Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Coronavirus: Airbus a pierdut 480 de milioane de euro în primul trimestru

logo-ul_airbus.jpg

Logo-ul Airbus.
Logo-ul Airbus.
Image source: 
PASCAL PAVANI / AFP

Franța este pregătită să ajute total și masiv Airbus, susține ministrul Economiei Bruno Le Maire. Într-o scrisoare adresată personalului vineri, președintele executiv al Airbus a explicat că supraviețuirea grupului este în joc dacă nu vor fi luate măsuri rapide de ieșire din criză. În urmă cu doar câteva zile, grupul Air France-KLM a obținut din partea statului francez un ajutor  în valoare de 7 miliarde de euro pentru a traversa criza. 

Airbus este prima companie exportatoare din Franța, la fel de bine cum este Boeing în Statele Unite.

 

Sectorul aeronautic «se regăsește în cea mai gravă criză din istoria sa», susține Guillaume Faury, președintele director-general al Airbus. 

 

În urmă cu două luni, Airbus - numărul unu mondial în sectorul aeronauticii, își mobiliza toute energiile petru a asigura creșterea producției. 

 

În martie, 9 comenzi pentru A320 au fost anulate - dar nu din cauza pandemiei, susțin responsabilii Airbus. 

 

La Boeing, 160 de comenzi au fost suspendante pentru aparatul 737 Max, aparat ce pune în dificultate conturile Boeing de mai bine de un an.

 

"Lipsa comenzilor s-ar putea întinde pe doi sau trei ani", este de părere patronul de la Boeing. Mai întâi este nevoie ca societățile aeriene să reia traficul și să găsească ajutorul necesar pentru a face noi comenzi. 

 

Previziunile sunt dificile pentru cum va arăta viitoarea piață în condițiile în care cele mai multe comenzi au venit în ultimii ani de la companiile low cost care, ar putea fi primele ce vor dispărea ca urmare a crizei actuale.

 

Marți, British Airways anunța că va fi nevoită să renunțe la 12.000 de posturi. 

 

Asociația Internațională de Transport Aerian modifică încontinuu previziunile tot mai pesimiste. Potrivit ultimelor calcule, în 2020, factura crizei se va ridica la 290 de miliarde de euro. Jumătate reprezintă biletele pasagerilor. 

 

Airbus anunță că își adaptează producția în funcție de cerere. Angajările sunt blocate pentru moment. În Franța, aproape 3.000 de salariați se află în șomaj parțial iar alți 3.000 vor intra și ei în cel mult două săptămâni. În Germania, mii de salariați Airbus vor fi plasați în șomaj parțial în următoarele zile. Dar, măsura ar putea să nu fie suficientă. În Franța, vor fi propuse plecări voluntare.

 

La rândul său, constructorul francez de motoare și de echipamente pentru avioane - Safran își pune toate speranțele în reluarea traficului aerian. 

Directorul Philippe Petitcolin susține că dacă va fi reluat traficul aerian, în Franța, Safran va trece criza fără să concedieze. Dar, și-a redus deja din efectivele din Statele Unite și din Marea Britanie și va anunța concedieri în Mexic. 

 

Sindicatele de la Airbus vor să creadă, în continuare, că nu va fi chiar așa de rău: ”nu este sfârșitul lumii dar știm că va fi foarte complicat”, explică Xavier Petrachi, delegat sindical. Pentru el, aeronautica este un domeniu esențial iar faptul că acționarii Airbus sunt strategici, contează pentru viitorul companiei.

 

Confederația Generală a Muncii - unul din principalele sindicate franceze, se află pe aceeași linie cu patronul de la Safran carme reclamă ”un plan Marshall în valoare de 10 miliarde de euro pentru sectorul aeronautic”.

 

Ar fi o mană pentru industriașii din sector, precum Airbus, Safran, Thales ori Dassault pentru a trece criza. Dar ar ajuta și micile societăți care asigură întregul lanț al furnizorilor din aeronautică. Un sistem indispensabil pentru producția de avioane, explică Guillaume Faury care, se teme de falimentul vreunui furnizor. 

 

În afară de producție, Airbus va tăia din toate bugetele sale. În special din cel destinat cercetării și dezvoltării. Astfel că ”avionul electric nu va mai fi prioritatea momentului”, explică sindicalistul Xavier Petrachi. La fel de bine este amânată realizarea unui micuț aparat cu patru locuri, cu motor electric, conceput în parteneriat cu britanicii de la Rolls Royce.