jpg

Imagine publicatà pe Twitter de James Vincent, reporter la site-ul The Verge. E vorba de chenarele goale afisate pe Facebook în locul pozelor.
Imagine publicatà pe Twitter de James Vincent, reporter la site-ul The Verge. E vorba de chenarele goale afisate pe Facebook în locul pozelor.
Image source: 
Twitter/@jjvincent

Miercuri, reţeaua de socializare Facebook şi toate celelalte servicii de mesagerie din lume pe care le controlează firma lui Mark Zuckerberg – Instagram, WhatsApp, etc. – au fost confruntate cu o gigantică pană informatică. Timp de mai multe ore, o parte din cele peste 2,5 miliarde de utilizatori cotidieni nu au putut să posteze imagini pe diversele platforme. Lumea a putut însă descoperi cu această ocazie felul în care IA (Inteligenţa artificială) şi algoritmii interpretează toate imaginile pe care le publicăm.

Reţeaua Facebook şi cele care-i aparţin – Instagram, WhatsApp, şamd. - folosesc algoritmi şi programe de intelingenţă artificială care generează automat cuvinte-cheie şi descrieri ale imaginilor pe care le postează lumea. Astfel, responsabilii reţelei înţeleg mai repede elementele care compun o poză şi sensul ei.

Nu mare le-a fost surpriza celor care au avut răbdare să se uite la chenarele goale de pe Facebook şi Instagram ca să citeazscă ce scrie în ele. „Imaginea, în exterior, poate conţine 4 oameni în picioare şi nişte pantofi”, „Imaginea, în interior, poate conţine 11 persoane zâmbind şi un copil” – iată doar două astfel de mesaje înscrise în locul pozelor care nu se puteau afişa miercuri pe Facebook şi pe paginile acoliţilor săi.

Am constatat astfel că reţeaua lui Zuckerberg identifică numărul de persoane prezente într-o fotografie, mediul lor înconjurător – interior sau exterior – obiectele care apar, poziţia lor – aşezat sau în picioare - expresia facială – dacă zâmbesc sau nu – şi dacă e vorba de un plan larg sau apropiat. Pe scurt, Inteligenţa artificială e capabilă să recolteze o cantitate uriaşă de informaţii de la fiecare poză.

Ne putem întreba la ce-i foloseşte lui Facebook să aibă toate aceste informaţii. Motivele pot fi numeroase şi variate. De exemplu, în cazul unei pene precum cea de miercuri, barem ştim cam ce poză aveam acolo. Apoi, aceste sistem poate ajuta Facebook să repereze fotografiile ilicite – cele cu violenţă, scene de sex, şamd. Nu în ultimul rând, această tehnologie poate ajuta companiile de publicitate să-şi ajusteze spoturile pentru fiecare dintre noi nu doar în funcţie de gusturile noastre ci şi în funcţie de imaginile pe care le publicăm. Să nu uităm că publicitatea este principala sursă de venituri a lui Facebook.

Site-ul specializat The Verge, citat de Le Monde, afirmă că aceste programe informatice au fost concepute de Facebook pe baza tehnologiei de „machine learning” – adică de învăţare automată – şi sunt folosite déjà de 3 ani. Descrierile de imagini pot fi utile de exemplu êrsoanelor nevăzătoare care folosesc instrumente de retranscriere vocală capabile să citească texte afişate pe ecran. Aceleaşi tehnologii folosesc la identificarea automată a persoanelor dintr-o fotografie.

Pana de la Facebook a permis utilizatorilor să vadă cum le sunt interpretate pozele