Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum vor supraviețui companiile aeriene în era post-coronavirus?

avions_af.jpg

Avioane ale companiei Air France stationate pe aeroportul Charles de Gaulle din Paris, în perioada carantinei impuse de epidemia de coronavirus
Avioane ale companiei Air France stationate pe aeroportul Charles de Gaulle din Paris, în perioada carantinei impuse de epidemia de coronavirus
Image source: 
AFP/Thomas Samson

Ryanair, cea mai mare companie aeriană europeană de zboruri low-cost, a decis să-și reia zborurile începând cu întâi iulie. Firma își va pune în funcțiune într-o primă etapă 40% din legăturile de dinaintea epidemiei de Covid-19. Pentru a se ține de promisiune, Ryanair va trebui să respecte însă măsuri stricte. In acest context, analiștii se întreabă dacă o companie aeriană va mai fi rentabilă vreodată și dacă da, în ce condiții.

Ryanair, care în toată perioada de epidemie de Covid-19 a efectuat și mai asigură și azi 30 de zboruri zilnice între Irlanda, Regatul unit și Europa, spune că de la întâi iulie își va relua zborurile de pe majoritatea celor 80 de baze pe care le are în Europa. «Vor fi însă mai puține zboruri cotidiene/săptămânale pe liniile principale întrucât Ryanair va încerca să restabilească servicii pe cât mai multe rute și nu să privilegieze doar liniile cele mai frecventate» se poate citi în comunicatul firmei.

Pentru a evita propagarea coronavirusului, compania va reduce numărul de bagaje înregistrate, biletul se va obține numai on-line de unde se va recupera și cartea de îmbarcare, temperatura pasagerilor se va lua la intrarea în aeroport iar la bordul avioanelor masca pe față va fi obligatorie. «Aceste două ultime condiții – temperatura și masca – care și-au dovedit eficacitatea în Asia, se vor aplica  și pe zborurile scurte – de o oră – din spațiul unic european» mai precizează Eddie Wilson, PDG-ul Ryanair.

Problema este că în transporturile în comun, masca pe față nu este considerată suficientă pentru a evita propagarea coronaviruslui. Se impune deci și o distanțare fizică, între un metru în Europa și doi metri în SUA. Măsura este de exemplu în vigoare în trenurile din Franța. Pe liniile TGV de mare viteză, SNCF nu mai scoate la vânzare decât jumătate din bilete. Pe trenurile regionale, un scaun din două a fost blocat. La fel și în metrourile și autobuzele din regiunea pariziană. Pentru companiile aeriene, guvernul francez a exlus ipoteza de a le impune aceleași reguli. Din dorința de a-i liniști pe pasageri, unele companii vor putea totuși decide să ia aceste măsuri restrictive, la fel cum alte guverne decât cel francez, pot alege ele să restrângă numărul de pasageri la bordul unui avion.

Cu doar jumătate din bilete vândute, se poate ca o companie aeriană să mai fie rentabilă?

După ce măsuri precum a lua temperatura înainte de îmbarcare și a purta masca pe față la bordul avioanelor s-au impus destul de repede, o altă idee circulă acum pentru a câștiga încrederea pasagerilor: aceea de a nu vinde locul din mijloc, în avioanele unde scaunele sunt câte trei pe un rând, unul lângă altul. Un fel de a respecta distanțarea fizică la bordul avioanelor. Compania EasyJet a spus déjà că e dispusă să facă pasul pentru a-i liniști pe clienți. In SUA, unde multe companii aeriene mai asigură zboruri interne, acest model s-a instaurat déjà. Problema este că dacă pe termen scurt, în urma epidemiei de coronavirus, metoda se poate înțelege și aplica, pe termen lung ea nu este viabilă economic. IATA, asociația internațională a transportatorilor aerieni, crede că acest lucru va duce la o catastrofă economică. «Cu un coeficient maxim de umplere al avioanelor de 62%, parametrii aviației se vor modifica radical având în vedere că echilibru economic se situează undeva la 77 de procente de umplere a unui avion» mai spune IATA.

In cazul în care această regulă de necomercializarea a locului din mijloc se va impune și pentru a evita totuși falimentul companiilor aeriene, «acestea vor trebui să-și mărească prețurile cu 45-55% în funcție de continente. In Europa, creșterea ar trebui să fie de 49%, în Asia de 54% ca să se ajungă la echilibrul financiar», mai spune asociația internațională a transportatorilor aerieni.

In aceste condiții, cine va mai zbura? Vor redeveni voiajele cu avionul produse de lux cum erau până în anii 80-90?

Cum vor supraviețui companiile aeriene în era post-coronavirus?