
Special Paris
Le Monde: Piaţa auto este în recesiune
grupul_renault_a_vandut_aproape_2_milioane_de_masini_in_lume_in_prima_parte_din_an_mai_bine_de_jumatate_in_europa.jpeg

Constructorii francezi, care numai ce au publicat cifrele comerciale semestriale, nu fac excepţie. Primele şase luni ale 2019 s-au încheiat cu o scădere a vânzărilor la Renault şi PSA, cu 6,7% şi 12,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018.
Grupul Renault a vândut aproape 2 milioane de maşini în lume, în prima parte din an, mai bine de jumătate în Europa.
Cu 400.000 mai puţine maşini a vândut grupul PSA – ce adună mărcile Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall – 88 % au fost cumpărate în Europa.
Această scădere de vânzări indică o recesiune de mare amploare în care a plonjat sectorul auto, considera Le Monde. Scăderea este comparabilă cu cea înregistrată între 2008 şi 2009, datorată crizei financiare mondiale.
Piaţa chineză – prima în lume cu 12 milioane de vehicule înmatriculate din ianuarie, a scăzut cu peste 12%. .
În Statele Unite s-a înregistrat un minus de 2,4%.
Doar Brazilia şi Japonia au cunoscut o fază pozitivă în primele luni din an dar în rest, peste tot, primul semestru s-a încheiat negativ.
Pentru PSA, marea problemă se numeşte Iran de unde grupul francez s-a retras brusc pentru a scăpa de sancţiunile americane după decizia preşedintelui Donald Trump de a ieşi din acordul nuclear.
Probleme sunt şi în China unde, PSA vinde tot mai puţin de 5 ani încoace. În întreg anul 2014, grupul francez a vândut 740.000 de vehicule. În primele şase luni din 2019, a vândut 64.000 de maşini noi. Comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018, scăderea este de peste 60%, cu 100.000 de maşini mai puţin.
PSA are 5 uzine în China în care fabrică, în mod normal, 1 milion de maşini. Dar, în prezent, ele nu produc decât un sfert din capacitatea lor. Un comunicat al grupului PSA lasă să se înţeleagă că vor fi luate măsuri de reducere a capacităţilor.
Renault suferă de asemenea în China, cu un minus de 24 de procente în vânzări în timp ce uzinele funcţionează la 33% din capacitatea lor.
Dacă Renault per ansamblu a vândut cu 11% mai puţine maşini, înregistrează însă un plus de 4,5% pentru înmatriculările Dacia şi cu aproape 7% pentru Lada.
Constructorul de automobil Ford numai ce a anunţat la începutul lunii iunie închiderea a 12.000 de locuri de muncă în Europa, până la finele lui 2020 dar şi închiderea ori vânzarea a şase din cele 24 de uzine din Europa. 5.000 de oameni vor pleca din uzina germană, 3.000 din cea engleză şi 2.000 din cele aflate în Rusia. De altfel, 3 uzine Ford din Rusia vor fi închise. Economiştii europeni au calculat penalităţile pe care ar trebui să le achite Ford, în următorii doi ani, dacă nu va investi într-o nouă tehnologie pentru a corecta emisiile de dioxid de carbon : 448 de milioane de euro.
Dar, şi General Motors anunţa în noiembrie 2018, renunţarea la 14.000 de angajaţi şi închiderea a cinci uzine în America de Nord.
Volkswagen a programat închiderea a 30.000 de posturi, până în 2023.