Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Poate noul coronavirus să contamineze şi economia mondială?

virus.jpeg

Constructorul de masini Hyundai a anuntat cà-si opreste productia din Coreea de sud în lipsa pieselor fabricate în China
Constructorul de masini Hyundai a anuntat cà-si opreste productia din Coreea de sud în lipsa pieselor fabricate în China
Image source: 
MARK RALSTON / AFP

Ce impact asupra economiei poate avea noul coronavirus? Greu de răspuns pentru moment câtă vreme epidemia nu este stabilizată. Experţii sunt însă de părere că orice ar fi, virusul 2019-nCoV va lăsa urme mai mari asupra economiei chineze şi mondiale decât epidemia cu SARS de acum 18 ani. Pentru simplul motiv că China din 2020 nu mai are nimic de a face cu China din 2002.

Epidemia de SARS din 2002 a infectat circa 8.000 de persoane şi a omorât vreo 800. Noul coronavirus, botezat 2019-nCoV, a ucis déjà aproape 430 de oameni şi a contaminat peste 20.000 – cifre din ziua de marţi 4 februarie – şi asta în nici două luni de la debutul infecţiei.

Din punct de vedere economic, „impactul SARS a fost limitat” aminteşte economista Nathalie Coutinet interviuvată de colegii noştri de la France 24. Coronavirusul de atunci diminuase cu două puncte creşterea economică chineză în primul trimestru 2003. Economia s-a relansat însă foarte repede lucru care a permis Chinei să termine anul respectiv cu o creştere a PIB-ului cu 10 procente.

Acum 18 ani, cele mai afectate sectoare au fost turismul şi transportul, sectoare de obicei în prima linie în caz de crize sanitare întrucât autorităţile restrâng atunci mişcările de populaţii ca să evite propagarea epidemiei. Apoi, în 2002-2003, unda de şoc economică s-a limitat în mare parte la Asia şi mai ales la ţări precum Thailanda, Indonezia şi Malaezia unde, pe de o parte, nu au mai mers în vacanţă turiştii chinezi şi, pe de altă parte, firmele locale nu au mai fost aprovizionate de furnizorii chinezi. Un studiu al Băncii centrale australiene citat de canalul France 24 afirmă că „şi aşa, impactul s-a resimţit doar în al doilea trimestru al anului 2003. Activitatea s-a reluat repede după aceea. Cu alte cuvinte, şocul economic provocat de SRAS a fost de scurtă durată şi localizat, cu consecinţe slabe pentru economia mondială.”

Hyundai şi-a oprit producţia de maşini din Coreea de sud în lipsă de piese de schimb fabricate în China

Azi, în 2020, actuala epidemie îi face însă pe economiştii citaţi de canalul Bloomberg să prezică „un şoc mai mare pentru China dar şi pentru restul lumii.” In primul rând pentru că Wuhan, epicentrul noului coronavirus, „este un important centru industrial din China, al doilea cel mai important oraş chinezesc pentru industria automobilă şi nod esenţial pentru reţeaua de transporturi din China” se poate citi într-o analiză realizată pentru banca olandeză Rabobank.

Al doilea motiv de îngrijorare pentru economişti este că această nouă epidemie survine într-un moment prost pentru economia chineză. Criza a început – oficial cel puţin – exact înaintea festivităţilor de An Nou, perioadă în care de obicei chinezii cheltuie mulţi bani. Ori creşterea economică chineză depinde mult mai mult de consumul intern decât acum două decenii. „In anul 2000, consumul reprezenta 40% din creşterea chineză, azi el reprezintă 60 de procente” precizează Wall Street Journal.

In fine, economia chineză cântăreşte azi circa 17% din PIB-ul mondial când în 2003 nu reprezenta decât 4 procente. Turiştii chinezi au devenit esenţiali pentru numeroase mărci, lucru care explică şi de ce „de două săptămâni încoace valorile bursiere ale firmelor de lux sunt cele mai afectate” notează asiguratorul german Allianz într-o notă publicată în 30 ianuarie şi citată de France 24.

Aceeaşi notă mai remarcă faptul că „azi China a devenit o verigă importantă în lanţul de aprovizionare mondial. Firme din toate ţările – mai ales din sectoare precum chimia, transporturile, electronica şi textilele - depind de componente „made in China”. Ori dacă uzinele chinezeşti sunt la ralenti, întregul lanţ va suferi adică o sumedenie de ţări.” Este exact ceea ce i s-a întâmplat constructorului de automobile Hyundai. Firma sud-coreeană a decis să-şi oprească producţia în toate cele 7 uzine din Coreea de sud întrucât duce lipsă de piese fabricate în China! Din cele 4 milioane de vehicule vândute anual de Hyundai, aproape 2 milioane sunt fabricate în Coreea de sud. Firma devine astfel primul constructor de automobile din afara Chinei afectat de epidemia cu noul virus. Si alte firme străine precum Nissan, Toyota, Renault sau Volkswagen sunt afectate de criză dar asta doar pentru uzinele din China.

Dacă epidemia persistă, ea poate provoca o recesiune mondială într-un contex de creştere economică déjà anemică. Economista Nicole Coutinet trage următoarea concluzie sau învăţământ: „Noua epidemie arată şi care sunt limitele globalizării în care fiecare produs este conceput bucăţică cu bucăţică în cele 4 colţuri ale lumii. Când un centru important precum China se gripează, toate celelalte ţări sunt contaminate”.

Poate noul coronavirus să contamineze şi economia mondială?