Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa: Eco-taxă în biletele de avion

compania_air_france_se_teme_ca_noua_taxa_va_asfixia_societatile_din_domeniu_in_timp_ce_transportul_feroviar_beneficiaza_de_subventii.jpg

Compania Air France se teme ca noua taxa va asfixia societatile din domeniu în timp ce transportul feroviar beneficiaza de subventii.
Compania Air France se teme ca noua taxa va asfixia societatile din domeniu în timp ce transportul feroviar beneficiaza de subventii.
Image source: 
Philippe Delafosse / AF

Guvernul francez a decis să introducă o eco-taxă companiilor aeriene iar banii vor fi utilizaţi pentru a îmbunătăţi infrastructura feroviară. Decizia vine într-un moment în care Franţa luptă pe toate planurile pentru a reduce emisiile de gaz cu efect de seră.

Din 2020, companiile aeriene vor introduce o taxă cuprinsă între 1,50 şi 18 euro în biletele de avion, pentru aparatele ce decolează din Franţa dar nu şi pentru cele care aterizează în Hexagon.

Taxa ar trebui să aducă statului 180 de milioane de euro iar banii ar urma să fie investiţi în trenurile regionale.

Ministra Transporturilor, Elisabeth Borne susţine că este dorinţa francezilor ca poluatorii să contribuie la finanţarea transportului feroviar.

Aviaţia a fost pusă sub lumina reflectoarelor încă din primăvara acestui an, fiind lansate nu doar în Franţa dar şi în mai multe state din Europa, apeluri la boicotarea zborurilor. În Suedia a fost dusă o campanie prin care se cerea favorizarea altor mijloace de transport.

Ecologiştii francezi pledează de ceva timp pentru eliminarea zborurilor interne şi înlocuirea lor cu trenuri regionale.

Companiile aviatice nu sunt încântate de decizia guvernului francez. Air France, societate la care statul deţine puţin peste 14% din acţiuni, vorbeşte despre o decizie de neînţeles. Noua taxă va finanţa alte moduri de transport – cel rutier spre exemplu şi nu tranziţia energetică în domeniul aerian, susţine Air France într-un comunicat.

Anul trecut, Air France a pierdut 180 de milioane de euro din cauza numărului tot mai mic de călători pe zborurile interne. Introducerea acestei noi taxe ar costa compania, anual, 60 de milioane de euro. Compania aeriană susţine că noua taxă va asfixia societăţile din domeniu în timp ce companiile feroviare beneficiază de subvenţii importante.

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian se teme că taxa ameninţă sute de mii de locuri de muncă din domeniu.

În plan politic, ecologiştii francezi salută, bineînţeles, măsura. Deputata Delphine Batho, fost ministru al Ecologiei observă că lumea se mobilizează iar cetăţenii votează pentru ecologie. Deputata cere, însă, în continuare eliminarea acelor legături aeriene inutile acolo unde oraşele sunt deservite de trenuri.

Socialiştii se întreabă la ce vor servi banii obţinuţi din această eco-taxă. Deputatul Boris Vallaud cere garanţii că banii vor fi folosiţi în mod cert pentru tranziţia ecologică. 

Pentru preşedinta formaţiunii Reuniunea Naţională, Marine le Pen guvernul a găsit încă o modalitate de a-şi atrage nişte bani. Republicanii cred şi ei că este o taxă inutilă, potrivit deputatului Eric Woerth pentru care “politica de mediu nu poate fi doar o politică fiscală”.

Decizia a fost luată în aceeaşi zi în care primăria Parisului a decis să anunţe “stare de urgenţă climatică”, dar fără să precizeze exact ce presupune această stare de urgenţă.

Ce este cert, primăriţa Parisului vrea să facă din Paris capitala mondială a bicicletelor. Până la finele mandatului său, Anne Hidalgo vrea ca Parisul să dispună de o mie de km de piste de biciclete. Un proiect în valoare de 63 de milioane de euro. Pistele vor fi bidirecţionale şi separate de circulaţia auto. Până în 2020, vor fi amenajate 17.000 de staţii de biciclete, de unde francezii îşi vor putea lua cu uşurinţă o bicicletă pentru a se deplasa în capitală. Cei care doresc să îşi cumpere bicicleta proprie, vor fi ajutaţi de primărie cu 400 de euro pentru achiziţia uneia electrice.

De când Franţa s-a angajat în 2015, prin Acordul de la Paris să ia măsuri drastice pentru reducerea poluării, au fost aprobate deja mai multe planuri de acţiune pentru a diminua emisiile de gaz cu efect de seră.

O întrebare a rămas întotdeaua: care sunt de fapt cauzele încălzirii climei? Pentru că de fiecare dată când o nouă taxa eco este aprobată, vine imediat şi argumentul – de fapt poluarea vine din altă parte. Care sunt aşadar cele mai poluante activităţi în Franţa ?

Transporturile se află pe primul loc – după cum susţine Centrul de studii privind poluarea atmosférică.

În 2017 transporturile au fost de vină de aproximativ 30% din emisiile de dioxid de carbon din aer. Jumătate – 15% reprezintă direct maşinile particularilor. Ca o comparaţie, tirurile sunt de vină de poluare într-o proporţie de doar 6%.  Zborurile interne poluează cel mai puţin - sub 1%. Dar, aviaoanele interne poluează de 60 de ori mai mult decât trenurile.

Industria a emis 25% din dioxidul de carbon din atmosfera iar agricultura, undeva spre 20%.

78