
Special Paris
Un spectacol mediatic numit Carlos Ghosn
2020-01-08t140950z_42203832_rc2qbe9fkqkw_rtrmadp_3_nissan-ghosn-lebanon_0.jpg

Această conferinţă de presă a lui Carlos Ghosn era aşteptată de maşina mediatică internaţională, şi ar fi fost marele frison mediatic al acestui început de an dacă între timp Donald Trump nu ar fi decis să-l execute pe generalul iranian Qassem Soleimani. Carlos Ghosn are trei cetăţenii, braziliană, franceză şi libaneză, dar fascinează în prezent publicul printr-o a patra dimensiune, "rocambolescă". Precizez în paranteză că Rocambol este un personaj de roman, prototip al răufăcătorului simpatic, inventat de scriitorul francez Pierre Ponson du Terrail. De unde şi expresia "aventuri rocamboleşti".
Marelui public îi plac escrocii internaţionali, escrocii poveniţi din rîndurile marii burghezii sau ai marii nobilimi, aventurierii carismatici care te prostesc în faţă cu talent iar tu le înghiţi povestea deşi în adîncul tău ştii că sunt necinstiţi. Carlos Ghosn face parte din această categorie, şi de altfel la un moment dat s-a zvonit că şi-ar fi vîndut povestea platformei mediatice Netflix, ceea ce era plauzibl.
Un jurist francez, Jean Chuilon-Croll arată în Le Figaro că francezii sunt pasionaţi de "criminalitatea gulerelor albe", deci a unor indivizi precum Carlos Ghosn care înainte de a ajunge pe banca acuzaţilor au avut un parcurs ieşit din comun. Astfel de poveşti crează dezbatere, provoacă adrenalină, aduc în centrul atenţiei chestiuni morale în care banii, puterea şi uneori sexul se amestecă.
Dacă Carlos Ghosn ar fi rămas în Japonia, şi procesul său ar fi continuat acolo, foiletul în centrul căruia se află şi-ar fi pierdut din spectaculozitate. Ca fugar internaţional, căutat de Interpol şi mai ales de japonezii profund ofensaţi de fuga lui Ghosn, foiletonul ia o nouă dimensiune. Atîta vreme cît Carlos Ghosn va oferi marelui public noi episoade excitante, el va rămîne un personaj "simpatic", iar chestiunile legate de vinovăţia şi matrapazlîcurile sale vor trece în plan secund.