Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ramona Horvath, inspirată de Duke Ellington pentru discul „Le Sucrier Velours”

20190927_210343.jpg

Pianista Ramona Horvath, saxofonistul André Villéger si contrabasistul Nicolas Rageau pe scena Institutului cultural ungar din Paris
Pianista Ramona Horvath, saxofonistul André Villéger si contrabasistul Nicolas Rageau pe scena Institutului cultural ungar din Paris
Image source: 
Vasile Damian

Pianista de origine română Ramona Horvath şi-a editat la Paris al treilea disc. Intitulat „Le Sucrier Velours” după o melodie a lui Duke Ellington, acest CD realizat în duo cu contrabasistul Nicolas Rageau, a fost primit cu critici extrem de pozitive din partea presei de specialitate şi nu numai.

„Sucrier Velours” - ce poate fi tradus foarte liber „Zaharniţa catifea” – a fost apreciat de mai toată lumea jazz-ului din Franţa. „Un disc incredibil de ataşant şi de seducător”, „un duo impecabil cu contrabasistul Nicolas Rageau”, „o virtuozitate controlată şi pusă în serviciul ideilor muzicale”, „o adevărată pepită de o eleganţă rară” – iată doar câteva din elogiile aduse acestui noi CD apărut pe piaţa franceză în urmă cu câteva luni.

Am întâlnit-o pe Ramona Horvath la un concert găzduit de Institutul cultural ungar din Paris. Prima întrebare pe care i-o pun: de unde acest titlul „Sucrier Velours”? Aflăm că „Sucrier Velours” este un titlul dat de Duke Ellington unei piese care figurează pe albumul „Queen’s suites” care a fost înregistrat într-un exemplar unic şi pe care i l-a dedicat reginei Angliei. Este o piesă cântată foarte rar dar mie mi se pare de o frumuseţe nemaipomenită” spune Ramona Horvath. Pianista de jazz ne spune că a descoperit această melodie „graţie lui Claude Carrière, „Monsieur Jazz” cum i se spune în Franţa”.

In afară de Duke Ellington, Ramona Horvath spune că s-a inspirat şi din alte surse pentru a realiza acest CD în duo cu contrabasistul Nicolas Rageau. „Trebuie să te îmbibi cu multă muzică şi dacă faci asta, nu se poate să nu-ţi vină o idee. Mi-am dorit foarte mult să fac acest disc în duo cu Nicolas Rageau, partenerul meu de scenă de câţiva ani. A fost o consecinţă naturală: am înregistrat cu el un disc în cvartet, altul în trio deci era normal ca într-o zi să facem şi unul doar noi doi. Am ales câteva teme: Duke Ellington, Billy Strayhorn dar avem şi câteva compoziţii” precizează Ramona Horvath.

O întreb cum a ajuns să cânte doar în duo, ea la pian şi Nicolas Rageau la contrabas. Nu e o formulă grea? „Ba da, e foarte foarte grea”, ne confirmă pianista care ne explică apoi că „la fiecare din aceste două instrumente, te expui complet, eşti ca nud în faţa publicului. Mulţi din jurul nostru, inclusiv din mediul muzical, se minunau că vrem să scoatem un disc întreg doar în duo. Cu atât mai mult mă suprind – dar mă şi bucură enorm – numeroarele critici favorabile, laudative, atât în presa specializată cât şi în cea de mare public. Mi-aş dori ca toate aceste laude să se transforme acum în cât mai multe concerteconchide Ramona Horvath interviul pe care ni l-a acordat.

De notat că Trio Ramona Horvath (Ramona Horvath pian, Nicolas Rageau contrabas şi Bruno Ziarelli baterie) se va afla joi, 17 octombrie, pe scena sălii Bizantine a Palatului Béhague – reşedinţa ambasadorului României în Franţa. Cu această ocazie, trioul va fi însoţit de cântăreaţa de jazz Teodora Enache pentru o seară de improvizaţii muzicale pe teme de George Enescu.

Ramona Horvath (prima din stânga) cu o serie de alti muzicieni (contrabasistul Nicolas Rageau este al doilea din dreapta), pe scena Institutului ungar din Paris (Foto: Vasile Damian)

Ramona Horvath, inspirată de Duke Ellington pentru discul „Le Sucrier Velours”