Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Paris: Scădere importantă a poluării pe timp de carantină

conciergerie_si_pont_neuf_in_zare_paris_qprilie_2020.jpg

Conciergerie si Pont Neuf în zare, Paris, qprilie 2020.
Conciergerie si Pont Neuf în zare, Paris, qprilie 2020.
Image source: 
Vasile Damian

Carantina impusă în Franța pe fondul pandemiei de coronavirus a determinat o îmbunătățire a calității aerului.

În Paris, izolarea populației în case a redus puternic nivelul poluării aerului, în special a dioxidului de azot și într-un procent mai mic a particulelor fine. Un studiu a fost prezentat vineri de Airparif, organism ce supraveghează calitatea aerului în regiunea pariziană. Între timp, ministrul francez al Economiei anunță că va susține cererea de vehicule ”verzi” - mai puțin poluante, pentru a ajuta astfel sectorul auto, unul aflat în mare dificultate după ce uzinele de producție au fost oprite din cauza pandemiei de coronavirus.

Ministrul Economiei este cel care dorește ca acest nivel redus de poluare să fie menținut cât mai mult cu putință motiv pentru care va impulsiona achiziția de mașini electrice. Vom susține industria auto, anunță ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire într-o întâlnire cu reprezentanții sectorului, explicând că este pregătit pentru a susține cererea pentru achiziția de mașini noi, ”verzi”.  Este o condiție de altfel, pentru că, explică ministrul, industria auto trebuie să reușească tranziția către mașinile electrice. Ministrul atenționează că o măsură benefică ar fi mutarea unor fabrici în schimbul acordării unui ajutor de stat. Piața auto franceză a pierdut 89% în aprilie, o scădere nemaiîntâlnită.

 

Între 17 martie, când Franța a intrat în carantină iar activitatea fabricilor a fost oprită și până la finele lui aprilie - cu zece zile înainte de ridicarea carantinei, Airparif a constatat o diminuare netă a poluării, în special a dioxidului de azot, poluant emis cu precădere de autoturisme. S-a înregistrat cu până la 35% mai puțin dioxid de azot în centrul Parisului și cu până la 50% mai puțin în jurul axelor rutiere. 

Impactul nu este la fel de puternic în cazul particulelor fine, un minus de doar 7% pe fondul condițiilor meteo defavorabile și a diverselor surse de poluare.

Organismul ce supraveghează calitatea aerului parizian a observat și situația particulelor ultrafine - la fel de mici precum o moleculă ADN. Carantina impusă în Franța a avut un impact important în acest caz - scăderea este de între 30% și 50% pentru acest tip de particule emise în special de traficul rutier și de cel aerian. 

 

Dacă izolarea a fost impusă brusc - activitatea a fost sistată pentru toată lumea din aceeași zi, rămâne de văzut care sunt consecințele asupra calității aerului după ieșirea din carantină căci ea se face progresiv. Chiar dacă Franța a ieșit din carantină pe 11 mai, traficul rutier, cel puțin în zona pariziană încă nu a revenit la normal pentru că multe companii încă privilegiază munca de acasă pentru a limita astfel propagarea coronavirusului. În plus, nici școlile nu funcționează încă normal astfel că sunt mulți elevi ce nu merg la școală. Nici mijloacele de transport în comun locale și nici trenurile încă nu circulă la capacitatea maximă, tot pentru a limita transmiterea virusului. Franța a fost împărțită în departamente ”verzi” - în care s-au înregistrat puține cazuri de coronavirus și departamente ”roșii” - cum este regiunea pariziană în care activitatea nu a revenit la normal. 

 

Poluarea este nocivă pentru sănătatea umană dar unii experți cred că agravează sensibilitatea la coronavirus.

 

O altă reacție la restricțiile drastice de circulație impuse timp de opt săptămâni în Franța: numărul de decese înregistrate în accidente rutiere a scăzut, în aprilie, cu 55%.

 

Iar dacă este să privim spre un alt poluator important al planetei - China anunță tot vineri că a înregistrat o ameliorare a calității aerului ”fără precedent”, în primul trimestru, potrivit ministerului Mediului. 

Numărul de zile cu aer clar a crescut cu aproape 7 % în condițiile în care obiectivul chinezilor erau să crească acest număr cu măcar 3%. Și tot ministerul Mediului susține că nici nu îndrăznea să își imagineze să ajungă la un procent așa de bun. Reamintim: epidemia de coronavirus a apărut în centrul Chinei în decembrie, înainte să se propage în întreaga lume și a determinat autoritățile să izoleze populația în case și să reducă activitatea economică.  

În China, concentrațiile cu particule fine au scăzut cu 15% în 300 de orașe, în primele trei luni din an.