Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


2020, anul pierdut pentru sectorul auto

fabrica_psa_de_la_mulhouse_9_aprilie_2019.jpg

Fabrica PSA de la Mulhouse, 9 aprilie 2019.
Fabrica PSA de la Mulhouse, 9 aprilie 2019.
Image source: 
SEBASTIEN BOZON AFP/Archives

Constructorii auto și cei de echipamente se pregătesc pentru o reluare a producției.  Primii salariați au reînceput munca. Revenirea se face în etape din cauza măsurilor sanitare obligatorii.

În martie, piața auto franceză a scăzut cu peste 72% iar pierderea anuală este preconizată la 20%, victimă a epidemiei de coronavirus și a carantinei impuse populației. 

Este o cifră istorică, nemaiîntâlnită, comentează François Roudier, purtătorul de cuvânt al Grupului Constructorilor Auto din Franța.  

 

Din 17 martie, Franța se află în carantină iar întregul comerț neesențial a fost oprit, inclusiv comercianții de autoturisme iar uzinele au fost toate închise.

 

Chiar dacă fabricile redeschid la capacitate maximă nu pot fi recuperate cele două luni pierdute- martie și aprilie, estimează François Roudier. 

 

Pentru ieșirea din criză sunt căutate noi scheme căci toate reperele sunt date peste cap, explică la rândul său Xavier Horent, delegat general al Consiliului național al profesioniștilor din sectorul auto, organism ce reunește 142.000 de societăți.

 

Problema este una mondială: agenția Moody's preconizează o scădere de cel puțin 14% până la finele anului în condițiile în care epidemia de coronavirus afectează toate marile economii. 

Conform estimărilor agenției, aea mai afectată va fi Europa Occidentală – cu o scădere a pieței auto de 21%, în timp ce Statele Unite vor înregistra un minus de 15% iar China de minus 10%. 

 

Grupul francez PSA- care cuprinde mărcile Citroën și Peugeot, are o uzină în apropiere de Rennes, în vest. Conducerea și sindicatele au decis marți  ca două echipe din patru să reia munca. Se suspendă turele de noapte și cele de week-end.

Reguli sanitare foarte stricte au fost fixate dar ce era cel mai important, nu a fost stabilită o dată clară de reîncepere a lucrului. Înainte de carantină, în uzină lucrau 3000 de salariați permanenți plus o mie de angajați sezonieri.

De fapt, PSA așteaptă un semn din partea concesionarilor pentru a relua producția. 

În schimb, fabrica Toyota din Valenciennes a reluat deja activitatea, nu la capacítate maximă însă, pentru a putea fi respectate măsurile sanitare.

La Renault, două uzine de asamblare au reluat parțial munca și trei fabrici de piese. 

Odată redemarată munca, problema este să reușim să vindem, comentează Claude Cham, președintele Federației Industriei de Echipamente Auto. Acesta explica faptul că în Franța există un stoc de autoturisme în timp ce circuitele de distribuție sunt închise. 

Problema este că nimeni nu știe dacă, în momentul în care concesionarii vor deschide, va exista sau nu un apetit în rândul francezilor de a investi într-o mașină nouă. 

La mijlocul lui aprilie, activitatea era aproape de zero. În schimb, între 20 și 24 aprilie, au fost zilnic peste 2000 înmatriculări, trei sferturi fiind mărci franceze. 

În total, 8.500 de înmatriculări au fost înregistrate săptămâna trecută comparativ cu 9.000 de înmatriculări câte se înregistrează în mod normal. 

Comenzile au fost făcute însă înainte de intarea în carantină.

Constructorii se așteaptă ca piața, atât în Hexagon cât și în lume să fie afectată pe termen lung. 

Până la finele anului, producția franceză va ajunge la 1,4 milioane de autoturisme, comparativ cu 2,2 milioane în 2019, estimează Federația Industriei de Echipamente Auto

La scară mondială, experții se așteaptă la un minus în producție de 30 de milioane de mașini comparativ cu ceea ce se construia anul trecut. O criză de o amploare inedită.

Renault ia în calcul să accepte un ajutor de stat care ar lua forma unui împrumut garantat de stat în valoare de 5 miliarde de euro. 

PSA s-a decis că nu vrea să recurgă la acest ajutor.

Ce este cert : toți actorii din sectorul auto vor avea nevoie de măsuri de susținere care să le permită să rămână în parcul auto.