Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franța: O nouă zi de grevă națională și proteste contra proiectului de reformă a pensiilor

greva.jpg

Manifestanți în stradă, la Paris, 5 decembrie 2019
Image source: 
RFI/Vasile Damian

În Franța este a 4-a zi de mobilizare națională contra reformei pensiilor. Mișcarea de protest, lansată exact acum 5 săptămâni, în 5 decembrie, are loc cu o zi înaintea unei noi runde de negocieri între sindicate și guvern. Capitala este cea care suferă cel mai mult de la debutul acestei crize sociale. 

SNCF, societatea națională a căilor ferate, anunță doar 3 TGV-uri din 5 în circulație, 4 trenuri regionale din 10 și o treime din trenurile din regiunea capitalei. Situația cea mai critică este deci în transporturile din zona pariziană care sunt azi în a 36-a zi de grevă consecutivă. Contrar tendinței care se observase în ultimele zile, aceea a unei îndulciri a mișcării, cu tot mai multe metrouri, autobuze și trenuri la dispoziție, azi am revenit la mobilizarea de acum 5 săptămâni, adică cu un transport public pratic inexistent. Doar două linii de metrou, cele automate, vor circula normal. Restul vor merge doar la anumite ore din zi și doar pe anumite porțiuni ale traseului. Președinta regiunii Ile-de-France, Valérie Pécresse, a anunțat ieri că abonamentul lunar al parizienilor va fi rambursat, clienții vor fi deci măcar despăgubiți pentru coșmarul trăit de 5 săptămâni încoace.

Dificultatea numărul unu a parizienilor rămâne deci azi deplasarea. Deplasarea de acasă la serviciu sau la școală. Din « fericire » pentru copii, cum angajații din Educație sunt și ei foarte mobilizați azi în această zi de grevă națională, mulți profesori vor fi absenți, deci multe ore nu se vor ține în școlile și liceele din Paris. Școli care, am uitat să precizez, și-au deschis porțile déjà de luni, 6 ianuraie. Acolo unde se țin azi câteva ore, cu siguranță că diriginții vor fi mai puțin severi la capitolul absențe. În fine, mai există cazul liceelor care se află pe traseul manifestației din această după-amiază – manifestație care pleacă de la Place de la République până la gara Saint-Lazare - școli care au decis, din motive de securitate, să-i trimită pe copii acasă, să renunțe deci la orele de după-masă ca să nu dea nas în nas cu manifestanții când ies de la școală. Așa se face că unul din copii subsemnatului își va petrece după-amiaza acasă în loc să meargă la școală.

Punctul de divergență între sindicate și guvern 

O parte din sindicate, precum CGT, cel mai radical dintre ele, resping proiectul de reformă în ansamblu. În esență, reamintim că acest proiect se vrea mai just decât cel aflat azi în vigoare și prevede în particular instaurarea unui sistem unic de pensii acolo unde există acum peste 40 de regimuri de pensii diferite.

Principalul sindicat francez, CFDT, considerat reformist, deci favorabil schimbărilor, s-a raliat recent și el mișcării de protest, după ce guvernul a anunțat instaurarea unei vârste «pivot », de echilibru. Această vârstă, 64 de ani, ar urma să fie cea de la care pensionarii vor fi într-un fel recompensați pentru că au muncit până atunci. Cine nu a ajuns la 64 de ani, dar a depășit 62 de ani – vârsta oficială de pensionare dacă ai cotizat destui ani – va fi penalizat. Fără a o spune pe față, guvernul caută într-un fel să mărească deci vârsta de pensionare de la 62 la 64 de ani. Și asta doar din motive de economie, din rațiuni financiare. Ori acest punct este dezacordul principal între guvern și sindicatul CFDT.

Fără îndoială că această chestiune va fi dezbătută mâine între sindicate și premierul francez, dar Edouard Philippe pare să se mențină tare pe poziții și asta contrar tot mai multor voci din partidul majoritar LREM care-i cer să dea dovadă de mai multă suplețe. Din spusele colegilor noștri francezi de la RFI, trei sferturi dintre deputații majorității îi cer lui Philippe să renunțe la această vârstă pivot la 64 de ani. Pentru ei, vârsta de pensionare trebuie diferențiată în funcție de condițiile în care a lucrat salariatul de-a lungul carierei sale. Premierul este acuzat de aleșii majorității că nu are decât o viziune financiară, că nu caută decât să facă economii ca să facă pe placul familiei sale politice de origine, conservatorii, dreapta franceză.

Vom vedea, în funcție de mobilizarea stradală și grevistă de azi, dacă șeful guvernului își va îndulci sau nu poziția la negocierle cruciale de mâine. Cabinetul premierului continuă să spună că dorește ca aceste controversat proiect de lege să fie votat de paralment până la vară.

Ce vor francezii 

Le Figaro a comandat insititutului Odoxa un sondaj din care reiese pe scurt că protestele sunt legitime dar interminabile.

În detaliu, mai bine de 6 francezi din 10 consideră că mobilizarea este justificată, cu alte cuvinte resping ideea unei vârste « pivot » de pensionare. Totodată însă, aproape la fel de mulți, 57% dintre francezi - și 70 de procente dintre cei care trăiesc în regiunea capitalei - vor ca această grevă să se termine. Trebuie spus că dacă parizienii sunt cei mai penalizați de proteste, trenurile sunt și ele perturbate în toată țara de 5 săptămâni, această grevă devenind cea mai lungă din istoria SNCF.

Azi la Paris 

Manifestația pariziană va debuta la ora 13:30 în Place de la République, locul tradițional de plecare al protestelor sindicale din capitală. Locul de terminare al manifestației este între Gara Saint-Lazare și Place Saint-Augustin, locuri destul de strâmte, nu foarte mari și mai ales, aflate geografic nu foarte departe, mai exact la doi pași de palatul Elysée și ministerul de Interne. Poliția este deci pe caii cei mari, mai ales că se așteaptă să defileze la Paris între 60 și 80.000 de oameni. Vom vedea dacă condițiile meteo – se anunță ploaie pentru după-masă la Paris – îi vor descuraja sau nu pe unii dintre manifestanți.

Printre zecile de mii de oameni așteptați azi pe străzile Parisului, poliția prezice că se vor afla și vreo 5-6.000 de veste galbene cu comportament imprevizibil, ca să nu mai vorbim de inevitabilii « black blocs » - circa o mie de oameni – prezenți la fiecare manifestație doar ca să se bată cu polițiștii și să comită acte de vandalism.

Polițiștii și jandarmii vor fi deci numeroși azi – aproape 6 mii – ca să asigure securitatea și mai ales să-i împiedice pe « black blocs » să se adune în capul cortegiului. Ca și la precedentele manifestații, pentru a interveni rapid oriunde în capitală, forțele de ordine vor dispune și de 120 de motociclete ale Brigăzii de reprimare a actelor violente. Această trupă de elită, autonomă și legată permanent prin radio, lucrează în binom, cu alte cuvinte este formată din 240 de oameni în total, câte un pilot și un al doilea jandarm în spate care se poate da jos pentru a interveni rapid oriunde. I-am văzut « la treabă » la prima manifestație pariziană din decembrie și am fost foarte impresionat de viteza și eficacitatea cu care acționează aceste echipe mobile.

Vasile Damian despre noua zi de grevă națională și proteste contra proiectului de reformă a pensiilor în Franța