Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La ieșirea din carantină, mașinile francezilor nu vor fi binevenite pe străzi

vasile.jpg

Rue de Rivoli va fi interzisă mașinilor particulare începând de luni, 11 mai 2020
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

Màsurile de izolare impuse francezilor de 7 săptămâni, carantina pe care au respectat-o cu strictețe – stau mărturie bilanțurile morților și bolnavilor, în scădere continuă de mai multe zile – au avut și un efect asupra felului în care se poate transforma un oraș de la o zi la alta. Nu se mai aude zgomotul mașinilor, nu mai miroase a gaze de eșapament, nu se mai claxonează și înjură la stopuri, etc. In același timp, spațiul urban a fost cucerit și mai mult de bicicletă, mijloc de locomoție curat și mai ales perfect adaptat măsurilor de distanțare. Nu e deci de mirare că Parisul, dar și alte orașe din provincia franceză sunt decise să promoveze bicicleta în detrimentul mașinilor și după ieșirea din carantină. 

In Franța, Montpellier și Toulouse, două orașe din sudul țării, au fost primele care au anunțat că vor construi «coronapiste». La Nisa, Marsilia și Lyon, primarii pregătesc și acolo planuri drastice pentru a încuraja bicicliștii și a limita revenirea mașinilor pe străzi. In jurul Parisului, Valérie Pécresse, președinta conservatoare a regiunii Ile-de-France, anunța acum câteva zile construirea a 650 de kilometri de piste ciclabile de-a lungul liniilor de metrou rapide RER. O rețea ce ar permite periferiilor să se «conecteze» la Paris fără să paralizeze șoselele. In fine, în interiorul capitalei, primărița socialistă Anne Hidalgo vrea și ea să evite la maximum invadarea carosabilului de către autoturismele particulare începând cu data de 11 mai, ziua în care Franța iese oficial din carantină.

Intr-un interviu acordat ziarului Le Parisien, prima edilă a capitalei franceze anunță «pietonizarea» a 30 de străzi în plus – străzi pe care deci mașinile vor fi interzise cu excepția celor de urgență – 50 de kilometri suplimentari de piste rezervate bicicletelor și sute de noi locuri de parcare la intrările în Paris pentru a le permite celor din periferii să-și lase mașinile acolo pentru a continua cu bicicleta sau mijloacele de transport în comun. Locuri de parcare gratuite pentru cei care posedă un abonament la metrou. Să precizăm că străzi emblematice precum Rue de Rivoli sau bulevardul Saint-Michel vor fi astfel rezervate bicicletelor sau altor mijloace de transport cu excepția vehiculelor motorizate personale.

Cum se știe că virusul va continua să circule printre oameni și după data ieșirii din carabtină, mulți o să evite să ia transportuile în comun care oricum nu vor demara la capacitatea maximă din prima zi și care oricum vor fi supuse unor măsuri de distanțare foarte severe. «Este o oportunitate constrângătoare de a accelera dezvoltarea mersului pe bicicletă. Ceea ce unii primari prevedeau să facă peste 5 sau 10 ani, se va putea face acum în câteva luni: dezvoltarea unei vaste rețele de piste ciclabile continue și securizate» estimează un inginer specializat în mediu și energie interviuvat de colegii noștri de la televiziunea France 24.

Ca și la grevele de iarna trecută când mulți au adoptat bicicleta pentru a se deplasa, ieșirea din carantină și frica de contaminare ar putea avea același efect pozitiv în favoarea bicicletei. Dealtfel, potrivit unui recent sondaj comandat de firma de reparat biciclete Cyclofix, 29% dintre francezi vor opta pentru bicicletă, trotinetă sau mersul pe jos după ieșirea din carantină în data de 11 mai. Aceeași anchetă de opinie arată că bicicleta ar ieși mare învingătoare, rata ei de utilizare urmând să treacă de la sub 8 procente la circa 12%. Tendința se anunță și mai pronunțată în marile orașe franceze unde bicicleta ar putea câștiga zece puncte după ieșirea din izolare. La capătul opus, folosirea mașinilor și a motocicletelor va diminua cu 11 procente iar mijloacele de transport în comun ar urma să pierdă 63% dintre utilizatori. Reamintim că guvernul francez a anunțat zilele trecute un plan național de încurajare a mersului pe bicicletă care se ridică la 20 de milioane de euro.

 
La ieșirea din carantină, mașinile francezilor nu vor fi binevenite pe străzi