Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Francezii, tot mai puţin atraşi de informaţii

presse.jpg

Francezii au tot mai putinà încredere în presa traditionalà
Francezii au tot mai putinà încredere în presa traditionalà
Sursa imaginii: 
fr.kantar.com

Ca la fiecare început de an nou, din 1987 încoace, ziarul catolic La Croix îşi publică „barometrul încrederii francezilor în mass-media”. Rezultatele sunt îngrijorătoare pentru jurnalişti. Interesul francezilor pentru informaţie a ajuns la cel mai slab nivel. 4 francezi din 10 nu sunt interesaţi de ştiri.

41% dintre francezi - + 8 procente într-un an – sunt „puţin” sau „deloc” interesaţi de ştiri. „Creşterea acestui procent se datorează şi faptului că din toamnă încoace, actualitate s-a concentrat pe reforma pensiilor. Ori această reformă este greu înţeleasă de public şi tratată de o manieră foarte clasică de presă” notează responsabilul institutului Kantar care a realizat ancheta pentru La Croix.

Tinerii, femeile, muncitorii, comersanţii, cei cu puţine diplome – mai toate categoriile sunt reprezentate printre cei, numeroşi – 71% - care consideră că mass-mediile nu le-au luat în considerare preocupările.

Un sociolog interviuvat de La Croix e de părere că „acest barometru confirmă o tendinţă observată şi pe alte meleaguri, în particular în SUA. Mediile tradiţionale şi mai ales televiziunea, au devenit tot mai puţin referinţa în materie de informaţie. Tinerii spre exemplu se informează în proporţie de doar 18% la televizor dar 75% o fac pe internet şi în particular pe reţelele de socializare – deci nu pe siturile on-line ale presei”.

Cei care caută cu precădere informaţia pe internet şi pe reţelele de socializare consideră că jurnaliştii nu sunt independenţi de puteriile politice şi financiare.

Cum notează La Croix, acest barometru „ilustrează şi o anume schizofrenie întrucât francezii îşi caută cu prioritate informaţiile pe internet şi la televiziune, două medii pe care le consideră cel mai puţin credibile”.

Mass-media cel mai de încredere pentru francezi este radioul urmat de presa scrisă şi de televiziune. Internetul, pe locul 4 şi ultim în acest top, îşi atinge cel mai slab nivel de credibilitate. Rămâne de văzut ce pun francezii în spatele noţiunii de credibilitate...

Un specialist notează în La Croix un alt paradox: „Cu cât oamenii sunt mai suspicioşi, cu atât mediile de informare sunt considerate mai puţin credibile, lucru care duce la dorinţa de a crede în adevăruri alternative ceea ce deschide uşa complotismului şi pre-fascismului”.

Interesante sunt şi reproşurile făcute de francezi apropo de subiectele abordate de presă. Astfel, ei consideră în majoritate că s-a vorbit prea mult despre vestele galbene, despre falsa arestare a unui fugitiv francez şi despre incendiul de la catedrala Notre-Dame. „Această saturaţie creează distanţă: oamenii au de ajuns şi atunci se informează mai puţin” constată un sociolog citat de La Croix. La cealaltă extremitate, cei sondaţi estimează că incendiile de anul trecut din Amazonia sau California sau actualitatea europeană nu au fost îndeajuns tratate de mass-media”. Lipsa de diversitate, informaţiile anxiogene şi prea mult „parizianism” i-au făcut şi ele pe francezi să fugă de mass-media.

 
Francezii, tot mai puţin atraşi de informaţii