Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Miturile Europei: Eneida lui Virgiliu triumfă la Avignon

eneida.jpg

"Sub alte ceruri" - scenă din spectacol.
"Sub alte ceruri" - scenă din spectacol.
Image source: 
Festival Avignon

Ediţia de anul acesta a Festivalului de la Avignon îşi propune în acelaşi timp o reîntoarcere la surse şi o abordare a problemelor contemporane prin evocarea clasicilor greci şi romani, mai ales Homer şi Virgiliu. Demers cît se poate de justificat dacă ţinem cont că în Europa există o anumită febrilitate "identitară". Unul dintre aceste spectacole, intitulat "Sub alte ceruri", ne povesteşte, prin evocarea mitului lui Aeneas, despre cum a luat naştere Europa.

Spectacolul are loc în aer liber, într-un chiostru care de ani de zile găzduieşte magie teatrală, este locul numit Cloître des Carmes. Fosta mănăstire a Carmelitelor, construită în secolul al XIII-lea, restaurată după cel de-al doilea război mondial, a devenit din 1967, un loc permanent de spectacole pentru secţiunea IN a Festivalului de la Avignon.

Pietrele au o memorie colectivă, aşa că replicile spuse de actori în acest cadru încărcat de istorie răsună ca un ecou al celor spuse cu două mii cinci sute de ani în urmă cînd s-a născut teatrul în Grecia antică. Imposibil să nu te gîndeşti la acest arc peste timp cînd vezi un spectacol sub bolta înstelată a nopţii provensale, aproape de Mediterana care a fost leagănul mai multor culturi, şi implicit creuzetul civilizaţiei europene.

Coincidenţă fericită: compania care s-a inspirat din Eneida lui Virgiliu pentru a crea acest spectacol se numeşte Crossroad. Regizoarea, Maëlle Poésy, are şi ea un nume în rezonanţă cu demersul ei artistic: ea lucrează cu imagini poetice, pline de forţă. Spectacolul începe cu un emoţionant număr de coregrafie: avem impresia că îl vedem efectiv  pe Aeneas părăsind în fugă cetatea Troia, cucerită şi distrusă de greci. Aeneas se află în fruntea unui mic grup de refugiaţi şi toată povestea sa este aceea a căutării unei noi patrii, a unui pămînt primitor unde să poată construi o nouă cetate. Scena este acoperită de altfel cu pămînt, ceea ce amplifică puterea simbolului. Aeneas şi grupul său de troieni vor rătăci ani şi ani de zile prin Mediterana căutînd un nou loc unde să se poată considera acasă.

Spectacolul este jucat în franceză, italiană, spaniolă şi persană, o altă manieră a regizoarei de a ne povesti ce înseamnă Mediterana şi de fapt Europa: o juxtapunere de culturi purtate de colo-colo de milioane de migranţi.

"Sub alte ceruri" este un spectacol tulburător, el emoţionează şi în acelaşi timp furnizează nişte informaţii esenţiale despre Europa. Două mituri fondatoare stau de fapt la originea ei: epopeea lui Ulise şi epopeea lui Eaneas.

Ulise părăseşte Troia ca învingător şi rătăceşte apoi ani de zile ca să ajungă acasă, în Ithaca. Eaneas părăseşte Troia ca învins şi rătăceşte ca să-şi întemeieze o nouă casă. Iar această casă va fi oraşul Roma, embrionul unui viitor mare imperiu.

Acest spectacol ne îndeamnă să privim istoria în perspectiva sa lungă, deşi noi, oamenii nu suntem întotdeauna capabili să o facem. Fără îndoială şi astăzi ne aflăm, prin fenomenul migratoriu, într-o nouă sinteză culturală. Iată doar unul dintre mesajele acestui moment intens de teatru de la care spectactorii pleacă fericiţi, eventual reconciliaţi cu teatrul dacă în zilele precedente au avut nenorocul să vadă producţii mai puţin inspirate.   

 

 

 

146