Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Noile "peripeţii" judiciare ale lui Carlos Ghosn

2020-01-09t020449z_574244866_rc22ce9n3vi3_rtrmadp_3_nissan-ghosn-japan-reaction_0.jpg

Conferinţa de presă a lui Carlos Ghosn de la Beirut de pe 8 ianuarie retransmisă la Tokyo.
Conferinţa de presă a lui Carlos Ghosn de la Beirut de pe 8 ianuarie retransmisă la Tokyo.
Image source: 
REUTERS/Issei Kato

Carlos Ghosn, fostul patron al grupului Renault-Nissan, după spectaculoasa sa fugă din Japonia unde era anchetat pentru malversaţiuni financiare, a intrat acum în vizorul justiţiei libaneze. Lui Carlos Ghosn i s-a interzis să părăsească Libanul şi i se reproşează o vizită efectuată în 2008 în Israel. Pe de altă parte, criticile formulate la Beirut de Carlos Ghosn la adresa justiţiei nipone sunt dezminţite de procurorii japonezi.

Libanul se consideră în război cu Israelul iar cetăţenii libanezi nu au voie să călătorească în această ţară şi nici să aibă contacte cu statul evreu. Carlos Ghosn după ce a scăpat de justiţia japoneză, riscă în principiu să fie pus sub acuzare de justiţia libaneză pentru că a încălcat o lege prin care este de fapt interzisă normalizarea relaţiilor cu Israelul. Carlos Ghosn, care are naţionalitate libanză dar şi franceză şi braziliană, şi-a cerut între timp scuze pentru această încălcare a legii libaneze comisă acum mai bine de zece ani, cînd spune el, s-a dus în Israel ca patron al firmei Renault-Nissan, şi în calitate de cetăţean francez…

Peripeţiile acestui personaj extrem de mediatizat continuă deci, deşi la conferinţa de presă acordată miercuri 8 ianuarie el nu a fost foarte convingător. Chiar dacă el critică sistemul judiciar japonez, acesta nu este totuşi un infern, din moment ce Carlos Ghons a reuşit să fugă din Japonia, deşi avea un statut de consemnat la domiciliu, dar cu anumite drepturi. El nu era supravegheat chiar 24 de ore din 24 de către poliţişti, şi avea voie să se deplaseze în interiorul Japoniei timp de 72 de ore fără autorizaţia specială a unui judecător. Profitînd de această marjă de mişcare a reuşit de altfel Carlos Ghosn să-şi organizeze "evadarea" cu un avion privat, pînă în Turcia şi apoi pînă în Liban.

În Japonia rata criminalităţii este mică. De exemplu, închisoarea cu o capacitate de 3000 de deţinuţi, în care Carlos Ghosn a pretrecut în total 130 de zile, nu era "ocupată" decît în proporţie de 60 de la sută. Imposibil de găsit un astfel de penitenciar în Franţa unde închisorile sunt suprapopulate. Japonezii au fost oripilaţi de criticile formulate de Carlos Ghosn, mai ales cele legate de faptul că 99 la sută dintre cei inculpaţi în Japonia sunt şi condamnaţi. Da, răspund experţii japonezi, este adevărat, dar aceasta din cauza fapului că noi nu inculpăm persoane împotriva cărora nu avem suficiente probe. Si de altfel, după cum rezultă din statistici, 40 la sută din persoanele arestate nu sunt inculpate. Ce imagine ar avea justiţia japoneză dacă, să spunem 60 la sută dintre cei inculpaţi nu ar fi şi condamnaţi? Toată lumea ar crede  că procurorii lucrează anapoda…

Acestea sunt contra-argumentele formulate de niponi la criticile celui care acum riscă să fie inculpat în Libanul strămoşilor săi  pentru un delict destul de surprinzător.