Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Denijs de Winter, acordorul pianiştilor de excepţie

20190810_094921.jpg

Acordorul belgian Denijs de Winter, în plinà actiune pe un pian Bechstein, la festivalul de la Roque d'Anthéron
Acordorul belgian Denijs de Winter, în plinà actiune pe un pian Bechstein, la festivalul de la Roque d'Anthéron
Image source: 
Vasile Damian

La Roque d’Anthéron, în sudul Franţei, are loc până duminică unul dintre cele mai importante festivaluri de pian din lume. Anul acesta, circa 80.000 de spectatori au putut asista – de cele mai multe ori în exterior, într-un amfiteatru de 2.000 de locuri amenajat într-un luminiş al parcului Florans – la 95 de concerte. Dacă melomanii au apreciat virtuozitatea artiştilor – printre ei să-i cităm doar pe Evgeni Kissin, Grigori Sokolov, Nikolai Luganski, Nelson Freire, Boris Berezovski, Christian Zacharias, Anne Queffélec sau Dana Ciocârlie – toţi aceşti pianişti consacraţi au beneficiat de serviciile unui personaj fără de care festivalul nu poate avea loc: acordorul instrumentelor. In cazul de faţă e vorba de Denijs de Winter, un belgian în vârstă de 72 de ani din care 58 petrecuţi ca să armonizeze pianele. Vasile Damian l-a întâlnit.

Personajul practic se poate confunda cu festivalul de la Roque d’Anthéron. Manifestarea a ajuns la a 39-a ediţie iar Denijs de Winter a devenit acordorul pianiştilor de acolo în urmă cu 38 de ani, cu alte cuvinte de la a doua ediţie. In lunga sa carieră – aproape 6 decenii – belgianul a fost - sau este încă - şi acordorul personal al mai multor artişti de renume – Jorge Bolet sau Krystian Zimermann.

Considerat de specialişti drept unul dintre cei mai buni acordori din lume, de Winter îşi începe ziua la Roque d’Anthéron puţin înainte de ora 9 dimineaţa cu un ritual, tradiţionala alegere a instrumentului pentru solistul care va concerta în seara respectivă. La Roque d’Anthéron este singurul festival din lume care le oferă posibilitatea pianiştilor să-şi aleagă instrumentul. In speţă, ei au în faţă 7 piane Steinway şi 2 Bechstein, fiecare în greutate de circa 500-600 de kg şi în valoare de 150.000 de euro bucata.

Germanul Torben Garlin, mâna dreaptà a lui Denijs de Winter, instaleazà un pian de concert pe scena festivalului de la Roque d'Anthéron (Foto: Vasile Damian)

In interviul pe care ni l-a acordat, Denijs de Winter ne spune că „a fi acordor de piane înseamnă a încerca să ajustezi toate notele cu sunetul bun. Apoi, există şi partea tehnică care este mecanica pianului, funcţionarea lui, ciocănelele care lovesc coardele. Acest reglaj este foarte important în sensul că loviturile trebuie să fie regulate, cu un anumit grad de rezistenţă dar totuşi nu prea mare”.

Urechea perfectă e mai degrabă un handicap pentru acordor

Il întreb dacă are „urechea perfectă” cum se spune. „Urechea perfectă e mai degrabă un handicap pentru un acordor” zice de Winter. „Asta pentru că există o marjă de manevră în acordarea pianului. Dacă ai urechea perfectă eşti handicapat. In funcţie de forţa loviturii dar şi a repertoriului, pianul e acordat diferit”.

Ca să pregătească pianul unui artist, ca să-l armonizeze corect, de Winter e obligat să stea lângă pianist, să-i asculte discurile, să asiste la repetiţii lui, şamd. pentru a înţelege ce caută să obţină de la instrument. „Avem avantajul de a lucra de-a lungul întregului an cu pianişti care dau concerte. Ii întâlnim deci adesea şi le cunoaştem cerinţele şi obiceiurile. Fiecare pian e diferit, făcut manual, de aceea aducem o paletă cât mai largă aici la festival. Faptul că se cântă în aer liber e şi el un lucru important ce trebuie luat în seamă. Opera ce urmează să fie interpretată, acustica şi pianistul fac diferenţa în alegerea finală a instrumentului” ne explică acordorul.

Pianista rusà Iulianna Avdeïeva încearcà pianele de la Roque d'Anthéron sub atenta supraveghere a acordorului Denijs de Winter (Foto: Vasile Damian)

Si cum se derulează colaborarea cu artistul, îl întreb pe Denijs de Winter.

„Suntem tehnicieni dar adevărata noastră muncă este să încercăm să înţelegem ce caută, ce doreşte artistul” îmi spune acordorul. „Pianistul interpretează o operă care nu e a lui dar care le este cunoscută pe de rost celor 2.000 de spectatori. Artistul e deci nevoit să vină cu ceva personal. El are o imagine despre ceea ce vrea când lucrează repertoriul, ştie cum vrea să fie prezentată opera respectivă. Această reprezentare trece însă prin instrument, prin pian. Ori, dialogul între pianist şi acordor nu e întodeauna simplu de exprimat. E ca şi cum aţi dori să-mi explicaţi ce este culoarea verde: putem sta o lună ca să vorbim despre acest subiect! La fel cu pianistul: noi îi propunem un instrument cu o mecanică pusă perfect la punct. Apoi, putem să-i uşurăm puţin clapele, putem da mai multă structură sunetelor dar e important să ne înţelegem cu artistul. Si asta într-un răgaz de timp foarte scurt – într-o jumătate de oră, o oră maximum, trebuie să înţelegem ce caută pianistul iar el trebuie să înţelegeaă ce-i putem noi oferi. Cel mai satisfăcător lucru în meseria noastră este să înţelegem ce caută pianistul şi să-i găsim soluţia. Să-l auzim pe pianist când iese după concert şi primul lucru pe care-l spune este „ce bine mi-am ales pianul”.

Instrumentul e pregătit pentru o anumită higrometrie

In finalul interviului, îl rog pe acordorul Denisj de Winter să-mi spună cum pregăteşte aceste uriaşe şi totodată delicate instrumente.

 „Pianele sunt instrumente sunt foarte sensibile. Pe un pian de concert există în coarde o tensiune de 20 de tone. Dacă avem o higrometrie care se schimbă cu 10%, este ceva enorm pentru instrument. De aceea pianul este pus mai întâi la noi în atelier unde reproducem condiţiile concertului, instrumentul e deci pregătit pentru o anumită higrometrie şi temperatură care vor fi cele de pe scenă. Facem acest lucru cu câteva ore înainte de concert. La ora concertului, îl scoatem din atelier ca să-l aducem pe scenă unde vor fi deci aceleaşi condiţii precum cele de la noi din atelier” ne spune Denisj de Winter.

Acordorul belgian Denijs de Winter în atelierul sàu de la Roque d'Anthéron (Foto: Vasile Damian)

Crescut, trăit şi apropiat pianelor de la vârsta de 14 ani, Denisj de Winter nu s-a ocupat în lunga sa carieră de acordor doar de instrumentele unor pianişti de muzică clasică. In tinereţea sa, de Winter a mers şi pe urmele unor trupe de rock celebre precum Queen, U2 sau Elton John. E şi motivul pentru care încă de câteva decenii a omologat un sistem de transport fiabil şi eficient cu nume de jucărie: PianoMobil.

Denijs de Winter, acordorul pianiştilor de excepţie