Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Coronavirus Franța: victorie pentru patronii de restaurante

restaurant.jpg

Patronul de restaurante Stéphane Manigold la o conferintà de presà, 22 mai 2020
Patronul de restaurante Stéphane Manigold la o conferintà de presà, 22 mai 2020
Image source: 
THOMAS COEX / AFP

Pandemia de coronavirus a lovit tare în gastronomia franceză, mai exact în restaurante, cafenele și «bistrot-uri». Acestea au fost printre cele mai grav afectate de epidemie și de cele trei luni de carantină care le-au fost impuse. Potrivit unor cifre publicate de specialiștii sectorului, 40% dintre localuri ar putea dispărea până la sfârșitul anului. Redeschise în urmă cu o săptămână, pe 22 iunie, sălile de restaurante caută să atragă acum cât mai mulți clienți. Pierderile au fost însă uriașe pentru mai toate localurile dar un acord anunțat ieri le dă speranțe multora. Despre ce este vorba?

Stéphane Manigold este patronul a 4 restaurante din Paris. Marți 23 iunie el a anunțat că a ajuns la un acord cu asiguratorul lui, firma Axa, în legătură cu pierderile din exploatare pe care le-a înregistrat în timpul carantinei. Fără să dezvăluie indemnizațiile care îi vor fi plătite, patronul a declarat că acordul la care a ajuns îl face să renunțe la procedura judiciară pe care intenționa să o relanseze contra societății de asigurări. Trebuie spus că Manigold avea un contract cu Axa care prevedea despăgubiri în cazul în care înregistra pierderi din exploatare în urma unei închideri administrative a restaurantelor sale. Pe baza acestui contract și în urma deciziei guvernului francez de a închide toate restaurantele din țară, la mijlocul lui martie, patronul cerea să fie despăgubit. Intr-o primă instanță, Axa a refuzat estimând că acel contract se referea doar la închiderea izolată a unuia dintre restaurante și nu a unei măsuri de ordin general cum a fost cazul în fața pandemiei de coronavirus. Justiția nu i-a dat dreptate și a obligat Axa să-i plătească lui Manigold două luni și jumătate de pierderi din exploatare. Această decizie a împins probabil asiguratorul să se așeze la masa negocierilor cu patronul de restaurante pentru a semna acordul mai sus amintit care îi permite să scape de alte procese, cel puțin cu acest patron. Trebuie spus că alte circa 1.700 de restaurante din Franța dispun de un contract similar cu cel al lui Stéphane Manigold. In total există în Franța circa 220.000 de restaurante – 108.000 de fast-food și 112.000 tradiționale.

In așteptarea altore eventuale proceduri sau acorduri de acest gen, unii patroni de restaurante au luat inițiative inedite pentru a-i atrage pe clienți din nou la mesele lor. Astfel, tot mai mulți apelează la așa-zise firme specializate – în fapt niște semi-impostori – pentru a obține eticheta «anti-Covid» pe care apoi o afișează mândri la intrarea în local. Această etichetă, obținută după plata câtorva sute de euro, nu impune în fapt restaurantului decât măsurile sanitare clasice preconizate de guvern și care sunt ele…gratuite. Mănuși, măști, protecții din plastic, marcaje pe sol – nimic nou nu cer aceste firme – vreo zece la număr în toată Franța – ca să emită apoi diverse etichete – «Safe restart», «Covid-free» șamd. In realitate, aceste firme nu fac decât să verifice dacă respectivele restaurante sunt în conformitate cu măsurile emise de oficialități. Rămâne acum de văzut dacă aceste etichete îi vor liniști pe consumatorii gastronomi știut fiind că riscul zero nu există și că fiecare dintre noi putem, la nivelul nostru, să frânăm propagarea coronavirusului.

Interiorul patiseriei Fauchon din Place de la Madeleine (Foto: fauchon.com)

In fine, o firmă de renume care a suferit de pe urma pandemiei de coronavirus este Fauchon. Celebrul furnizor de produse gastronomice, amplasat în Place de la Madeleine din Paris, cere ajutor tribunalului de comerț, cu alte cuvinte este în prag de faliment. Procedura de redresare judiciară se referă pentru moment doar la sediul social a grupului, la ceanăria din incinta hotelului Fauchon și la cele două magazine din Place de la Madeleine. Din comunicatul transmis de Fauchon aflăm că cifra de afaceri a firmei a fost «grav impactată» de mișcarea vestelor galbene, apoi de grevele și manifestațiile contra reformei pensiilor și în fine de închiderea magazinelor din cauza pandemiei de Covid-19. Nu în ultimul rând, de când s-au redeschis comerțurile, clienții tot nu au reapărut. Trebuie spus că principalii clienți ai lui Fauchon sunt turiștii străini, rămași încă în țările lor de origine, și angajații din birourile cartierului șic unde sunt amplasate magazinele Fauchon care și ei, pentru moment, continuă să lucreze în mare parte de acasă. In afară de magazinele din Paris, Fauchon mai are alte peste 70 de buticuri răspândite în Franța dar și în restul lumii, cu precădere în Japonia și în Orientul apropiat și mijlociu.